Opzegtermijn: we geraken niet tot een onderling akkoord

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

Opzegtermijn: we geraken niet tot een onderling akkoord

#1 , 27 mei 2011 14:14

Ik heb ontslag gegeven en de opzegtermijn gaat in vanaf 1 mei 2011. De wettelijke opzegtermijn is 3 maanden voor mij, maar ik wou een onderling akkoord om na 2 maanden weg te mogen. De HR dienst heeft bevestigd (via handtekening op mijn opzegbrief) dat men opzegtermijn start vanaf 1 mei, maar nu wil de General Manager niets op papier zetten ivm een overeengekomen opzegtermijn van 2 maanden omdat ze nog een vervangster willen vinden die ik nog moet inwerken en dat ik misschien langer moet blijven daardoor.
Hier een citaat dat ik gevonden heb van de moderator JPV:

Komt men niet tot een akkoord, dan bepaalt de rechter de opzegtermijn. Het criterium voor de rechter is vaak de tijd die de werkgever nodig heeft om iemand anders te vinden voor dezelfde job. NIET de tijd die nodig is om de persoon effectief op te leiden, wel de tijd die nodig is voor de sollicitaties. En daarbij mag de werkgever geen nodeloze vertraging veroorzaken.

Die laatste zin is zooooo van toepassing op mijn situatie, maar de vraag is, hoe kan ik hier gebruik van maken om te onderhandelen naar een opzegtermijn van 2 maanden? (Ik wil absoluuuuuuuut geen 3 maanden opzegtermijn werken!!)

Alvast bedankt voor de tips!

groetejs,
veeryus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mei 2011 15:00

als de wettelijke opzegtermijn 3 maand is, ben je waarschijnlijk iemand met een brutoloon op jaarbasis van < 30500 euro. Dan is de wettelijke opzeg de effectieve opzeg, tenzij er goodwill is vanuit de werkgever.

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 27 mei 2011 15:09

Inderdaad, maar ik wil vroeger weg. I vind het niet kunnen dat men mij mondeling meedeelt dat het 2 maanden opzeg zal zijn, maar dat ze dit niet schriftelijk willen bevestigen. Ik heb op men nieuwe werk al gezegd dat men mij mondeling gezegd heeft dat het 2 maanden opzeg is. (ik had zelfs eerst verwacht dat men mij op 1,5 maanden zou laten vertrekken gezien ik een sales functie heb en veel vertrouwelijke info behandel en met klanten omga)

ik vrees dat als ze mij hier nog een derde maand gaan houden, dat ik andere middelen moet gaan zoeken om hier weg te geraken zoals acute buikgriep of zo... en dat is iets waar ik normaal helemaal niet achtersta, maar als zij na zoveel jaar dienst niet redelijk kunnen zijn tegenover mij... :(

Ik zou graag al in eerste instantie een brief opstellen met mijn voorstel, zou deze inhoud kunnen:

Beste heer X,

Naar aanleiding van mijn ontslag, wil ik hierbij graag een beëindiging met een onderling akkoord op 30 juni 2011 voorstellen.

Alvast bedankt om deze brief te ondertekenen voor akkoord.

Mvg,
veeryus

Wat denken jullie?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 mei 2011 20:29

de datum moet er nog bij (en je echte naam :p). Ook laten ondertekenen met naam & functie.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 29 mei 2011 08:59

Uit ‘De wettelijke opzegtermijn is 3 maanden voor mij‘ en uit art.59 Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978 leid ik af dat u bediende bent.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(= € 30535 geïndexeerd in 2011=B.S. 12/11/2010), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende,worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

‘Ik heb ontslag gegeven’ houdt dus in dat voornoemde opzeggingstermijn tot de helft teruggebracht wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 30 mei 2011 09:52

Bedankt voor de informatie!
Ik ben eens een kijkje gaan nemen op de website met wetboek e.d., maar helaas is die schijf van 3 maanden per 5 j anciënniteit. Dus in mijn geval (7 j anciënniteit) is het dus 6 maanden gedeeld door 2, dus 3 maanden zoals ik al dacht.. :(
Morgen ga ik met de directeur praten en ook aanhalen dat mijn motivatie hier ook onder lijdt, want dat is effectief zo.

groetjes,
veeryus

xena

#7 , 30 mei 2011 16:45

Morgen ga ik met de directeur praten en ook aanhalen dat mijn motivatie hier ook onder lijdt, want dat is effectief zo.
zie een beetje uit hoe je het zegt ,
bvb; zomaar eventjes gaan zeggen als ik mijn volledige opzegtermijn moet uitdoen veeg ik er vierkant mijn voeten aan en dan mee nog wat getuigen erbij , is niet zonder enig risico

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 31 mei 2011 11:33

Bedankt voor de tip Xena. Ik ga proberen zo subtiel mogelijk te zijn, ik had op dit forum al gelezen dat een werknemer moet oppassen wat hij zegt en niet moet beginnen met dreigen dat hij zijn werk niet meer goed gaat doen en dergelijke.
Als ik zeg dat mijn motivatie eronder lijdt, blijf ik wel vaag en zullen ze ook wel snappen wat ik bedoel. De HR manager heeft zelf nog tegen me gezegd dat het alleen maar menselijk en normaal is dat die motivatie fel verminderd als je van job wil veranderen en/of ergens anders een contract getekend heb.

doeii veeryus

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 31 mei 2011 12:50

zie een beetje uit hoe je het zegt ,
bvb; zomaar eventjes gaan zeggen als ik mijn volledige opzegtermijn moet uitdoen veeg ik er vierkant mijn voeten aan en dan mee nog wat getuigen erbij , is niet zonder enig risico
Daar zou ik als werkgever allerminst mee opgezet zijn. En ik vind die raad dan ook niet gepast. Ik krijg soms de indruk dat iedereen die ontslag neemt persé morgen al wil vertrekken, behalve als ze ontslag krijgen.

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 31 mei 2011 13:53

Ik werk als bediende 7 j. op de sales afdeling en mijn baas (Sales & Marketing Manager) is in maart vertrokken (ontslag gegeven), hij moest slechts 1 maand opzeg doen. (hij werkte 4j in het bedrijf) Mijn collega op de Sales afdeling die 2j geleden vertrokken is, mocht na 1,5 week weg (hij werkte 5j in het bedrijf. Ik had nooit verwacht dat ze mij hier 3 maanden zouden willen houden. 1 tot 2 maanden opzeg, OK dat begrijp ik nog wel, maar langer lijkt me noch voor de WG noch voor de WN (mezelf) aangewezen.
Ik ben een heel loyale bediende geweest, 7 jaar lang, en ik wil mijn werk correct verlaten, maar 3 maanden opzeg is wel heel lang voor mijn functie. Als de algemeen directeur mondeling tegen mij zegt 2 maanden opzeg, dan vind ik dat ze fair moeten zijn en dit ook schriftelijk bevestigen. En 2 maanden is NIET morgen hé.
Misschien toch eerst even de achtergrond checken, Bart vdv, voordat je mij 'veroordeelt'.

Lightning

#11 , 31 mei 2011 13:59

Wat er in het verleden overeengekomen is bij het ontslag van uw ex-collega's is totaal irrelevant. Dat u altijd loyaal geweest bent eveneens. Wat telt is dat u een opzegtermijn van 3 maanden hebt gegeven en dat er een mondelinge toezegging (???) is voor 2 maanden die u niet kan bewijzen.

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 31 mei 2011 14:03

Idd Lightning, dat zijn de feiten. Maar als (gevoels-)mens noem ik toch nog graag mijn loyaliteit en de voorgaande ontslagen op zodat men begrijpt waarom ik niet verwachtte dat men mij 3 maanden opzeg wil laten doen. Want OK, het is irrelevant, maar het schept wel degelijk verwachtingen hoor...zelfs op onze HR afdeling zijn ze het met mij eens dat 3 maanden wel lang is en eerder bij uitzondering wordt aangehouden dan bij regel voor functies zoals de mijne. (Sales assistant)

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 31 mei 2011 14:07

@JPV, haha, ik zat zo met die opzegtermijn in mijn hoofd dat ik je grapje nog niets eens doorhad. Wie weet is mijn echte naam wel Veeryus hé ;-)

xena

#14 , 31 mei 2011 18:12

Daar zou ik als werkgever allerminst mee opgezet zijn. En ik vind die raad dan ook niet gepast.
misschien eerst onderscheid maken tussen een aanbeveling en een waarschuwing

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#15 , 01 jun 2011 11:22

Ik heb goed nieuws ontvangen, op 30/06/2011 eindigt de opzegtermijn voor mij! JOEHOE!!! OEF, dus maar 2 maanden opzeg gelukkig!! :P :P

Bedankt allemaal voor de tips en reacties, dit forum is echt wel tof en leerrijk!!

Groetjes,
Veeryus

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”