Proefcontract automatisch vast contract?

hwm
Topic Starter
Berichten: 2

Proefcontract automatisch vast contract?

#1 , 26 mei 2011 17:06

Beste,

ik heb een lastige situatie die ik even zal proberen te schetsen.

Op 16/08/2010 ben ik onder proef contract begonnen als assistent store manager bij een winkel. Mijn proef contract zou normaal beëindigd zijn op 15/02/2011, maar op 01/02/2011 heb ik een bijlage aan mijn contract mogen tekenen dat ik vanaf die datum met een proefperiode van 6 maanden de functie van store manager overnam. Ik heb toen uitdrukkelijk aan mijn rechtstreekse baas gevraagd of dit een vast of een proef contract was, waarop ik het antwoord kreeg dat ik een proef contract ondertekende.
Na enig beraad heb ik besloten om van werkgever te veranderen om verscheidene redenen (o.a. negatieve werksfeer, roddels, enz.). Ik heb gisteren aangetekend mijn ontslagsbrief opgestuurd met vermelding dat ik mijn contract beëindig mits opzegtermijn van 7 kalenderdagen.
Vandaag krijg ik bericht van de personeelsdienst dat ik dus niet onder proef contract werk maar onder een vast contract, omdat mijn eerdere contract als assistent manager gewoon blijft doorlopen. Dus dat ik 1,5 maand opzegtermijn heb.

Nu is mijn vraag: is dit mogelijk? Kan mijn proef contract zonder mijn bevestiging (handtekening) een vast contract worden? Moet dit niet op mijn proef contract als store manager uitdrukkelijk staan dat ik een vast contract heb als assistent manager? Kan ik dit aanklagen wegens onduidelijkheid op het contract, of wegens miscommunicatie van mijn werkgever?

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mei 2011 17:47

kan je eens exact weergeve wat er staat op die "bijlage" aan je contract?

hwm
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 mei 2011 20:54

Bedankt voor je reactie.

Op mijn eerste contract staat (16/08/2010) staat er onder ARTIKEL 2: Deze overeenkomst vangt aan met een proefperiode van 6 maanden.
(Moet hier dan niet verduidelijkt worden dat dit overgaat in een vast contract na 6 maanden? Of is dit standaard?)

Op de Bijlage bij de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur van 16/08/2010 staat beschreven:

ARTIKEL 1: Vanaf 01/02/2011 zal de werknemer de functie van Store Manager uitvoeren.
ARTIKEL 2: vertelt over loon en extralegale voordelen
ARTIKEL3: Deze overeenkomst vangt aan met een proefperiode van 6 maanden. Indien er na afloop van 6 maanden geen positieve evaluatie is, hervat de bediende na afloop van deze 6 maanden opnieuw zijn voormalige functie van Assistent Store Manager, met dezelfde condities zoals beschreven in het contract van 16/08/2010.
Er wordt overeengekomen dat elke andere conditie, zoals voorzien en beschreven in de arbeids overeenkomst van 16/08/201, blijft gelden

Bedankt voor verdere inforatie.

Mvg.

Reclame

xena

#4 , 26 mei 2011 23:29

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 mei 2011 08:00

mij lijk je effectief géén proefperiode te hebben, maar is het de promotie die een proeftijd heeft. Je hebt maw geen proeftijd voor je arbeidsovereenkomst (wat idd onwettelijk zou zijn), maar een proeftijd voor je nieuwe taken. Lukt die proeftijd niet, blijft je arbeidsovereenkomst behouden.

Of dit een wettelijke constructie is, durf ik me niet uit te spreken.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 28 mei 2011 09:46

‘op 01/02/2011 heb ik een bijlage aan mijn contract mogen tekenen dat ik vanaf die datum met een proefperiode van 6 maanden de functie van store manager overnam’ houdt in dat het bestaande contract gehandhaafd blijft in een andere betrekking dan de oorspronkelijke ‘assistant manager’ en MET een nieuwe daarbij horende proefperiode.

“Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Deel uw werkgever dit aangetekend mee en wend u zo nodig tot vakbond of Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”