verlof zonder geodkeuring in opzegtermijn

anneM
Topic Starter
Berichten: 7

verlof zonder geodkeuring in opzegtermijn

#1 , 24 mei 2011 11:41

Situatie: bediende zelf ontslag gegeven met ingang 01/06, 3 maand opzeg (nog overeen te komen met baas, 6,5 jr anciënniteit; 3 maand lijkt me voldoende, baas vindt van niet)
Resterend verlof: 16 dagen gewoon, 4 dagen inhaalrust (40 u werk in 38 u week), (2 verlof vorig jaar -> zal ik wel kwijt zijn nu...)

Nieuw werk: geen mogelijkheid opname verlof, behalve 4 dagen tussen kerst en nieuw (vaste verlofperiodes)

Ik heb nog geen verlof aangevraagd voor deze zomer, maar vrees ervoor dat m'n baas moeilijk zal doen. Zelfs als ik al mijn verlof opbruik, zal dit de continuïteit van het bedrijf niet in gedrang brengen (ik kan alle dossiers afwerken, of zijn niet complex zodat iemand anders ze kan overnemen).

Wat kan er mij gebeuren als ik in verlof vertrek zonder goedkeuring van mn baas? Ik begrijp dat ik dan mijn loon van die dag niet krijg, maar op het einde van mijn opzeg krijg ik die toch uitbetaald dan? Geldt dit ook voor 'inhaalrust' (staat opgenomen in arbeidsreglement)? Kan hij een schadevergoeding eisen op het einde van de rit?

In ons arbeidsreglement staat bovendien dat de helft van het verlof (10 dagen) moet opgenomen worden in juli/aug en dat de werknemer recht heeft op 2 weken aansluitend verlof in jul/aug.

Ik zou tweede week van juli nemen en laatste 2 weken augustus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mei 2011 12:05

als je in verlof vertrekt zonder goedkeuring van de baas, kan je een ontslag om dringende reden aan je broek gesmeerd wordt.

3 maand opzeg lijkt idd wel voldoende :).

Je werkgever moet bij goedkeuring/afkeuring verlof wel het arbeidsreglement volgen, dus veel kans om al je verlof te weigeren heeft hij niet.

anneM
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 mei 2011 12:23

dank voor antwoord.
en ontslag met dringende reden betekent dan ook dat ik opzegvergoeding aan mijn broek heb? (3 x maandloon of door rechtbank te bepalen?)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 mei 2011 12:32

als men niet kiest voor een dringende reden, maar ervoor kiest om de afwezigheid van het werk als een blijk van het opzeggen van de arbeidsovereenkomst van jouw kant te laten beschouwen, eventueel wel.

denn1svc
Berichten: 121

#5 , 29 mei 2011 12:51

ontslag om dringende reden gaat enkel als de werkgever meent dat de veiligheid van de andere werknemers of jezelf in gedrang kwam. Andere reden kunnen makkelijk aangevochten worden. Verlof nemen zonder toestemming kan theoretisch omdat de werkgever je vakantie NIET mag weigeren tenzij hij er gegronde redenen voor heeft. Heb dezelfde situatie meegemaakt.

Beste is om steeds toestemming te hebben om heel die zever achteraf te mijden, maar in je gelijk gesteld word je sowieso.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 mei 2011 13:47

ontslag om dringende reden kan perfect indien de werkgever enkel een andere reden heeft dan veiligheid. Als je werkgever bvb verlof aan iemand anders toegekend heeft en de winkel eventueel gesloten zou moeten worden indien die persoon verlof neemt. dus toch mee oppassen.

denn1svc
Berichten: 121

#7 , 30 mei 2011 09:39

Ja in zo'n geval is dat natuurlijk begrijpelijk :-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”