Opzegtermijn bediende langer dan die van haar baas ?

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

Opzegtermijn bediende langer dan die van haar baas ?

#1 , 19 mei 2011 14:59

Beste,

Ik werk 6,5 jaar bij een firma als bediende en heb mijn ontslag gegeven omdat ik bij een andere firma dichter bij huis een contract heb getekend. Mijn opzegtermijn gaat in op 1 mei 2011 en wettelijk is deze 3 maanden. Mijn baas (de sales & marketing manager) werkte ongeveer 4 j voor de firma en had zijn ontslag gegeven in maart 2011 en heeft slechts 1 maand opzegtermijn moeten doen. Vandaar dat ik veronderstelde dat mijn opzegtermijn ongeveer 1 maand tot 1,5 maand zou bedragen. Maar niets is minder waar! Nu hebben ze me mondeling gezegd (de algemeen directeur) dat ze mij nog 2 maanden willen houden. Ze gingen mij dit per brief bezorgen, maar dat hebben ze nog niet gedaan. (dit is 2 weken geleden gezegd)

Ik maak me zorgen dat ze me toch de volle 3 maanden gaan willen houden, wat ze wettelijk wel kunnen. Nu is mijn vraag: kan ik hier iets tegen beginnen?? (aangezien de directeur mij mondeling gezegd heeft dat het 2 maanden opzegmijn ging zijn en mijn baas, die hier 4 j werkte , slechts 1 maand opzeg moest doen)

Alvast bedankt voor uw advies!

groetjes,
veeryus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2011 16:57

Uw baas heeft waarschijnlijk een overeenkomst kunnen sluiten met uw directeur. Dit heeft niets met uw opzegtermijn te maken. Hoe hebt u uw ontslag gegeven? Welke opzegperiode hebt u vermeld in uw ontslagbrief? Is deze aangetekend verstuurd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 19 mei 2011 22:37

beste,

Ik heb mijn ontslagbrief laten aftekenen voor ontvangst door de HR manager op 21/04/2011. Hij ging ermee akkoord dat de opzegtermijn begon vanaf 1 mei 2011.
Ik had in mijn ontslagbrief vermeld dat ik wettelijk een opzegtermijn van 3 maanden moest respecteren en apart nog een brief opgesteld waarin ik vraag om deze opzegtermijn te verkorten tot 1 maand of 1,5 maand. De HR manager zei toen dat hij een voorstel ging maken ivm verkorting van de opzegtermijn nadat hij dit besproken had met de algemeen directeur, hij zei ook dat hij dit schriftelijk ging bevestigen.
Daarna heb ik een gesprek gehad met de algemeen directeur die me vertelde dat ze mij toch nog 2 maanden opzegtermijn wilden laten doen en misschien kon het korter, indien er sneller vervanging kon komen maar dat viel af te wachten.

Deze namiddag heb ik een gesprek gehad met de HR manager hierover (ik heb tot op heden nog geen schriftelijk voorstel ontvangen) en de HR manager vertelde dat hij van de algemeen directeur geen opzegtermijn aan mij mocht bevestigen per brief omdat hij zeker wou zijn van vervanging. De HR manager zei dat hij ging proberen de directeur te overhalen om een officiële brief met overeengekomen opzegtermijn aan mij te bezorgen. Hij vond het naar mij toe niet kunnen dat de directeur dit niet wou doen. (ik heb mijn firma tenslotte goed op voorhand verwittigd, en het is nu bijna een maand geleden dat ik het gecommuniceerd heb)

Ik vraag me nu af of ik de mondelinge overeenkomst die ik met de directeur heb kan hard maken (heb natuurlijk geen schriftelijke bevestiging) en of ik iets kan ondernemen als ze me toch 3 maanden laten blijven.

Alvast bedankt voor het advies.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 mei 2011 00:56

Het was misschien een verdoken ontslag door de werkgever?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2011 08:51

Het was misschien een verdoken ontslag door de werkgever?
Hoe bedoel je dit juist?

Aan de topic starter: zolang er niets op papier staat is je opzegtermijn inderdaad 3 maanden. Niet veel aan te doen. Dus properen om op papier een kortere termijn te bekomen, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 20 mei 2011 09:25

Ik ben zeker dat het geen verdoken ontslag door werkgever was. (van mijn baas) Ik begrijp ook dat voor een manager in zijn positie het niet aangewezen was om een lange opzegtermijn te doen (gezien de vertrouwelijke info die hij dan nog zou gekregen hebben).
Ik vind het gewoon niet kunnen dat ze mij nu al een maand niets laten weten op brief zoals afgesproken met de HR manager.
Mijn motivatie is werkelijk below zero hierdoor. Ik heb bijna 7 j hard gewerkt voor deze firma en dan krijg ik 3 maanden opzeg aan mijn been? Dat vind ik er wel over. 2 maanden tot daaraan toe, maar 3 maanden?? Ik ben verdorie maar een sales assistant, niet van te zeggen een zeer moeilijk profiel om te vinden hé!!
Zou ik een aangetekende brief versturen met daarin het verzoek om 2 maanden opzegtermijn, dus dat ze me laten gaan tegen einde juni?

Alvast bedankt voor de tips!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2011 10:37

Tja, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat eens je je onstlag gegeven hebt, je voor bepaalde werkgevers / bazen niet meer op dezelfde manier behandelt wordt en soms een beetje als "verrader" beschouwd wordt. Gelukkig heb ik ook ervaring met bazen die WEL begrip opbrengen voor persoonlijke keuzes en waar je uitendelijk dan toch min of meer met spijt in het hart vertrekt.

In ieder geval: puur juridisch gezien heeft je werkgever het recht om je je opzegt te laten uitdoen. Je kan inderdaad schriftelijk vragen of dit verkort kan worden (AS heeft niet zo héél veel zin in dat geval, aangezien het antwoord van je baas veel belangrijker is dan de vraag die je stelt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 20 mei 2011 11:17

Bedankt voor de feedback. Spijtig dat ik niet meer kan doen.
Ik hoopte omdat de alg. directeur mondeling de termijn van 2 maanden bevestigd had, dat ik hier toch op kon rekenen.
Dat feit, samen met het precedent dat ze gecreeërd hebben met de opzegtermijn van de sales & marketing manager (slechts 1 maand), dat ik toch een poot had om op te staan. Jammer maar helaas... ik had nooit verwacht dat ze me langer dan 2 maanden zouden houden. Nu is het afwachten of er snel vervanging komt hé...

groetjes,
veeryus

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mei 2011 11:36

Dat van de marketing manager mag je niet als "precedent" zien. Ik heb bij een vorige werkgever een opzegtermijn van 2 weken bedongen in onderling overleg, maar ik denk niet dat iedereen dit zou klaar spelen. Elke situatie is anders.

Dat je directeur zijn woord niet houdt is inderdaad jammer. Moest je getuigen hebben die kunnen bevestigen dat hij dit aan jou beloofd had, zou je er nog een zaak van kunnen maken, maar is het dit waard? De kans dat je wint is ook te betweifelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#10 , 20 mei 2011 14:22

Zou ik een aangetekende brief versturen met daarin het verzoek om 2 maanden opzegtermijn, dus dat ze me laten gaan tegen einde juni?
volgens art 37 arbeidsovereenkomstenwet moet in je ontslagbrief het begin en de duur van de opzeggingstermijn staan en in uw ontslagbrief heb je 3 maanden opgegeven

als je toch een schrijven zou doen zou ik niet spreken van een inkorting van de opzeggingstermijn maar een beeindiging met een onderling akkoord voorstellen op(.......)een inkorting van de opzeggingstermijn kan enig risico bevatten op het betalen van een verbrekingsvergoeding voor het resterende gedeelte van de opzeggingstermijn .

veeryus
Topic Starter
Berichten: 18

#11 , 20 mei 2011 15:31

Bedankt voor de tip!

groetjes,
Veerys

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”