Medisch ongeschikt en ontslag nemen als werknemer

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

Medisch ongeschikt en ontslag nemen als werknemer

#1 , 19 mei 2011 11:26

Op internet kan je veel terug vinden van wat er kan gebeuren als de werkgever je wil ontslaan tijdens ziekte, maar nu is er mijn vraag wat er kan gebeuren indien de werknemer je ontslag geeft bij langdurige ziekte.

situatieschets:

Ik werk reeds enkele jaren in de zorgsector. Nu heb ik een letsel opgelopen aan m'n enkel (niet werkgerelateerd) en ben ik reeds 4 maanden arbeidsongeschikt.
Het is op dit moment zelfs niet duidelijk dat ik de job die ik doodgraag deed ooit nog ga kunnen uitoefenen.

Ik heb de raad gekregen van mijn behandelend geneesheer om aangepast werk te vragen. De werkgever kan me dit echter niet aanbieden in overleg met de arbeidsgeneesheer.

Vindt maar eens zittend werk in de zorgsector.

Nu voel ik de bui al een beetje aankomen dat de werkgever de AO zal willen beeïndigen na 6 maanden wegens werkongeschiktheid.

Stel dat ik in de tussentijd proactief wil zijn en elders geschikt werk ga zoeken. Welke gevolgen heeft dit voor mij?

Of kan ik beter 6 maanden afwachten en kijken wat er gebeurt.
Heb ik dan eventueel recht op een verbrekingsvergoeding indien de werknemer geen aangepast werk kan bieden na deze 6 maanden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mei 2011 12:42

nee, geen verbrekingsvergoeding bij langdurige ziekte.

En wat bedoel je met gevolgen bij het zoeken achter ander werk? op het vlak van opzeg ofzo? die is en blijft normaal (tot je 6 maanden)

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 25 feb 2013 16:00

vervolg:

Na men werk hervat te hebben bleef ik last hebben van men enkel.

Ondertussen heb ik een kijkoperatie gehad aan men enkel en een fikse ontsteking opgelopen door een ecoli bacterie.
E coli is een darmbacterie die duidelijk niets in men enkel te zoeken heeft.
Incubatietijd van e coli is 7 dagen en net dan krijg ik postoperatief men eerste infectieklachten.

gevolg
1 maand ziekenhuisopname + 5 maand revalidatie,ik heb blijvend pijn en verminderde mobiliteit.

Het vervelende is dat ik operatieassistent ben bij men werkgever ben en daar ook geopereerd ben aan men enkelgewricht.
Voor de infectie heb ik al een klacht neergelegd bij het fonds voor medische ongevallen.


Situatie:

Ik ben nu net iets meer dan 6 maanden op de ziekenkas en een week voor het beëindigen van men ziekenverlof vraagt men werkgever om een gesprek.
Hoe zie ik de toekomst en kan ik het werk nog aan?
Ik vraag in dit gesprek om aangepast werk, dwz geen nachtwerk en liefst geen late diensten om men enkelgewricht te sparen.

Ik krijg de melding dat dit niet mogelijk is, heb echter het vermoeden dat hij van me af wil.

Hij stelt voor om naar de arbeidsgeneesheer te gaan en me medisch ongeschikt te laten verklaren, zou als voordeel hebben dat ik niet geschorst word door de RVA.
En ik onmiddellijk ander werk kan zoeken maar zoek dat maar eens in mijn geval.

Kan ik niet beter blijven volhouden voor aangepast werk en weigeren me medisch ongeschikt te laten verklaren?
Met een orthopedische schoen een aangepast werk kan ik men job perfect doen.

ALs de werkgever geen aangepast werk kan aanbieden heb ik dan nog recht op een verbrekingsvergoeding?
Kortom wat zouden jullie doen in dit meer dan rottig geval?

Bedankt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 feb 2013 16:16

Hij stelt voor om naar de arbeidsgeneesheer te gaan en me medisch ongeschikt te laten verklaren, zou als voordeel hebben dat ik niet geschorst word door de RVA.
En ik onmiddellijk ander werk kan zoeken maar zoek dat maar eens in mijn geval.

Kan ik niet beter blijven volhouden voor aangepast werk en weigeren me medisch ongeschikt te laten verklaren?
Met een orthopedische schoen een aangepast werk kan ik men job perfect doen.

ALs de werkgever geen aangepast werk kan aanbieden heb ik dan nog recht op een verbrekingsvergoeding?
Kortom wat zouden jullie doen in dit meer dan rottig geval?

Bedankt
lol, da's een goeie, niet geschorst worden door de RVA (enkel) indien je je medisch ongeschikt zou laten verklaren ;).

Nee, hét voordeel van je medisch ongeschikt te laten verklaren via de arbeidsgeneesheer is dat de werkgever je geen verbrekingsvergoeding moet betalen, omdat er niet echt sprake is van een ontslag (enkel een beëidiging van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht).

De werkgever kan je wel dwingen om naar de arbeidsgeneesheer te gaan bij werkhervatting, die kan dat dan eventueel verklaren (jij kan tegen die beslissing in beroep gaan). Tot zover blijf je op de ziekenbond en dien je regelmatig je ziektebriefjes in. Je werkgever kan kiezen om je te ontslaan (met verbrekingsvergoeding) of te wachten tot je terug arbeidsgeschikt bent en dan zien wat de dokter beslist.

jansenm
Berichten: 15

#5 , 01 mar 2013 17:53

Een werkgever is NIET verplicht aangepast werk aan te bieden, en opgelet als je bv door je behandeld arts laat schrijven dat je enkel kan functioneren door aangepast werk je werkgever kan je ZONDER opzegvergoeding eruit zetten.
Ik zie ook niet zo direct een verband aangepast werk met geen late diensten en/of nachtdienst?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”