Onmiddellijk tijdens opzegperiode wegens ziekte

Opsomerlieselot
Topic Starter
Berichten: 2

Onmiddellijk tijdens opzegperiode wegens ziekte

#1 , 18 mei 2011 21:55

Hallo,

Ik zit in de laatste weken van mijn opzeg periode . De opzeg is gebeurd door mijn werkgever.
Nu kan ik wegens ziekte niet meer gaan werken en de dag dat ik me ziek meldde krijg ik te horen dat de arbeidsovereenkomst onmiddellijk wordt stopgezet en
ik de rest van mijn opzegtermijn niet meer dien te doen.

Heb ik dan nog recht op mijn maand gewaarborgd loon als bediende of dient de werkgever mij enkel de laaste weken van mijn opzegperiode te betalen?

Alvast bedankt voor jullie info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Opsomerlieselot
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 18 mei 2011 21:57

correctie onderwerp:
Onmiddellijk ontslag tijdens opzegperiode wegens ziekte

xena

#3 , 19 mei 2011 02:34

correctie onderwerp:
Onmiddellijk ontslag tijdens opzegperiode wegens ziekte
er zijn enkele mogelijkheden dat het kan , als het ontslag niet voldoed aan onderstaande wetgeving heb je recht op een verbrekingsvergoeding voor de resterende periode van de opzeggingstermijn

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.
De periodes van verlof of van arbeidsonderbreking, vastgesteld in artikel 39 van de arbeidswet van 16 maart 1971 worden niet medegerekend voor de berekening der zes maanden.

Art. 79. Als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat, mag de werkgever bij arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, die meer dan zeven dagen duurt, de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beëindigen.
Hetzelfde geldt voor de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd van minder dan drie maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van minder dan drie maanden vergt.

Art. 80. Indien de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de bediende aangeworven voor een bepaalde tijd van ten minste drie maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van ten minste drie maanden vergt, zes maanden overtreft en indien de bij de overeenkomst vastgestelde tijd niet is verstreken of indien het werk dat het voorwerp van de overeenkomst uitmaakt niet werd verwezenlijkt, dan kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat nog moest worden uitbetaald tijdens de overeengekomen tijd of tijdens de termijn die nog nodig is voor de verwezenlijking van het werk waarvoor de bediende werd aangeworven met een maximum van drie maanden loon en onder aftrek van hetgeen betaald werd sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”