Ontslag en uitbetaling vakantiegeld

Rockaway
Topic Starter
Berichten: 30

Ontslag en uitbetaling vakantiegeld

#1 , 09 mei 2011 11:54

Eind deze maand stop ik bij men huidige werkgever (onderlinge overeenkomst).

Dit jaar zal ik dus 5/12 voor mijn huidige en 7/12 voor mij nieuwe werkgever gewerkt hebben.

Eind deze maand wordt samen met mijn loon voor Mei ook mijn enkel, en dubbel vakantigeld gestort voor de restende vakantiedagen die ik dit jaar nog heb + de reeds opgebouwde voor volgend jaar.

Ik wordt dus de 19 resterende vakantiedagen voor dit jaar nu al uitbetaald, dus indien ik verlof neem dit jaar zal ik die bewuste verlofdag geen loon ontvangen. Wat gebeurt er indien ik niet al deze dagen opneem, is dit wettelijk toegelaten? Ipv 19 dagen denk ik dan om "slechts" 15 dagen op te nemen. (zodat ik in feite 4 dagen "dubbel" loon heb - het reeds betaalde enkelvoudig vakantiegeld + de effectief gewerkte dag).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 09 mei 2011 12:43

vakantiewet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 mei 2011 15:05

Niemand zal je echter verbieden om te werken tijdens je vakantie. Neem dus gerust de vakantie waarop je recht hebt en presteer bij dezelfde werkgever een extra tewerkstelling.

het verbod dat er dus in theorie is, is er niet in de praktijk. Dat verbod is er enkel om de werkgever te verplichten het verlof maximaal toe te kennen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”