werkgever geeft geen eindafrekening

jessica81
Topic Starter
Berichten: 3

werkgever geeft geen eindafrekening

#1 , 08 mei 2011 15:20

Beste,

Ik ben vorig jaar op 4-10-10 aangenomen in een schoenwinkel als bediende met een contract van onbepaalde duur met een proefperiode van 6maanden! mijn werkgever is zelfstandige gerante en staat dus zelf onder contract bij de firma,nu had zij dus haar ontslag gekregen van de firma en ik dus dat van mijn werkgever,maar zij heeft me dus ontslaan en heeft me 7dagen opzeg laten doen en die is beeindigd op 3-4-11,zij heeft dit dus gedaan om mij die 3maanden niet te moeten uitbetalen aangezien ze mij op 4-4-11 een nieuw contract geeft van bep duur tot 15-5-11,en mijn C4 heeft ze mij dan nog eens in de hand gegeven wat normaal toch aangetekend moet gebeuren?Nu is zij aangesloten bij partena en nu heb ik haar al meermaals gevraagd wat van mijn eindafrekening is betreffende mijn vakantiegeld enzo,nu beweert zij dat ze mij geen vakantiegeld moet betalen aangezien ik in mijn proefperiode zat?klopt dit?Zij zegt dat partena beweert dat dit klopt,ik weet niet wat ik nog moet geloven,heb contact genomen met het syndicaat en zij zeggen dat ze mij wel vakantiegeld moet uitbetalen,maar ik vind dit vreemd dat zij dit blijft ontkennen!kan iemand mij hierop antwoorden aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mei 2011 08:09

Vakantiegeld moet je zeker krijgen, proefperiode of niet.

Welke contracten heb je nu gehad? Heb ik het goed voor dat ze je een contract gaf van onbepaalde duur van 4-10-10 met prestaties tot 4-3-2011 en dan een van bepaalde duur van 4-4-11 tot 15-5-11?

Dan zou ik nogmaals naar je vakbond gaan en zeggen dat ze misbruik gemaakt heeft van ontslagrecht/proef

jessica81
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 09 mei 2011 20:49

Eerst geeft ze mij een bediende contract van onbepaalde duur van 4-10-10 tot en met 3-4-2011 en dan eentje van bepaalde duur van 4-4-2011 tot en met 15-5-2011!ik heb haar vandaag nog eens naar men eindafrekening gevraagd maar ze heeft daar dus geen oren naar,zeer vervelend voor mij want de sfeer is allesbehalve he!Ik heb morgen een afspraak op het bbtk,ik zal horen wat ze mij daar te vertellen hebben!maar wat mijn C4 betreft ze heeft die mij wel in de hand gegeven he en niet aangetekend verstuurd maar ik had die wel al binnengebracht op het syndicaat en ja dat nieuw contract van bep duur wel ondertekend,misschien dat ik dit nietig kan laten verklaren??

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 mei 2011 22:37

Ik ben nu aan het twijfelen: is het misbruik van proefperiode indien je na iemand te ontslaan tijdens proefperiode, hem toch direct een nieuwe contract aanbiedt? Volgens de geest van de wet wss wel. Maar de letter?

Zou in ieder geval een leuke rechtzaak zijn om te voeren.

xena

#5 , 10 mei 2011 03:09

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jessica81
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 10 mei 2011 09:52

correct geen C4 ontvangen via aangetekend schrijven maar in de hand gegeven?

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 10 mei 2011 10:50

4-10-10 + proefperiode van 6maanden = 4-4-2011 = einde proefperiode.

“Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid...§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

“Art.9.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de Koning vastgelegd...onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het vakantiedienstjaar, die als basis gediend hebben voor de berekening van de verschuldigde bijdrage voor de samenstelling van bedoeld vakantiegeld, eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn“(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘geen vakantiegeld moet betalen aangezien ik in mijn proefperiode zat’ is geen afdoende reden om vakantiegeld niet te betalen. Vraag uw werkgever aangetekend die niet-betaling afdoende te verantwoorden. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg wend u dan tot uw vakbond of tot Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#8 , 10 mei 2011 11:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 mei 2011 14:19

correct geen C4 ontvangen via aangetekend schrijven maar in de hand gegeven?
C4 is iets anders dan een ontslagbrief. Kan je duidelijk maken wat je gekregen hebt? Een brief of een document waar er echt de woorden "C4" opstaat?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2011 07:31

Ik ken die situaties met deze zelfstandige geranten in de schoen wereld, die zijn stuk voor stuk schijn zelfstandigen die zelf uitgebuit worden en zeer slecht vergoed worden, ze zijn verplicht om X aantal personeelsleden te hebben met alle gevolgen van dien!!

Die zelfstandige geranten hebben maar 1 maand vooropzeg!!!

Wat de C4 betreft die word normaal bij de eind afrekening van haar loon door het sociaal secretariaat gegeven, niks aangetekend te versturen, enkel de opzeg of laten tekenen voor ontvangst of bij deurwaardersexploot!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”