Weekje 'verlof' vóór aanvang nieuwe job.

xena

Re: Weekje 'verlof' vóór aanvang nieuwe job.

#16 , 07 mei 2011 18:31

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#17 , 07 mei 2011 21:13

Het is wettelijk een recht om niet te werken
zeg dat maar aan de rva en ziekenkas als je iets wil trekken
En toch maar stug volhouden hé!
Er wordt géén uitkering aangevraagd voor de verlofperiode. Niet gaan werken, zonder een vervanginsinkomen aan te vragen is een zaak voor u alleen, en van niemand anders.
Geen instantie ter wereld kan daar gevolgen aan verbinden.
Het enige, logische, gevolg is, dat het wellicht langer duurt om aan de vereisten te voldoen om in aanmerking te komen voor een vervangingskomen.
En aangezien die vereisten, naast beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt, inhouden dat u over een bepaalde periode een x-aantal volledige maanden gewerkt moet hebben, kan het dus maximaal 2 maanden langer duren voordat men terug recht heeft op een uitkering.

Voor wat betreft de ziekenkas: ik ken mensen die helemaal niet werken, maar ook geen werk hebben. In de volksmond worden die wel eens "daklozen" genoemd. Als zij dringende medische zorg nodig hebben, krijgen ze die ook :)

Maar als je écht de kritische wilt uithangen: men kan voor die week ook nog altijd het recht op maatschappelijke integratie inroepen. Even langs de OCMW, leefloon aanvragen voor die week. Ziekenkas in orde brengen. Inschrijven bij de VDAB als werkzoekende (om geen schorsing te krijgen van de RVA). Syndicaat op de hoogte stellen.
Na een weekje verlof begint men dan te werken voor de nieuwe werkgever, het leefloon vervalt (ontvangen leefloon moet eventueel worden terugbetaald), ziekenkas terug in orde maken, syndicaat verwittigen, uitschrijven bij de VDAB.

Iedereen gelukkig, zelfs Xena ;)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

jefke007
Berichten: 1812

#18 , 07 mei 2011 21:43

voor de ziekenkas is de kans klein dat een weekje onbetaald verlof problemen kan geven.

Je moet 120 ( in de zesdagenweek ) of 100 dagen in de vijfdagenweek bewijzen op 6 maanden als je voltijds werkte. .
das dan straf ik heb een 5 dagen werkweek en afgelopen week een brief in de brievenbus van de ziekenkas dat ik maar 117 werkdagen dagen had en dat ik er 120 moest hebben dus moest ik nog een bewijs binnenbrengen van de dagen die ik gedopt heb , en de dagelijkse werklozen stempelcontrole door de vdab is ook in de vijfdagenweek hoe komt het dan dat ik 120 gewettigde dagen moet hebben ipv 100 ?

graag de wettelijke basis voor hetgeen u aanvoert
art 203 kb 03-07-1996 inzake ziektevergoeding

De ziekenkas betaalt nog steeds 6 dagen per week uit. In de brief die zij sturen verhogen zij wel eerst de gewerkte dagen in de 5 dagenweek met 20 %.

Reclame

xena

#19 , 08 mei 2011 00:01

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#20 , 08 mei 2011 00:43

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 08 mei 2011 10:00

waar staat in art 203 , 100 dagen in de 5 dagenweek ?

Art. 203.Voor de toepassing van artikel 128, § 1, van de gecoördineerde wet moeten de gerechtigden in een tijdvak van zes maanden minimum honderdtwintig arbeidsdagen aantonen (...).
Dat staat niet in het art. 203, net zoals niet staat hoe je aan het getal 120 moet komen. Dat is echter wiskundige materie. 120 dagen in een zesdagenstelsel is gelijk aan 100 dagen in een vijfdagenstelsel aangezien 120/6 = 100/5.

En het is, zoals ik zei, een wettelijk recht om niet te werken. Gezien de OP het hier had over 1 week niet werken, heeft die week niet-werken géén gevolgen voor latere werkloosheid en of ziekteuitkeringen.

En néé, het gaat hier niet over ongewettigde afwezigheid. Om een afwezigheid ongewettigd te maken, zou de OP een daad moeten stellen die in strijd is met een wet. Dat doet hij niet. Mocht hij onder contract liggen zou hij idd ongewettigd afwezig kunnen zijn (gezien hij dan zijn arbeidsovereenkomst negeert), nu is er echter geen zo'n overeenkomst.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 08 mei 2011 10:36

[. Door je aan te melden bij je uitbetalingsinstelling, maak je je kenbaar als 'werkloze' en vrijwaar je je recht op de verzekeringen die in de Sociale Zekerheid vervat zitten (bijvoorbeeld ziekteverzekering).
Met het risico dat je tijdens die week onbetaald verlof (die je zelf hebt genomen) nog wordt opgeroepen voor een andere werkaanbieding :lol: en als je niet komt opdagen nog wordt geschrapt ook. :lol: :lol:
Om dan nog niet te spreken over de massa administratie die je veroorzaak voor die arme ambtenaren, die nu al niet kunnen volgen. :mrgreen: Maar werkverschaffing is nu uiteraard de job van een vakbond. :mrgreen:

xena

#23 , 08 mei 2011 11:11

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#24 , 08 mei 2011 11:24

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 08 mei 2011 11:30

117 gedeeld door 5 is 23,4; 117 gedeeld door 6 is 19.5.

Je 117 dagen zal te maken hebben met onvolledige weken etc. (mod: onvolledige weken: weken waar je bvb 3 van de 5 werkdagen gewerkt hebt, de zaterdag wordt dan verrekend als gewerkt)

xena

#26 , 08 mei 2011 12:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 09 mei 2011 08:11

117 gedeeld door 5 is 23,4; 117 gedeeld door 6 is 19.5.

Je 117 dagen zal te maken hebben met onvolledige weken etc. (mod: onvolledige weken: weken waar je bvb 3 van de 5 werkdagen gewerkt hebt, de zaterdag wordt dan verrekend als gewerkt)
die regel is niet van toepassing op ons , als ik ni werk ben ik werkloos in de 5 dagenweek

begrijp nog altijd niet hoe je wettelijk kan vermoeden dat het 120 dagen zijn in de zesdagenweek
Die regel is wél van toepassing op jullie. Het is niet omdat je uitbetaald wordt per 5 dagen, dat je geen statuut kan hebben de zaterdag. Dit beantwoordt dan ook direct je 2e vraag.

xena

#28 , 09 mei 2011 10:33

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 09 mei 2011 15:04

Gelieve vooraleer je vraagt dat mensen het tegendeel moeten aantonen zelf eens volledig en aandachtig het artikel 203 te lezen. Daar staat de breuk relatief duidelijk uitgelegd én staat ook de uitleg voor de "arbeiders bij tussenpozen".

Het antwoord op je tweede deel van de vraag heb ik reeds in het vorige antwoord gegeven.

EvilFreD
Berichten: 677

#30 , 09 mei 2011 15:24

lol! Wacht, ik zal helpen:

"Voor de voltijdse werknemers die op permanente wijze tewerkgesteld zijn in een arbeidsregime van vijf dagen per week, wordt het aantal dagen ... vermeerderd met 20 pct."

Vraag me nu dus wel af wat xena voor zich heeft liggen :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”