Weekje 'verlof' vóór aanvang nieuwe job.

xena

Re: Weekje 'verlof' vóór aanvang nieuwe job.

#31 , 09 mei 2011 16:10

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#32 , 09 mei 2011 16:14

ps ; sommigen zeggen stug ik zeg weer iets intressants bijgeleerd
"Elk nadeel hep zijn voordeel" zei Johan Cruyff ooit :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#33 , 09 mei 2011 18:58

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

xena

#34 , 10 mei 2011 17:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Berichten: 1812

#35 , 10 mei 2011 18:48

lol! Wacht, ik zal helpen:

"Voor de voltijdse werknemers die op permanente wijze tewerkgesteld zijn in een arbeidsregime van vijf dagen per week, wordt het aantal dagen ... vermeerderd met 20 pct."



Vraag me nu dus wel af -->>
--> wie de omrekening moet maken van de 5 dagenweek naar de 6 dagenweek , de werkgever of de ziekenkas ?

Ziekenkas, maar blijkbaar zouden die hun brieven eens mogen aanpassen met de melding dat zij die 117 dagen reeds zelf naar de 6 dagenweek hebben omgezet.

Nu zou je nog moeilijk tegen de ziekenkas kunnnen doen, want tegenwoordig worden die gegevens in theorie electronisch uitgewisseld. Waarschijnlijk zijn de werkloosheidsgegevens niet electronisch doorgegeven.

Je zou zo vanuit een ivoren toren op de ziekenkas kunnen neerkijken en zeggen dat zij hun boeltje zelf moeten verzamelen en niet de leden daar mee lastig vallen. Dat de electronische uitwisseling via "Dimona" soms vierkant draait , moet de ziekenkas maar zelf oplossen.
Bepaalde 'sociale' instellingen weigeren nog papieren gegevens te aanvaarden als er electronische iets misloopt bv het fonds van beroepsziekten. Ik vrees dat je daar geen spel kan tussenkrijgen wat die bureaucraten van het fonds van beroepsziekten soms eisen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 10 mei 2011 19:43

In het geval van xena zal die 117 dagen wss nog niet aangepast zijn. Dit omdat hij wss geen vast contract heeft maar een "arbeider met tussenpozen" is.

EvilFreD
Berichten: 677

#37 , 10 mei 2011 21:03

Toch wil ik nog even benadrukken dat men het sociale stelsel niet verkeerd moet interpreteren.
Niet werken wordt niet bestraft. Echter, wel werken wordt beloond in de vorm van bepaalde voordelen, zoals uitkeringen, doorbetaling bij arbeidsongeschiktheids etc.
Als men er dus voor kiest om langere tijd niet te gaan werken, zonder een uitkering aan te vragen dan wordt men niet gestraft door het feit dat men geen recht meer heeft op bepaalde vergoedingen.
Men verliest slechts een voordeel dat men zelf verworven had.

Kortom, het is een keuze waar men volledig vrij in is, maar bepaalde opgebouwde rechten komen mogelijk te vervallen. Maar niemand houdt u tegen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”