Opzeg tijdens proefperiode - contract bepaalde duur

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

Opzeg tijdens proefperiode - contract bepaalde duur

#1 , 04 mei 2011 15:47

Hallo allen,

Ik heb een arbeidsovereenkomst voor zorgkundigen van landen binnen de europese unie getekend.
Echt bevalt deze job mij niet. Het is een contract van bepaalde duur, tot 1 november 2011.
Momenteel zit ik in mijn eerste maand van mijn proefperiode.
"Er wordt een proefperiode overeengekomen van 3 maanden. Tijdens de proefperiode kan elke partij het contract opzeggen met het inachtnemen van een opzeggingstermijn van zeven dagen, of mits het betalen van een overeenstemmende vergoeding. Wanneer de opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging op zijn vroegst uitwerking op de laatste dag van deze maand."

Kan iemand mij dit wat beter uitleggen? Hoe kan ik ontslag (zonder vergoeding) geven?
Wanneer mijn brief versturen? Wanneer gaat deze dan in? Hoeveel dagen moet ik nog werken dan?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#2 , 05 mei 2011 12:34

Kan er mij iemand helpen aub? Ik zou namelijk graag daar zo snel mogelijk willen stoppen (indien mogelijk uiteraard).

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 mei 2011 12:48

Standaart ontslagbrief (die vindt u wel ergens op internet), met daarin datum dat uw opzeg ingaat (indien via post, 3 dagen na verzenden, via deurwaarder of bij direct voorleggen en laten ondertekenen voor ontvangst, de volgende dag), en termijn (7 dagen). Indien termijn eindigt voor de eerste maand, moet u de eerste maand uitdoen.

Reclame

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 05 mei 2011 16:12

Dank je wel Turaki.
Moet ik er een reden bij vermelden?

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 05 mei 2011 16:19

Bij mijn weten niet.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 06 mei 2011 10:40

Er staat het volgende:
Wanneer de opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging op zijn vroegst uitwerking op de laatste dag van deze maand."

Welke datums moet ik dan vermelden in mijn ontslagbrief?
Bij de vakbond zeiden ze dat die in gaat op 31mei en dat ik dan nog 7 dagen moet werken. Maar volgens de zin hierboven kan ik op 31 mei al mijn laatste dag werken niet?

Wat moet ik dan in vullen bij het volgende:

Rekening houdend met de wettelijke bepalingen gaat de vooropzeg in op ........ voor een duur van 7 dagen. Na deze periode heb ik geen enkele verplichting meer ten opzichte van de werkgever.

En moet ik dit ook mondeling aan kondigen?

Alvast bedankt

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 06 mei 2011 11:17

Of kan ik het ook zo doen:


Hierbij wens ik u mijn ontslag aan te bieden als zorgkundige bij bedrijfsnaam.
Uiteraard ben ik bereid de wettelijke verplichtingen te respecteren en dan ook in dienst te blijven tot en met 31 mei 2011.

Want dit staat in mijn contract: Wanneer de opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging op zijn vroegst uitwerking op de laatste dag van deze maand."
Dus als ik mijn brief op tijd verstuur hoef ik geen begindatum te noteren toch?

Alhoewel? Ik ben pas 2 mei 2011 begonnen op mijn werk. klopt het dan wel dat ik al 31 mei 2011 weg kan?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 06 mei 2011 12:50

Altijd begindatum en termijn vermelden, einddatum is te vermijden. Door verlof of ziekte wordt de opzegtermijn namelijk geschorst, en moet u mogelijks langer dan u voorzien had in dienst blijven.

Misschien is beter:
Rekening houdend met de wettelijke bepalingen gaat de vooropzeg in op ........ voor een duur van 7 dagen. Indien de termijn verloopt voor (datum einde 1e maand), eindigt mijn opzeg op (datum einde eerste maand), zoals bepaald in het arbeidscontract betreffende opzeg in de eerste maand.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 06 mei 2011 12:57

Mag het ook niet zo:


Hierbij wens ik u mijn ontslag aan te bieden als zorgkundige bij .......
Uiteraard ben ik bereid de wettelijke verplichtingen te respecteren en dan ook in dienst te blijven tot en met 31 mei 2011.

Of toch beter zo:


Rekening houdend met de wettelijke bepalingen gaat de vooropzeg in op 25 mei 2011 voor een duur van 7 dagen. Na deze periode heb ik geen enkele verplichting meer ten opzichte van de werkgever. Mijn opzeg zal eindigen op 31 mei 2011.

Klopt 25 mei? Als ik op 31 mei wil stoppen? En klopt het als ik schrijf dat mijn opzeg zal eindigen op 31 mei 2011? Dat betekend dat ik die dag dan nog moet werken hé?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 06 mei 2011 13:09

Nogmaals, zet geen vaste einddatum in uw opzeg. Als uw opzeg door bv ziekte langer duurt, pleegt u contractbreuk, en kan uw werkgever een vergoeding vragen. Omdat de eerste maand lijkt te eindingen op 31 mei, moet u niet uitrekenen welke datum 7 dagen vroeger ligt. U doet uw opzeg, 3 werkdagen later start uw termijn van 7 dagen, en indien we 31 mei nog niet voorbij zijn op het einde van uw opzegtermijn, blijft u werken tot en met 31 mei.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#11 , 06 mei 2011 13:39

Dus deze zin is voldoende:

Rekening houdend met de wettelijke bepalingen gaat de vooropzeg in op 25 mei 2011 voor een duur van 7 dagen. Na deze periode heb ik geen enkele verplichting meer ten opzichte van de werkgever.

Dus 25 mei + 7 dagen is normaal 1 juni. Maar 25 mei telt ook al mee bij die 7 dagen hé.

xena

#12 , 06 mei 2011 13:41

Als uw opzeg door bv ziekte langer duurt, pleegt u contractbreuk, .
oei oei oei .........de werknemer geeft ontslag niet de werkgever

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#13 , 06 mei 2011 13:45

Als uw opzeg door bv ziekte langer duurt, pleegt u contractbreuk, .
oei oei oei .........de werknemer geeft ontslag niet de werkgever

Wat bedoel je?

xena

#14 , 06 mei 2011 13:45

Rekening houdend met de wettelijke bepalingen
das dan goed voor de exceptie obscuri libelli(wegens een onduidelijkheid)

art 37 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
het begin en de duur van de opzeggingstermijn
Laatst gewijzigd door xena op 06 mei 2011 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 06 mei 2011 13:46

Als uw opzeg door bv ziekte langer duurt, pleegt u contractbreuk, .
oei oei oei .........de werknemer geeft ontslag niet de werkgever
Maakt dit een verschil voor schorsing opzegtermijn?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”