Opzegtermijn presteren bij ontslag door werknemer

Steven O.
Topic Starter
Berichten: 4

Opzegtermijn presteren bij ontslag door werknemer

#1 , 02 mei 2011 11:53

Beste forum leden,

heb zowel op het forum als algemeen al wat gezocht, maar vond niet meteen een antwoord op mijn volgende vraag.

Mijn brutoloon is ongeveer 37.000€ en ben 1.5 jaar jaar in dienst
Ik ben bediende en heb zelf op een correcte manier mijn ontslag ingediend, mijn opzegtermijn is beginnen lopen op 1 april. Ik zou graag beginnen bij nieuwe werkgever op 1 juni.

Ik heb in mijn ontslagbrief vermeld dat ik nog twee maanden wilde presteren. Ik weet dat in principe de wettelijke opzegtermijn drie maanden is, maar ik weet uit ervaring dat het in de praktij eigenlijk overeengekomen moet worden tussen werkgever en werknemer, en dat dit vaak neer komt op 1.5 maanden bij ontslag door werknemer. Ik heb m.i. dus nog een geste gedaan door 2 weken langer te willen werken.
Mijn baas zegt echter dat hij mij hier tot eind juni, dus drie maanden vanaf begin opzegtermijn, hier wil houden.

nu is mijn vraag, kan hij dit afdwingen dat ik nog drie maanden hier werk, of kan ik voet bij stuk houden voor de twee maanden opzegtermijn te presteren?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mei 2011 12:34

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=28828" onclick="window.open(this.href);return false;

Steven O.
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 mei 2011 13:07

bedankt, maar het blijft voor mij nog steeds onduidelijk.
Ik heb het gevoel dat we er niet meteen gaan uitkomen door overleg --> werkgever blijft bij 3 maanden opzeg presteren, ik bij twee maanden.

het criterium als je naar de rechter zou stappen is "Een rechter moet kijken naar de termijn die een werkgever nodig heeft om een vervanger te vinden"
Dit kan natuurlijk op allerlei manieren geïnterpreteerd worden.
Wat ik mij afvraag: is er een objectieve maatstaf die een indicatie kan geven van deze effectief te presteren opzegtermijn? Want uiteraard is naar de arbeisrechtbank stappen de allerlaatste stap.

Reclame

xena

#4 , 02 mei 2011 14:02

Mijn brutoloon is ongeveer 37.000€ en ben 1.5 jaar jaar in dienst
Ik ben bediende en heb zelf op een correcte manier mijn ontslag ingediend, mijn opzegtermijn is beginnen lopen op 1 april. Ik zou graag beginnen bij nieuwe werkgever op 1 juni.
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 37. (§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.

wat heb je opgegeven als duur van de opzeggingstermijn ? als je in uw ontslagbrief 2 maanden hebt opgegeven dient de werkgever een verbrekingsvergoeding te eisen via de arbeidsrechtbank voor die derde maand mij lijkt het weinig waarschijnlijk dat ze dit gaan riskeren aangezien 2 maanden een redelijke termijn is bovendien geeft het u de mogelijkheid een tegenvordering in te stellen per conclussie .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 mei 2011 14:25

Objectieve maatstaven bestaan er niet. Bij een brutoloon van 37000 euro en 1,5 jaar in dienst zijn, lijkt me een opzegtermijn van 2 maanden al héél veel.

Hou alle communicatie over je opzeg goed bij, communiceer enkel schriftelijk (bij voorkeur aangetekend, maar via mail mag ook als dit een gebruikelijk communicatiemiddel is) en bevestig eventueel op het einde van de maand mei dat je vanaf 1 juni niet meer werkt voor hem (vermeld daarbij alle pogingen tot overleg en benadruk dat je verwacht dat alle sociale documenten en vakantiegeld binnen de wettelijke termijnen uitbetaald dient te worden).

Steven O.
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 02 mei 2011 14:31

bedankt, dat maakt het al een pak duidelijker

Dus ik ben in principe in mijn recht (want begin van opzegtermijn en de duur, twee maanden, stonden duidelijk vermeld in mijn ontslagbrief).
Als de werkgever mij langer wil houden is het aan hem om verdere (legale) stappen te ondernemen? Ik kan gewoon met een 'gerust' gemoed mijn werk verlaten na de twee maanden opzeg (als ik dit duidelijk communiceer)?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 mei 2011 14:35

Yep :). Ik zou zelf gewoon op het einde van de maand zeker zo'n aangetekende sturen met de melding "gezien ik van u geen antwoord gekregen heb / overleg over de opzegtermijn geen resultaat opleverde, beschouw ik dinsdag 31/05/2011 als laatste werkdag" gevolgd door de standaard zever ;).

RainDream
Berichten: 43

#8 , 02 mei 2011 14:51

Je bent zeker in je recht, trouwens 37.000 euro en 2 mnd opzegtermijn vind ik al 2 weken te veel.. wettelijk is het maar 1,5 mnd.. ik begrijp wel dat je die 2 weken wilt overbruggen, maar zie het als twee weken op je gemak :)

Steven O.
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 02 mei 2011 15:59

ok, dan zal ik het zo aanpakken, spijtig dat het zo moet aflopen want had voor de rest wel een goede relatie met mijn baas :-)

Toch blijf ik de regelgeving rond dit deel van ontslag zeer vaag vinden. Want wat Raindream vermeldt (wettelijk is het maar 1.5 maand) is volgens mij niet juist
--> feitelijk wordt vaak 1.5 maand als uitgangspunt genomen, maar wettelijk is dit helemaal niet vastgelegd.
Daarnaast is er enkel een wettelijk maximum van 3 maand, en als ik bvb de formule claeys als uitgangspunt neem, kom ik ook uit op 3 maanden opzeg voor mij.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 mei 2011 08:32

http://www.law.kuleuven.be/arbeidsrecht ... #iopzegbed" onclick="window.open(this.href);return false;

Korte, maar duidelijke samenvatting van de ontslagregeling vanaf 2012 (ten gevolge van het IPA). Vanaf 2012 verdwijnt de opzegregeling zoals die nu bestaat (voor nieuwe contracten) en wordt die vervangen door een vaste opzeg. In jouw geval zou die dan 45 kalenderdagen zijn. Je zit dus volgens de nieuwe ontslagregeling boven wat je eigenlijk maar zou moeten doen (ok, die is maar geldig vanaf 2012, maar is natuurlijk een mooie richtlijn waar rechters eventueel naar oordelen).

anneM
Berichten: 7

#11 , 23 mei 2011 13:54

Ik dien binnenkort mijn ontslag in, jaarloon ca. 33500, anciënniteit 6,5 jaar.
Een opzegtermijn van 3 maanden (cfr. nieuwe regeling 2012: 90 dagen) lijkt me in dit geval 'redelijk' en moeilijk aanvechtbaar in rechtbank. Correct?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”