Kosten arbeidsrechtbank

stijnj
Topic Starter
Berichten: 6

Kosten arbeidsrechtbank

#1 , 01 mei 2011 16:23

Allen,

Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werknemer. Ik werkte hier 2.5j, en mijn opzegtermijn is dus 6 weken tot max 4.5maand, in onoderling overleg te bepalen.
Nu blijkt uit de eerste gesprekken met mijn werknemer, dat het onderling overleg geen oplossing zal bieden.
Ik wil max 6 weken opzeg doen, terwijl zij me 3.5maanden opzeg willen laten doen.

Daarom denk ik erover om naar de arbeidsrechtbank te trekken, om daar de opzegtermijn te laten bepalen.

Nu vraag ik me af welke kosten hieraan verbonden zijn, en hoeveel ik hiervoor dus moet voorzien. Zijn er nog aandachtspunten waaraan ik moet denken voor ik naar de rechtbank trek?

Bedankt voor jullie hulp!

S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mei 2011 19:50

heb je bewijs van overleg met je werkgever (mail, ...)?

Er is geen minimum aan je opzegtermijn hoor. Je kan dus gerust 1 week voorstellen.

stijnj
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 mei 2011 08:38

Van waar haalt mijn werkgever dan het feit dat ik minstens 6 weken opzeg moet doen? Ik heb ook het volgende gevonden op internet... (zie stukje in vet)

http://www.aclvb.be/uploads/media/opzeg ... ienden.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Opzegtermijn bij brutojaarloon < € 30 535
De Wet op de Arbeidsovereenkomsten bepaalt dat, bij ontslag
door de werkgever, bedienden een opzeggingstermijn van
3 maanden
krijgen per begonnen anciënniteitsperiode van
5 jaar. Indien de bediende zelf zijn vooropzeg geeft, bedraagt
deze termijn de helft met een maximum van 3 maanden.
Anciënniteit
Opzeggingstermijn
opzeg door werkgever opzeg door bediende
minder dan 5 jaar 3 maanden 1,5 maand
van 5 < 10 jaar 6 maanden 3 maanden
van 10 < 15 jaar 9 maanden 3 maanden
van 15 < 20 jaar 12 maanden 3 maanden
van 20 < 25 jaar 15 maanden 3 maanden
van 25 < 30 jaar 18 maanden 3 maanden
van 30 < 35 jaar 21 maanden 3 maanden
van 35 < 40 jaar 24 maanden 3 maanden
van 40 < 45 jaar 27 maanden 3 maanden
Dit geldt voor alle bedienden die een brutojaarloon verdienen
van minder dan € 30 535. Indien je meer verdient, gelden deze
termijnen als wettelijk minimum. Wel is het zo dat het jaarloon
het vakantiegeld, de eindejaarspremie en andere voordelen
bevat, die toegekend worden op basis van de arbeidsovereenkomst
(maaltijdcheques, werkgeversbijdrage voor de groepsverzekering,
enz.).
De jaarloongrens wordt elk jaar op 1 januari aangepast aan de
evolutie van de conventionele lonen.

2. Opzegtermijn bij brutojaarloon > € 30 535
2.1 Opzeg door bediende
Zoals hoger vermeld, bedraagt de opzegtermijn die de bediende
moet naleven anderhalve maand indien hij minder dan 5 jaar in
dienst is en drie maanden vanaf 5 jaar anciënniteit.
Bij een brutojaarloon van meer dan € 30 535 en minder dan
€ 61 071 mag de opzeggingstermijn die de bediende verschuldigd
is niet langer zijn dan 4,5 maand.

Boven de € 61 071 per jaar, is de maximale vooropzeg vastgelegd
op 6 maanden indien de bediende zijn ontslag geeft.
In beide gevallen komt men best vooraf een opzegtermijn
overeen met de werkgever.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 mei 2011 11:13

Document van ACLVB is redelijk misleidend. Het eerste stukje tekst die je in het vet zet, gaat over het lager loon.

Er is wettelijk géén minimum voor hogere bedienden, enkel een maximum. Er zijn bvb opzegvergoedingen van 1 frank toegekend geweest in het verleden. Komt ongeveer overeen met 1 minuut opzegtermijn... ;).

Een rechter moet kijken naar de termijn die een werkgever nodig heeft om een vervanger te vinden. Niet de tijd die hij effectief nodig heeft (anders zou hij plots véél tijd nodig kunnen hebben), wel met de normale tijd: tijdens crisis minder lang, buiten de crisis langer.

stijnj
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 02 mei 2011 11:21

Ok, heel erg bedankt voor de info JPV! Dit was inderdaad het enige document waar ik dit kon vinden, op alle andere sites spreekt men enkel van een maximum termijn voor "hogere bedienden".

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 03 mei 2011 09:07

“Art.82...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

In 2011 is door indexering 16100 = 30535;19300 = 36604;32200 =61071(Belgisch Staatsblad 12/11/2010 )

Indien in 2011 uw jaarlijks loon 30535 euro NIET overschrijdt is de opzeggingstermijn bij wet vastgesteld en kan de rechter die niet vaststellen.

“Art.704.§ 1. Voor de arbeidsrechtbank kunnen de hoofdvorderingen ingeleid worden bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies, onverminderd...”(Gerechtelijk Wetboek).
Dit kan in principe zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stijnj
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 03 mei 2011 11:24

Bedankt j.demoor!

Aangezien ik meer dan 30535€ verdien kan dit door de rechtbank worden vastgelegd.

Maar wat zijn de kosten als ik naar de rechtbank ga. Is er een verschil wanneer ik het verzoek indien of mijn werkgever?

Mvg,

S.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”