minimum opzegtermijn

Miep
Topic Starter
Berichten: 6

minimum opzegtermijn

#1 , 19 apr 2011 13:15

Beste,

Ik heb een nieuwe job gevonden. Ik heb een contract van onbepaalde duur en de opzegtermijn is in overleg. Bestaat er ook een minimumopzegperiode? Als mijn werkgever en ik overeenkomen dat ik stop op 31 mei, kan dit dan? Ik ben regelmatig tegengekomen dat er een minimum is van 1,5 maand, vandaar mijn vraag...

Alvast heel erg bedankt!
Miep

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 apr 2011 16:07

Als je werkgever en jij overeenkomen dat de opzegtermijn 1 seconde is, dan is dit wettelijk. Als je niet overeenkomen tot een bepaalde opzegtermijn, dan hangt het af van het jaarloon. Gezien je zegt dat de opzegtermijn in overleg is, vermoed ik dat je de verschillende categorieën kent.

Indien zo, is jouw opzeg indien je niet overeenkomt, door de rechter te bepalen. Deze zal dit als basiscriterium gebruiken: de tijd die een werkgever effectief normaal nodig heeft om een andere werknemer voor je te vinden. Niet de tijd die hij er over doet, wel die die hij normaal gezien nodig heeft. Voor een productiearbeider zonder specifieke vereisten kan dit bvb 1 dag zijn, voor een bediende met hoge specifieke vereisten kan dit enkele maanden zijn (maximaal 4,5 maand).

Miep
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 apr 2011 16:19

Dank je wel! 1 seconde :-), nee hopelijk komen we eruit via overleg.

Categorieën, tja. Mijn nieuwe werkgever zegt 1,5 maanden, het sociaal secretariaat zegt 3 maanden en ikzelf als ik zo de informatie hier bekijk, denk maximaal 4,5 maanden. Laten we zeggen dat ik hoop er door overleg uit te komen (ik werk 1 jaar voor mijn werkgever, zit bruto boven de grens voor 1,5 maanden)

Weet u hoe ik dit dan dien te vermelden in mijn ontslagbrief? Kan ik eerst een gesprek aangaan met mijn werkgever en dan in de ontslagbrief vermelden "zoals overeengekomen in ons gesprek loopt mijn opzegperiode tot ..." of moet ik een wettelijke termijn vermelden (die ik dan nog moet uitpluizen)?

Dank u wel!
Miep

Reclame

xena

#4 , 19 apr 2011 17:07

Indien zo, is jouw opzeg indien je niet overeenkomt, door de rechter te bepalen. Deze zal dit als basiscriterium gebruiken: de tijd die een werkgever effectief normaal nodig heeft om een andere werknemer voor je te vinden. Niet de tijd die hij er over doet, wel die die hij normaal gezien nodig heeft. Voor een productiearbeider zonder specifieke vereisten kan dit bvb 1 dag zijn, voor een bediende met hoge specifieke vereisten kan dit enkele maanden zijn (maximaal 4,5 maand).
heb je rechtspraak die dit bevestigd

http://www.werk.belgie.be/publicationDe ... px?id=3596" onclick="window.open(this.href);return false;
handige brochure van 92 blz. die u gratis online kan bestellen over arbeidsovereenkomsten in pagina 71-72 word er verwezen naar rechtspraak terzake maar hetgeen u aanhaalt staat er niet tussen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 apr 2011 22:02

"n feite is, wanneer de opzegging uitgaat van de bediende, de na te leven opzeggingstermijn in wezen de termijn die de werkgever nodig heeft om een bediende met dezelfde kennis en kwaliteiten voor de opgezegde functie aan te werven en tewerk te stellen (Arbh. Antwerpen 18 oktober 1995, Soc. Kron. 1996, 347; Arbh. Luik 18 oktober 1995, Soc. Kron. 1997, 541; Arbh. Gent (afd. Brugge) 17 oktober 2007, TGR 2008, afl. 5, 391)."

Daarnaast ook Cassatie over opzeggingsvergoeding: "Aldus kan feitenrechter wettig beslissen dat de werkgever in een periode van crisis geen enkele moeilijkheid mag ondervinden om een werknemer met dezelfde kwalificatie te vinden en dienvolgens het bedrag van de opzeggingsvergoeding vaststellen op 1 frank (Cass. 19 mei 1989, J.T.T. 1989, 384, noot V. VANNES)

(bron: socialeye)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”