Verlofdagen tijdens opzegtermijn achteraf bij presteren

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

Verlofdagen tijdens opzegtermijn achteraf bij presteren

#1 , 15 apr 2011 20:39

Mijn WG gaat mij deze maand nog (april 2011) mijn ontslag geven. Ik moet 3 maanden opzeg doen dus dwz van 1 mei 2011 tot 31 juli 2011.
Maar ik moet dus wel al mijn verlofdagen die ik gepland heb tijdens deze periode achteraf bij presteren, in augustus dus. Dit vormt voor mij een probleem omdat ik in augustus vrij zou willen zijn omdat ik herexamens heb en dus tijd nodig heb om te blokken!

In mei heb ik 12 dagen verlof gepland, in juni 3 en in juli geen. 15 dagen dus in totaal tijdens mijn opzegperiode die ik dus zal moeten bij presteren in augustus.

Ik heb gelezen dat je, als je WG ermee akkoord gaat, je sollicitatieverlofdagen kan opsparen ... zodat je dus niet elke week één dag of twee halve dagen op te nemen, maar dat je bvb een hele week verlof sollicitatieverlof kan nemen.

Mijn vraag is de volgende: Kan ik (indien mijn WG hiermee akkoord gaat natuurlijk) de verlofdagen die ik reeds gepland heb in mei/juni/juli allemaal (of toch het grootste deel ervan) omzetten in sollicitatieverlofdagen ipv jaarlijks verlof ... zodat ik deze dagen alvast niet moet inhalen in augustus ??
En is dit soort regeling een bezwaar voor de RVA om mij voor een bepaalde tijd geen uitkering te geven?

Heel erg bedankt! Ik apprecieer elke hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 apr 2011 21:00

vraag je eerst af of je werkgever daar akkoord mee zal gaan. Dat zou willen zeggen dat hij:
- én je moet betalen tijdens je opgespaard sollicitatieverlof
- én je vakantiegeld nog moet uitbetalen

De RVA zal sowieso een bezwaar hebben om je uit te betalen: gezien je herexamens hebt, veronderstel ik dat je een opleiding volgt in het hoger onderwijs. Gezien je niet tegelijk student én werkloos kan zijn (behalve de uitzonderingen via een vrijstelling), zit je al met een probleem.

Los daarvan zal de RVA je niet uitbetalen voor de dagen gedekt door verlof. Tegen het einde van het jaar zal je dus sowieso nog een aantal dagen niet betaald worden door de RVA indien je het op jouw manier wil oplossen.

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 apr 2011 21:15

Bedankt voor de reactie.

Ja, maar, mijn WG moet me toch als hij me ontslaat sowieso mijn vakantiegeld uitbetalen. En hij moet me toch sowieso betalen voor sollicitatieverlof.
Als ik nu gewoon mijn 15 dagen verlof zou laten staan zoals gepland, dan heb ik daarnaast toch ook nog het recht om die sollicitatiedagen (14) op te nemen dus dwz dat hij voor al die dagen vervanging zou moeten vinden voor mij (en ik weet dat dat een groot probleem is in mijn bedrijf want we hebben een personeelstekort, iemand intern zal me dus niet kunnen vervangen).

Ik volg idd een bachelor studie maar wel via afstandsonderwijs, dwz alleen naar de school voor examens (en heel af en toe eens een les). Dus ik volg niet alle dagen les zoals in het regulier onderwijs.
Afstandsonderwijs is er speciaal om te kunnen combineren met een job dus kan het volgens mij toch wel dat je én studeert (op deze manier) én werkloos bent ...
Tijdens mijn examens in augustus ben in trouwens normaalgezien ook beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Ik moet wel blokken, maar dat wil niet zeggen dat ik bvb niet eens kan aanwezig zijn op een afspraak met de VDAB wanneer ze me dat opleggen. Behalve dan tijdens het examen zélf, maar dat zijn uiteindelijk maar enkele uren op de hele maand.

Ik besef dat het een moeilijke situatie is. Eenders welke andere mogelijke oplossingen mag je zeker voorstellen.

Reclame

xena

#4 , 16 apr 2011 03:03

theoretisch gezien is er een overeenkomst voor uw geplande verlofdagen gelet op art 1134bw kan je die enkel wijzigen met de toestemming van je werkgever , wat je wel kan voorstellen is om je sollicitatieverlof op te sparen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 apr 2011 21:59

Bedankt voor de reactie.

Ja, maar, mijn WG moet me toch als hij me ontslaat sowieso mijn vakantiegeld uitbetalen. En hij moet me toch sowieso betalen voor sollicitatieverlof.
Als ik nu gewoon mijn 15 dagen verlof zou laten staan zoals gepland, dan heb ik daarnaast toch ook nog het recht om die sollicitatiedagen (14) op te nemen dus dwz dat hij voor al die dagen vervanging zou moeten vinden voor mij (en ik weet dat dat een groot probleem is in mijn bedrijf want we hebben een personeelstekort, iemand intern zal me dus niet kunnen vervangen).
probleem is dat je geen recht op verlof hebt voor een week waarin je sowieso niet werkt. Als je dus bvb een week in het buitenland zit, hoeft je werkgever je geen sollicitatieverlof te geven die week (gezien je effectief niet in staat bent om te solliciteren die week).
Ik volg idd een bachelor studie maar wel via afstandsonderwijs, dwz alleen naar de school voor examens (en heel af en toe eens een les). Dus ik volg niet alle dagen les zoals in het regulier onderwijs.
Afstandsonderwijs is er speciaal om te kunnen combineren met een job dus kan het volgens mij toch wel dat je én studeert (op deze manier) én werkloos bent ...
kan je niet volgens de RVA, ook al is er daar discussie over, heeft de rechter de RVA altijd in het gelijk gesteld indien dit ontdekt werd.

Het feit dat je moet blokken en examens afleggen, maakt dat je jrudisich gezien strikt niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 27 apr 2011 13:57

Ik heb intussen besloten zelf mijn ontslag in te dienen ... dan krijg ik niet direct een uitkering maar dat is dan maar zo. Blijkbaar zal een inspecteur van de RVA bepalen hoeveel maanden ik sanctie krijg.
Nav hetgeen JPV zegt leid ik af dat ze misschien minder mild zullen zijn indien ze weten dat ik ook nog eens studeer ... Klopt dit?
Ik vraag me dan af wat ik eigenlijk moet doen.
Ik ben dus van plan in mei mijn ontslag te geven, 6 weken opzeg vanaf juni dwz tot midden juli. Vanaf dan ben ik dus "vrij". Het is mijn bedoeling om dan zowel naar nieuw werk te zoeken als te studeren gedurende de 2 laatste weken van juli en augustus. Van begin september tot half oktober zou ik graag een buitenlandse reis maken. En daarna zo snel mogelijk weer (deeltijds) aan de slag.

Enig advies is welkom.

Het enige wat ik wil is in juli/augustus tijd hebben om te studeren, in september/oktober een reis maken, met of zonder uitkering maakt me niet uit ... zolang ik maar kan studeren en reizen. Zo snel mogelijk na mijn reis wil ik terug beginnen werken, vanaf half oktober dus. Ik zal dus uiteraard terwijl ik studeer in juli/augustus ook reeds zoeken naar een nieuwe job, ik hoop er dan reeds één te vinden waarbij ik kan starten na mijn reis. Ik zoek dus alleen naar de beste oplossing om dit te kunnen verwezenlijken. Het center waar ik nu werk zou normaalgezien gaan sluiten in juli dus mijn WG wilde me sowieso in april mijn ontslag geven. Die plannen zijn onlangs gewijzigd, het center gaat niet sluiten en ze willen/kunnen me dus niet ontslaan. Ik wil dus zelf ontslag nemen om mijn plannen te kunnen verwezenlijken, en ook gewoon omdat ik weg wil uit de firma. Ik heb ooit al eens op het punt gestaan mijn ontslag te geven maar toen hebbe ze me overtuigd om te blijven omdat het center toch zou sluiten binnenkort. Ze hebben net een faillissement achter de rug van hun bedrijf in NL, er is geen toekomst voor mij in dit bedrijf en bovendien wil ik deeltijds gaan werken wat hier niet kan hebben ze me al meermaals laten verstaan.

Dus de beste oplossing lijkt me zelf ontslag geven ... zodat ik alles kan gaan doen wat ik gepland heb, maar natuurlijk liefst zonder dat ik in de problemen kom met RVA, VDAB toestanden ... en zonder gedoe. Ik wil gewoon studeren, dan vakantie, dan weer werken ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 apr 2011 14:03

Ik heb intussen besloten zelf mijn ontslag in te dienen ... dan krijg ik niet direct een uitkering maar dat is dan maar zo. Blijkbaar zal een inspecteur van de RVA bepalen hoeveel maanden ik sanctie krijg.
Nav hetgeen JPV zegt leid ik af dat ze misschien minder mild zullen zijn indien ze weten dat ik ook nog eens studeer ... Klopt dit?
Ik vraag me dan af wat ik eigenlijk moet doen.
besef dat je het risico loopt op een uitsluiting (maw: je moet opnieuw 1 jaar werken voor je recht hebt op uitkeringen) en niet enkel op een schorsing.

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 27 apr 2011 14:45

En waarom zou dat dan zijn? Omwille van die studie?

Ik zal me maar niet uitspreken over de redelijkheid van het systeem maar waarom zouden ze iemand die zélf haar ontslag geeft (en het daarmee gepaard gaande gevolg dat er sowieso een schorsing voor uitkering aan vasthangt), studeert (in haar eigen vrije tijd én om haar eigen kansen op de arbeidsmarkt te verhogen) terwijl ze een nieuwe leuke job zoekt (nog steeds zonder uitkering omwille van een schorsing), een reis maakt (ook zonder uitkering) en daarna ofwel opnieuw deeltijds begint te werken of verder zoekt naar een leuke job, waarom zouden ze zo iemand uitsluiten?

En dan nog, tja dat ze me dan uitsluiten ... Ik ben niet van plan om lang werkloos te blijven dus ik wil/kan/zal gerust na mijn reis een jaar gaan werken hoor. Alleen is het stom als je niet onmiddellijk goed werk kan vinden dat je lang zonder inkomen kan zitten natuurlijk en dan voel je de druk om toch maar iets aan te nemen, wat ook niet ideaal is.

xena

#9 , 27 apr 2011 17:06

zelfs als niet uitkeringsgerechtigde werkloze hebt u een aantal verplichtingen , bekijk eens of u niet beter een vrijwillige verzaking of een andere vorm van loopbaanonderbreking doet , als u nog niet bij een vakbond bent misschien beter zich aansluiten en hun het nodige papierwerk laten doen

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 27 apr 2011 17:27

Ik ben bij de vakbond maar die hebben me ook nog niet echt geweldig goed verder geholpen.
Ik hoor ook steeds andere dingen. Bij de hulpkas hebben ze me letterlijk gezegd dat ik zonder problemen, zelf ontslag kan nemen en toch nog op vakantie gaan (dan wel zonder uitkering).

Een vrijwillige verzaking weet ik niet wat dit inhoudt ...
Loopbaanonderbreking (tijdskrediet) heb ik ook reeds overwogen maar dat wil uiteindelijk zeggen dat ik toch bij deze werkgever zal blijven, nee? Dat wil niet. Ik wil daar zo snel mogelijk weg om een job te kunnen doen die ik wél kan combineren met mijn studies. Hier kan dat niet. Er zijn altijd problemen met verlof, ze doen loze beloften, ... het gaat sowieso ook niet goed met de firma.

Kan iemand me zeggen wat mijn verplichtingen als niet uitkeringsgerechtigde zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 apr 2011 20:22

En waarom zou dat dan zijn? Omwille van die studie?

Ik zal me maar niet uitspreken over de redelijkheid van het systeem maar waarom zouden ze iemand die zélf haar ontslag geeft (en het daarmee gepaard gaande gevolg dat er sowieso een schorsing voor uitkering aan vasthangt), studeert (in haar eigen vrije tijd én om haar eigen kansen op de arbeidsmarkt te verhogen) terwijl ze een nieuwe leuke job zoekt (nog steeds zonder uitkering omwille van een schorsing), een reis maakt (ook zonder uitkering) en daarna ofwel opnieuw deeltijds begint te werken of verder zoekt naar een leuke job, waarom zouden ze zo iemand uitsluiten?

En dan nog, tja dat ze me dan uitsluiten ... Ik ben niet van plan om lang werkloos te blijven dus ik wil/kan/zal gerust na mijn reis een jaar gaan werken hoor. Alleen is het stom als je niet onmiddellijk goed werk kan vinden dat je lang zonder inkomen kan zitten natuurlijk en dan voel je de druk om toch maar iets aan te nemen, wat ook niet ideaal is.
Je tekst begint al fout: iemand die zelf haar otnslag geeft riskeert niet enkel een schorsing, maar tot een uitsluiting. Dat is wat er aan vasthangt.

Dat je:
- studeert (maw: minder beschikbaar bent om te werken)
- een leuke job zoekt (en maw niet open staat voor om het even welke job)
- een reist maakt (en dus ook niet beschikbaar is)
- deeltijds wil werken (en niet voltijds beschikbaar is)

zijn alelmaal zaken die niet positief zijn mocht je die vertellen bij de RVA...

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 03 mei 2011 16:11

Ok. Maar laten we er nu effe van uit gaan dat ik in de maand mei zelf mijn ontslag geef. Dan moet ik dus 6 weken opzeg doen (van begin juni tot half juli).

- Dan krijg ik schorsing/uitsluiting voor een uitkering. Hoe lang dit zal zijn zal afhangen van de RVA inspecteur en van hetgeen ik hem allemaal vertel en hoe ik het vertel, nee?
- Kan mijn WG mij op één of andere manier verplichten te blijven tot eind juli?
- Als ik dan enkele maanden geschorst ben vanaf half juli KAN IK DAN WEL NOG OP REIS GAAN in september-oktober? Tot wat ben ik dan eigenlijk verplicht gedurende die periode van schorsing/uitluiting?

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 03 mei 2011 16:18

Dat ik studeer en een deeltijdse job zoek zal ik misschien niet helemaal kunnen verbloemen ... of alleszins niet liegen als ze me ernaar vragen.

Dat van die "leuke" job, tja ik denk dat iedereen een job zoekt die hij/zij leuk vindt. Neen ik sta niet open voor eenders welke job, maar dat zal ik niet op zo'n manier aan de RVA vertellen.
Dat van die reis: Tja, ik hoop gewoon dat ik hoe dan ook die reis kan maken. Ik ben dan wel niet beschikbaar maar dat weten ze dan toch, en ik krijg dan toch geen uitkering tijdens die periode dus wat zou het hen in principe kunnen schelen. Je hebt als mens toch ook nog gewoon het recht om een reis te maken? Sommigen doen het tijdens hun werk dmv tijdskrediet, ik doe het gewoon nu nu ik werkloos ben ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 mei 2011 17:23

Ok. Maar laten we er nu effe van uit gaan dat ik in de maand mei zelf mijn ontslag geef. Dan moet ik dus 6 weken opzeg doen (van begin juni tot half juli).
geen 6 weken, wel anderhalve maand :) (kan soms een dag schelen)
- Dan krijg ik schorsing/uitsluiting voor een uitkering. Hoe lang dit zal zijn zal afhangen van de RVA inspecteur en van hetgeen ik hem allemaal vertel en hoe ik het vertel, nee?
ja en nee. Als je een schorsing krijgt, hangt de duurtijd af van hoe je het vertelt. Een uitsluiting is echter definitief (tot je opnieuw toelaatbaar bent door arbeid)
- Kan mijn WG mij op één of andere manier verplichten te blijven tot eind juli?
nee
- Als ik dan enkele maanden geschorst ben vanaf half juli KAN IK DAN WEL NOG OP REIS GAAN in september-oktober? Tot wat ben ik dan eigenlijk verplicht gedurende die periode van schorsing/uitluiting?
als je uitgesloten bent, ben je tot niks verplicht, tenzij je recht wil hebben op ziekteuitkeringen/tussenkomst van mutualiteit bij ziekte/doktersbezoeken (afhankelijk van je leeftijd ook)
als je geschorst bent: als je kinderen hebt, blijf je best ingeschreven bij de VDAB ivm allerlei rechten (en moet je dus ook werkzoekend zijn), anders heb je neit direct verplichtingen.

Het verschil tussen jou en een andere persoon is dat die andere persoon geen werkloosheidsuitkeringen krijgt.... werkloosheidsuitkeringen krijg je om werk te zoeken, niet om op reis te gaan. Een werkloze heeft echter ook het recht om mét behoud van werkloosheidsuitkeringen op reis te gaan, maar slechts 24 dagen (in het 6-dagenstelsel). Moet je dan natuurlijk wel correct aangeven op je stempelkaart

Hélène
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 13 mei 2011 10:56

Erg bedankt voor alle info.

Ik heb deze week mijn ontslag gegeven. Kan er iemand mij zeggen wat ik nu mag/moet verwachten. Is mijn WG verplicht mij hiervan een bevestiging te sturen? Zoja, onder welke vorm en wanneer moet ik dit verwachten?
Ik heb mijn ontslag dinsdag 10 mei aangetekend verstuurd, alles stond erin wat erin moest staan. De brief is woensdag 11 mei toegekomen, dit hebben ze me telefonisch bevestigd. En moet ik nu in feite nog iets doen?
Ik wil eigenlijk enkel zeker zijn dat ze me niks kunnen lappen ...

Wat ik nu juist ga doen wat betreft VDAB - RVA daar ben ik nog niet uit!! Wellicht start ik binnenkort een nieuw topic met de vraag voor advies hierover :-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”