Tewerkstelling in moederbedrijf zonder akkoord op papier

Eiffel
Topic Starter
Berichten: 3

Tewerkstelling in moederbedrijf zonder akkoord op papier

#1 , 12 apr 2011 20:47

Ik hoop hier na lang, tevergeefs Googlen, eindelijk een antwoord te krijgen. Alvast bedankt aan wie mijn uitleg leest.
Situatieschets:
ik ben sinds een paar maanden tewerkgesteld bij bedrijf A, een dochterbedrijf en 100% eigendom van bedrijf B. Bedrijf A is een kantoor op een fysiek andere plek dan kantoor B.
Eind februari ben ik ontslagen en moet ik mijn opzegtermijn uitdoen tot 31 mei.
Sinds maart stelt de baas mij meer dan de helft van de tijd te werk in het moederbedrijf, terwijl mijn contract onder het dochterbedrijf staat.
Ik heb hier tegen geprotesteerd vanwege de andere manier van werken en de afwijkende functie-inhoud van wat ik gewend ben (hoewel de functie niet precies contractueel bepaald staat buiten het woord "bediende", dus dat tot daar toe).
Hier staat dus niets van op papier en heb mondeling al mijn bezwaar geuit. Gezien een personeelsoverschot bij het dochterbedrijf en een tekort bij het moederbedrijf, heb ik wel begrip voor de situatie en heb ik mijn gegeven taken uitgevoerd zoals gevraagd. Ik heb me dus ergens wel mondeling akkoord verklaard door het werk te doen bij het moederbedrijf, maar dit staat niet op papier.
Mijn loon voor zowel de tewerkstelling bij bedrijf A en B, wordt door het dochterbedrijf A uitbetaald. Wat dat betreft geen probleem.

Mijn vraag dus:
-kan het dochterbedrijf mij zomaar tewerkstellen bij het moederbedrijf (dat daar ook om vraagt)?
-ben ik dan wel verzekerd?
-als dit niet mag, kan ik dit als reden aangrijpen om op staande voet ontslag te nemen wegens fout van de werkgever?
-kan ik eisen om enkel tewerkgesteld te worden bij het dochterbedrijf, het bedrijf waar mijn contract aan verbonden is?

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn, vraag maar dan...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 apr 2011 21:07

best even met de exacte tekst van je arbeidsovereenkomst naar een vakbond/advocaat stappen. Het kan idd zijn dat je een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst kan inroepen, maar daar zal dan alles goed bekeken moeten worden. Wat is bvb de afstand tussen bedrijf A & B, wat is de functieverandering (en wat staat er op je contract), ...

Het feit dat je pas nu eventueel officieel zal klagen, is alvast in je nadeel (relatief laat). Je zou beter vlug protesteren.

Eiffel
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 apr 2011 21:16

De afstand tussen de twee bedrijven is niet meer dan 2 kilometer. Ik zou zelfs naar beide bedrijven te voet kunnen gaan werken... Dus dat is alvast geen argument
Heb het erbij gehaald, en het contract is zeer beknopt. Er is ook een reglement ondertekend, maar dat bevat enkel praktische afspraken omtrent het uitvoeren van het werk, wat te doen bij ziekte en afwezigheid, enz. Niets over plaats van tewerkstelling.
Maar mocht blijken dat ik niet verzekerd zou zijn, of stel dat er arbeidsinspectie langskomt bij het moederbedrijf en ik ben daar niet ingeschreven (enkel bij het dochterbedrijf)... Tja, wat dan? Heb geen flauw idee of werknemers van een dochterbedrijf automatisch ook werknemers zijn van het moederbedrijf.
De vakbond kan mij misschien helpen, maar voor mij is de maat vol, en als die procedure lang duurt (of kan dat snel?) is het misschien beter dat ik op mijn tanden bijt en de opzeg uitdoe...?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 apr 2011 21:20

je bent verzekerd, daar moet je je geen zorgen over maken. Desnoods ben je verzekerd via de FAO.

Procedure is op zich niet lang, maar als je effectief een verbrekingsvergoeding eist, zal je dat 9/10 via de rechtbank moeten doen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 apr 2011 12:44

Gaat het hier niet eerder om een stok te vinden om de ontslaggevende hond te slaan? :mrgreen:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”