Deeltijdscontract - minimum aantal uren

DLardenoye
Topic Starter
Berichten: 6

Deeltijdscontract - minimum aantal uren

#1 , 11 apr 2011 19:47

Mijn vrouw krijgt een contract aangeboden voor een thuiswerkjob in dienst van een vzw (beroepsvereniging). Het contract zou zijn voor een vast aantal uren per week, echter met een volledig vrije dienstregeling. Het aantal uren per week te presteren zou zijn 10-12 uur.
Nu mijn vragen:
* Is het wettelijk om een arbeidsovereenkomst aan te gaan voor zo weinig uren? Ik meen gelezen te hebben dat het minimale aantal te presteren uren eenderde van de gangbare uren in de bedrijfstak zou moeten zijn (hoe kom ik erachter wat gangbaar is?) behoudens dienstencheques jobs. Wat zijn de consequenties van het aangaan van zo'n overeenkomst (recht op uitkering nadien, voorheffingen, etc?)
* Bij een volledig vrij dienstrooster in deze vorm, is er enige verplichting om gepresteerde uren aantoonbaar te maken en te administreren? Hoe voorkom je dat er structureel teveel werk op je nek komt, aangezien de werkdruk volgens de werkgever sterk zal wisselen en er van overuren geen sprake kan zijn? En hoe zit het met verlof en ziekte in zo'n geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 apr 2011 21:50

1) er zijn een hele reeks uitzonderingen. Pas sowieso op met thuiswerk...
2) er is geen verplichting, maar hou dit sterk zelf bij. Je presteert de uren, maar niks meer. Als er geen overuren gedaan mogen wordfen, doe je die niet.

heb je een idee of er sprae is van een stukloon of van een uurloon?

DLardenoye
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 11 apr 2011 23:05

1) er zijn een hele reeks uitzonderingen. Pas sowieso op met thuiswerk...
2) er is geen verplichting, maar hou dit sterk zelf bij. Je presteert de uren, maar niks meer. Als er geen overuren gedaan mogen wordfen, doe je die niet.

heb je een idee of er sprae is van een stukloon of van een uurloon?
Uurloon. Men heeft gewoon een bepaald takenpakket (administratieve taken, evenementen helpen organiseren, telefoons beantwoorden), wat men gemiddeld inschat op het genoemde aantal uren in de week. Men zegt simpelweg, er zijn periodes waar je nauwelijks werk hebt, en periodes waar je veel werk hebt.

Wat zijn dan risico' van thuiswerk (buiten het sociale aspect, wat voor de hand ligt) ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 apr 2011 16:38

dat er meestal van geprofiteerd wordt.

Hou je gewoon aan je uren, of het nu druk is of niet.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 apr 2011 20:26

Ik zie het zo al aankomen: gemiddeld zou je 12 uur moeten werken, soms meer, soms minder, naargelang de drukte, maar opeens blijkt het wel continue heel druk te zijn.
Het is aan de werkgever om voldoende werk te voorzien om de contractuele uren vol te krijgen. Zoals al aangehaald: indien de 12 uren bereikt in de week, niet meer verder doen.

DLardenoye
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 12 apr 2011 23:10

Ik zie het zo al aankomen: gemiddeld zou je 12 uur moeten werken, soms meer, soms minder, naargelang de drukte, maar opeens blijkt het wel continue heel druk te zijn.
Het is aan de werkgever om voldoende werk te voorzien om de contractuele uren vol te krijgen. Zoals al aangehaald: indien de 12 uren bereikt in de week, niet meer verder doen.
Dat was ook mijn vrees. En hoe bewijs je hoeveel uren je hebt gepresteerd. Nochtans mag er blijkbaar gewoon in de overeenkomst staan dat het aantal uren (bij gemiddelde) moet 'kloppen' over een langere periode (over bijv. 1 kwartaal)

Maar wat ik me vooral afvraag is of zo'n 12 uur contract wel kan ivm de 1/3 werkuren regel. Ik heb volgens mij nu alle lijsten met uitzonderingen wel gezien, maar dit geval valt onder geen een ervan. De aanwervende vzw heeft verder geen werknemers in dienst, en men heeft er blijkbaar ook weinig kaas gegeten van de wetgeving hieromtrent. Dus we gaan een eventueel contract maar eens goed onder de loep laten nemen door iemand die er verstand van heeft...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 apr 2011 09:22

bij mijn weten zal dit wel onder een uitzondering vallen (officieel: min 4 uur per dag werken, 3 dagen lang).

DLardenoye
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 13 apr 2011 11:36

bij mijn weten zal dit wel onder een uitzondering vallen (officieel: min 4 uur per dag werken, 3 dagen lang).
Ja, maar die uitzondering vereist (naar wat ik lees) dat er een vast uurrooster is, en dat is hier niet het geval...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 apr 2011 20:35

Je had het over een "eventueel " contract, dus ik veronderstelde dat die nog opgemaakt zal moeten worden :). Veel kans dat dit er dan zal instaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”