Recht op groepsverzekering of niet?

FG
Topic Starter
Berichten: 9

Recht op groepsverzekering of niet?

#1 , 06 apr 2011 11:31

Volgende situatie:

WN die bediende is, heeft ontdekt dat zijn collega in een categorie bediende staat bij de groepsverzekering en hier dus van geniet...

De WN die het ontedkte geniet niet de groepsverzekering.

Volgens het contract bij de verzekeringsmaatschappij hebben alleen de directieleden recht op groepsverzekering. Maar uit contacten met de verzekeringsmaatschappij blijkt dat toch gestipuleerd staat dat de WN ingeschreven staat als bediende.

Heeft de 2de bediende dan ook geen recht op deze groepsverzekering? (ook al gaat het waarschijnlijk om een administratieve fout vanuit de werkgever)

En welke stappen dienen ondernomen te worden?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 apr 2011 17:51

als je zoals je zegt er vanuit gaat dat het om een administratieve fout gaat, heeft ie er imho geen recht op als die rechtgezet wordt

RainDream
Berichten: 43

#3 , 07 apr 2011 16:03

Inderdaad.
Of zijn er nog gradaties binnen de bedienden?

Reclame

FG
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 08 apr 2011 15:53

Er zijn geen gradaties meer binnen de bedienden.

Dus 2 categorieën: directieleden en bedienden

Welke stappen kunnen ondernomen worden? Wat is de slaagkans?
Laatst gewijzigd door FG op 08 apr 2011 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

RainDream
Berichten: 43

#5 , 08 apr 2011 15:57

Kan je ipv 'stappen te ondernemen' gewoon eens met je overste praten?
Dat je dit te weten gekomen bent en dat je gewoon graag de voorwaarden of termijn wilt weten, om in aanmerking te komen?
Ik, als personeelsverantwoordelijke, zou het enorm appreciëren dat je me daarover zou aanspreken zodat ik dit evt kan bekijken.. ipv 'stappen te ondernemen'.
Het kan zijn dat ik een vergissing gemaakt heb, en jou vergeten ben OF ik kan een vergissing gemaakt hebben en een persoon te veel hebben ingeschreven.
Soms kan praten je ook vooruit helpen...

Slaagkans: 50/50 dan hé..

FG
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 08 apr 2011 16:08

Het praten is reeds gebeurd

WG wil er niets van horen en beweert dat het gaat om een administratieve fout.

Het is ook door deze administratieve fout dat Sociaal Secretariaat niets afweet van bestaan groepsverzekering...
Er is maar 1 persoon dat bijdrage betaald, de andere 2 niets.

Praten alleen helpt dus niet.... (spijtig genoeg, want een goed gesprek en win-win situatie zijn mogelijk in dit dossier)
Laatst gewijzigd door FG op 08 apr 2011 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 08 apr 2011 16:09

En zou het niet gewoon kunnen dat de man een extra voordeel heeft gekregen, bedongen, gekregen tijdens een loononderhandeling. Net zoals niet iedereen hetzelfde loon krijgt voor hetzelfde werk?

xena

#8 , 08 apr 2011 19:26

Welke stappen kunnen ondernomen worden? Wat is de slaagkans?
als je een vermoedelijk recht niet kunt afleiden uit een rechtsbron kan je enkel hopen op de goodwill van uw werkgever , kijk eens naar de bankbonussen van honderduizenden euro's aan bepaalde werknemers en dit geeft geen enkel afdwingbaar recht aan de andere werknemers

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

RainDream
Berichten: 43

#9 , 08 apr 2011 19:50

FG: ik weet dat dit niet leuk is, maar dat is nu eenmaal zo.
Als de WG voet bij stuk houdt, moet jij het wel bewijzen...

En 't jah, dan kan jij stappen ondernemen hé... maar graag gezien ga jij ook niet meer zijn zenne..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 apr 2011 09:19

Zoals bartvdv reed zei: ik begrijp het probleem niet? Je arbeidsvoorwaarden worden toch besproken voor je in dienst komt? Daar wordt toch al dan niet aangegeven of je een groepsverzekering krijgt of niet? Misschien was dit inderdaad onderdeel van de onderhandelingen van de andere werknemer en heeft deze de groepsverzekering bekomen.

Ikzelf heb bij een vorige werkgever een bedrijfswagen onderhandeld voor de aanwerving, terwijl dit zeker niet standaard was voor alle werknemers. Het was echter een voorwaarde langs mijn kant om het arbeidscontract te tekenen (ik wou me financieel geen nadeel doen door van werkgever te veranderen) en mijn toenmalige baas kon dit begrijpen en stemde toe met de bedrijfswagen. Ik kan me voorstellen dat de andere werknemer een gelijkaardig voordeel bedongen heeft bij sollicitatie. De TS heeft hier blijkbaar niet over onderhandeld, dus ik zou niet weten waarom zijn baas hem dit moet toestaan. Tenzij er wettelijk geregeld is dat groepsverzekeringen voor alle werknemers gelijk moeten zijn. En dan nog... Misschien is die "bediende" officieel (op papier) wel "kaderlid".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”