ontslag dringende redenen

innu
Topic Starter
Berichten: 15

ontslag dringende redenen

#1 , 04 apr 2011 21:07

ik ben drie weken geleden begonnen als verkoopster. Ik zit dus nog in mijn proefperiode. Vandaag echter kreeg ik op het werk telefoon van de fraudedienst van de firma. Ze beschuldigen me van diefstal. Ze hebben camerabeelden (zeggen ze) waarop te zien is dat ik 50 euro onder de kassa legde en vervolgens tussen papieren moffelde en zo meenam. Het ware verhaal daarentegen is, dat de cashbox vast zat, de kassa was al toe en dus heb ik 50 euro onder de kassa gelegd zodat ik het kon zeggen tegen mijn medewerkster. Mijn medewerkster en verantwoordelijke van die dag is echter maar 17 jaar en werkt met een deeltijdscontract. Dus ik nam papieren die onder de kassa lagen, ging naar mijn medewerkster, vertelde haar wat het probleem was, ik gaf ook de betreffende papieren aan haar. Ik kreeg toen als antwoord dat ik met een mesje de cashbox weer goed maken. dat heb ik dus gedaan. Nu zocht ik hulp bij dat meisje, en beweerd ze dat ze van niets weet! Ik zit echt in de problemen en weet niet wat ik moet doen. de firma heeft me 2 oplossingen gegeven. Ofwel schrijf ik een brief waarin ik beken, betaal ik 50 euro terug en dan krijg ik mijn c4 wegens diefstal, ofwel is het met het gerecht. Mijn reactie was het gerecht, omdat ik onschuldig ben. Nadat hij me een half uur probeerde om te praten om het toch anders te doen, zei hij dat hij mijn c4 ging opsturen en de reden voorlopig ging openlaten. Hij zei ook iets van, je zit nog in proefperiode...Als ik het via het gerecht probeer op te lossen, is dit een spelletje zonder einde, waarbij ik in tussentijd zonder inkomsten zit. doe ik het via schuldbekentenis heb ik ook geen inkomen... Ik ben namelijk de enige kostwinnaar in ons gezin, met 2 kleine kindjes en weet niet hoe ik dan mijn kinderen eten moet geven! Ik moet wel zeggen, dat ik half mei mag beginnen in een andere winkel. Er is echter nog niets getekend. Kunnen zij op een of andere manier achter de reden van mijn c4 komen? Want ik weet dat ze niet gaan bellen naar het werk waar ik nu ontslagen ben. Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 04 apr 2011 21:41

U bekent niet, u biedt u morgen gewoon aan om te werken. Als u naar huis wordt gestuurd, vraagt u om de verantwoordelijke op papier te zetten dat u zich aangeboden heeft, dat u naar huis bent gestuurd, en dat dit geen erkenning van schuld van uw kant betekend.
Indien op uw c4 geen reden is ingevuld, is dit ook geen geldig ontslag om dringende reden, en heeft u een opzegtermijn van 7 dagen, die begint de 4e dag na verzenddatum van de opzeg door de werkgever. Dit dient aangetekend te gebeuren of via deurwaardersexploot. Bovendien, indien het einde van de opzeg valt voor het einde van de eerste maand dat u daar werkt, loopt deze door tot de laatste dag van deze maand. Indien uw 1e werkdag 15 maart was of vroeger, en uw ontslagbrief werd vandaag verstuurd, loopt uw opzeg tot 14 april. Indien uw 1e wekdag na 15 maart valt, duurt uw opzeg evenveel dagen langer. Indien u niet meer moet komen, moeten die dagen wel uitbetaald worden.

Uw nieuwe werkgever kan zelf niet achter de reden van uw ontslag komen, maar kan hier wel achter vragen bij de sollicitatie, en contact opnemen met uw vorige werkgever. Als u weet dat ze niet gaan bellen, en u verteld niets, komen ze dit ook niet te weten.

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 04 apr 2011 21:48

Mijn contract loopt vanaf 8 maart. Ik heb vandaag mijn sleutels, pasjes enzovoort moeten afgeven en onmiddellijk naar huis moeten gaan.
U bekent niet, u biedt u morgen gewoon aan om te werken. Als u naar huis wordt gestuurd, vraagt u om de verantwoordelijke op papier te zetten dat u zich aangeboden heeft, dat u naar huis bent gestuurd, en dat dit geen erkenning van schuld van uw kant betekend.
Indien op uw c4 geen reden is ingevuld, is dit ook geen geldig ontslag om dringende reden, en heeft u een opzegtermijn van 7 dagen, die begint de 4e dag na verzenddatum van de opzeg door de werkgever. Dit dient aangetekend te gebeuren of via deurwaardersexploot. Bovendien, indien het einde van de opzeg valt voor het einde van de eerste maand dat u daar werkt, loopt deze door tot de laatste dag van deze maand. Indien uw 1e werkdag 15 maart was of vroeger, en uw ontslagbrief werd vandaag verstuurd, loopt uw opzeg tot 14 april. Indien uw 1e wekdag na 15 maart valt, duurt uw opzeg evenveel dagen langer. Indien u niet meer moet komen, moeten die dagen wel uitbetaald worden.

Uw nieuwe werkgever kan zelf niet achter de reden van uw ontslag komen, maar kan hier wel achter vragen bij de sollicitatie, en contact opnemen met uw vorige werkgever. Als u weet dat ze niet gaan bellen, en u verteld niets, komen ze dit ook niet te weten.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 04 apr 2011 21:52

Heeft u hiervan iets op papier? Anders u best morgen toch aanbieden hiervoor.
Zowiezo, geen bekentenis opmaken of tekenen, en afwachten wat er op uw c4 staat. Indien niets ingevuld, geen dringende reden, en dus 7 dagen opzeg.
Best ook morgen bij uw vakbond langsgaan (of, als u er nog geen heeft, u morgen gaan aansluiten en meteen om een gesprek vragen).

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 04 apr 2011 21:56

neen, heb hier niets van op papier. Ik was gewoon aan t werken en rond 16u30 belden ze op. Dus t was volledig telefonisch. Ik ga morgen zeker langs bij de vakbond. Bedankt voor de raad alvast! Heb er veel aan gehad!
Heeft u hiervan iets op papier? Anders u best morgen toch aanbieden hiervoor.
Zowiezo, geen bekentenis opmaken of tekenen, en afwachten wat er op uw c4 staat. Indien niets ingevuld, geen dringende reden, en dus 7 dagen opzeg.
Best ook morgen bij uw vakbond langsgaan (of, als u er nog geen heeft, u morgen gaan aansluiten en meteen om een gesprek vragen).

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 04 apr 2011 22:01

Belangrijk! Teken nergens met "gelezen en goedgekeurd". Teken enkel "voor ontvangst".

xena

#7 , 04 apr 2011 22:06

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 04 apr 2011 22:08

bedankt voor de tip!
Belangrijk! Teken nergens met "gelezen en goedgekeurd". Teken enkel "voor ontvangst".

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 04 apr 2011 22:10

op 23 of 24 maart. Maar ze zouden "het" vandaag pas gezien hebben op de camera bij de afdeling fraude.
op welke dag zouden de vermoedelijke feiten gepleegd zijn ?

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 35 Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 04 apr 2011 22:15

op welke dag zouden de vermoedelijke feiten gepleegd zijn ?
Is op zich niet van belang, het is de kennisname die hier telt, dus het moment waarop de camerabeelden werden bekeken.

xena

#11 , 04 apr 2011 22:26

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore
Berichten: 1298

#12 , 04 apr 2011 22:29

en als je toch iets ondertekend doe het dan wat veiliger
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
Voor ontvangst
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 04 apr 2011 22:37

Ik denk niet dat ze dat kunnen bewijzen dat ze het pas vandaag gezien hebben. en bedankt voor de tips, voel me al heel wat veiliger... :-)
op welke dag zouden de vermoedelijke feiten gepleegd zijn ?
Is op zich niet van belang, het is de kennisname die hier telt, dus het moment waarop de camerabeelden werden bekeken.
en kunnen zij bewijzen dat ze dit pas vandaag weten ?
laatste lid art 35
De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd heeft

en als je toch iets ondertekend doe het dan wat veiliger
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

innu
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 04 apr 2011 22:38

nog beter, bedankt, staat genoteerd... :)
en als je toch iets ondertekend doe het dan wat veiliger
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
Voor ontvangst
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

vtec
Berichten: 170

#15 , 05 apr 2011 09:45

En als je echte naam "X" is misschien vragen aan een moderator om je nickname te wijzigen -> bij Google scoren de resultaten van het juridisch forum zeer hoog, momenteel verwijst de 5de hit op "X" naam al naar dit topic...

(geanonimiseerd op vraag topic starter)
Laatst gewijzigd door vtec op 05 apr 2011 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”