Ontslagbrief ontvangen

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

Ontslagbrief ontvangen

#1 , 24 mar 2011 14:49

Zonet mijn ontslagbrief ontvangen.

Ik ben actief als autoverkoper van een bepaald merk binnen een garage groep, door interne wijzigingen is enige tijd geleden beslist om het merk dat ik vertegenwoordig stop te zetten.
Mededaardoor ben ik actief beginnen zoeken naar ander werk (waarvan ik nu in gevorderde selectieprocedurs verwikkeld zit).

Het contract van de concessie zal beïndigd worden op 31 mei.

Ik ben reeds langer dan 6 jaar in diest en volgens mijn ontslagbrief heb ik een opzegtermijn van 7 maanden startende vanaf 1 april.

De kans is heel reeël dat ik binnen enkele dagen/weken een contractvoorstel krijg van het bedrijf waarvoor ik solliciteer.

Kan ik vroeger mijn opzegtermijn beïndigen en moet mijn huidige werkgever een opzegvergoeding betalen?

Bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 24 mar 2011 15:46

Indien u met uw werkgever een akkoord bereikt, moet u uw opzegtermijn niet uitdoen. De werkgever zal echter nooit akkoord gaan hiermee als u een opzegvergoeding eist.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2011 15:55

Ik begrijp de vraag niet goed. Waarom zou uw werkgever u een vergoeding moeten betalen indien u een tegenopzeg zou geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

xena

#4 , 24 mar 2011 17:04

Ik ben actief als autoverkoper van een bepaald merk binnen een garage groep, door interne wijzigingen is enige tijd geleden beslist om het merk dat ik vertegenwoordig stop te zetten.
indien er een essentieel bestanddeel wijzigt van de arbeidsovereenkomst kan u de verbreking vaststellen en een verbrekingsvergoeding eisen . wat gaan ze u laten doen na 31 mei de boel laten opkuisen of een ander merk laten verkopen ? let wel op de verbreking vaststellen is een handeling met een behoorlijk risico . afhankelijk van wat ze u kunnen laten doen kan u dit gebruiken bij de onderhandelingen voor een beeindiging met een onderling akkoord om alsnog een (kleinere)verbrekingsvergoeding te krijgen .

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 24 mar 2011 19:15

Ik wenste eigenlijk te weten of ik;

bvb na de stopzetting van de activiteiten (eind mei), dus begin juni ergens anders aan de slag zou kunnen gaan EN of mijn huidige werkgeven dan de resterende tijd (5 maanden) zou moeten uitbetalen?

Ik vraag mij inderdaad af wat ik de resterende 5 maanden zal moeten aanvangen. In mijn arbeidsovereenkomst staat duidelijk het merk dat ik vertegenwoordig beschreven. Ook een (financieel) pijnpunt voor mij is dat mijn loon voor méér dan 50% op commissie is gebaseerd. Als ik na eind mei moet terugvallen op mijn gewaarborgd loon (ongeveer 1.300 euro bruto) is dit onleefbaar.

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond, dus ik weet echt niet wat ik moet aanvangen!

Bedankt alvast voor de reacties!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 mar 2011 20:44

je aansluiten bij een vakbond (of naar een advocaat stappen) ;).

k vrees dat het zal afhangen van onder andere:
- je arbeidsovereenkomst (waar elk woord van belang kan zijn)
- de vraag of je werkgever nog andere automerken in portefeuille heeft
- de vraag of je werkgever zélf ervoor gekozen heeft om het automerk niet meer te distribueren

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”