ontslag opstaande voet

lucienne
Topic Starter

ontslag opstaande voet

#1 , 10 dec 2005 08:45

Geachte heer
Ik werkte bij een residentiele rusthuis in antwerpen in juni 2005 is de naam veranderd zonder ons op de hoogte testellen.Wij hebben nooit een nieuw contract gehad bij die nieuwe naam van de firma.Ik ben verzorgende daar en heb door een fout beweerd mijn werkgever mijn ontslag op staande voet gekregen.Ik heb nooit mij mogen verantwoorden de dag na het voorval.Drie dagen nadien heb ik mijn ontslag gehad.Dat ontslag is volgens mij ontterecht gebeurd .Wat kan ik doen om dit tebewijzen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 10 dec 2005 10:38

Geachte,

het is de werkgever die het bewijs moet leveren van de dringende reden die hij inroept om U op staande voet te ontslaan. Hij kan daartoe alle wettelijke middelen gebruiken, getuigen inbegrepen. Als er twijfel is, moet die wel ten goede komen van de partij aan wie ontslag werd betekend (dus aan U).

In principe beoordeelt degene die ontslag geeft (dus Uw werkgever) of aan alle voorwaarden voor ontslag wegens dringende reden voldaan is. Maar ingeval van betwisting zal het uiteindelijk de rechter zijn die beslist.

U hebt binnen de drie dagen na Uw ontslag een brief of exploot ontvangen. Daarin moet volgens de rechtspraak (van onder meer het Hof van Cassatie) de dringende reden met grote nauwkeurigheid en preciesheid worden omschreven. Men wijst algemeenheden en vaagheden van de hand. Als U vindt dat Uw ontslag onvoldoende gemotiveerd is, kunt U met dat document naar Uw syndicaal afgevaardigde stappen en hem de situatie uit de doeken doen. Hij kan Uw werkgever contacteren en mag U zelfs bijstaan en vertegenwoordigen in een eventuele procedure voor de Arbeidsrechtbanken. Artikel 728, ?3, eerste lid van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt immers "Voor de arbeidsgerechten mag bovendien de afgevaardigde van een representatieve organisatie van arbeiders of bedienden die een schriftelijke volmacht heeft, de arbeider of bediende, partij in het geding, vertegenwoordigen, in zijn naam alle handelingen verrichten die bij deze vertegenwoordiging behoren, pleiten en alle mededelingen ontvangen betreffende de behandeling en de berechting van het geschil". U heeft dus geen advocaat nodig om U in rechte te verdedigen tegen Uw werkgever.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 10 dec 2005 21:49

Uw arbeidsreglement dient te verwijzen naar uw (CAO) probleem!

CAO problemen.... Art. 734. Elk debat voor de arbeidsrechtbank, betreffende een van de vorderingen genoemd (in artikel 578), moet, op straffe van nietigheid, worden voorafgegaan door een poging tot minnelijke schikking....Art. 578. De arbeidsrechtbank neemt kennis:3?van de individuele geschillen betreffende de toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomsten (Gerechtelijk wetboek)

Zie (eventueel) ook : http://www.meta.fgov.be/sas/cao/htmnl/NL_CP_31802.htm

Reclame

Bibendum
Berichten: 94

#4 , 11 dec 2005 17:11

Even te raden gaan bij uw vakbond indien van toepassing.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”