Ontslag gekregen bij contract van bepaalde duur

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

Ontslag gekregen bij contract van bepaalde duur

#1 , 20 mar 2011 13:58

Hallo allen,

Eventjes een vraagje. Ik werk sinds 25 augustus 2008 als bediende. Dit eerste contract was een vervagingscontract.
Sinds 14 april 2009 heb ik iedere keer een contract gekregen van bepaalde duur, telkens van 6 maanden.

Dus als volgt:
- vervangingscontract gesubsideerde contractuelen - 25 augustus 2008 en
eindigde wanneer de te vervangen collega terug begon te werken.
Tweede contract:
- contract van beperkte duur - 14 april 2009 tot en met 30 november 2009
Derde contract:
- contract van beperkte duur - 1 december 2009 tot en met 31 mei 2010
Vierde contract:
- contract van beperkte duur - 1 juni 2010 tot en met 30 november 2010
Vijfde contract:
- contract van beperkte duur - 1 december 2010 tot en met 31 mei 2011

Mijn werkgever heeft mij ontslagen. Met ingang van 1 februari 2011 tot 30 april 2011.
Kan dit zomaar?

Alvast bedankt,
-mi-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RainDream
Berichten: 43

#2 , 20 mar 2011 21:04

Tot wanneer was jouw eerste contract?
Ik zie dat je toch al 5 opeenvolgende contracten van bep. duur hebt. Vier is nochtans wel het max.
Nu, de WG kan vier opeenvolgende contracten van bepaalde duur geven voor zover ze samen niet meer dan twee jaar duren.
Respecteert de WG dit niet, kan dit contract beschouwd als contract van onbepaalde duur en moet je ontslag volgens de regels van contract van onbepaalde duur uitgevoerd worden. Dus minder dan een schijf van 5 jaar, is er een opzegtermijn van 3 maand.
(Als die een schriftelijke toelating van de sociale inspectie heeft, kan je WG zelfs gedurende drie jaar opeenvolgende AO (arbeidsovereenkomsten) van telkens minstens 6 mnd sluiten. )

Nu, stel nog dat dit allemaal in orde is.
Wanneer je een contract van bep. duur hebt en je WG ontslaat je voor de einddatum (dus 30 april 2011) dan moet hij uw loon betalen tot aan het einde van de periode van de overeenkomst, dus tot eind april.
(tenzij in geval van bijvoorbeeld een dringende reden, overmacht of gewoon onderling overeenkomen).

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 21 mar 2011 08:52

Mijn eerste contract liep tot de zwangere collega terug kwam werken. Mij tweede begon op 14 april 2009. Dus dat vorige was afgelopen op 13 april 2009 want ik heb nooit zonder werk gezeten.
Ik werk bij het OCMW. Geen idee of hun dan meer rechten hebben?
Een collega van mij werk al 5 jaar met contracten van bepaalde duur... (beetje raar toch, en vooral lastig qua werkzekerheid).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 mar 2011 07:53

- contract van beperkte duur - 1 december 2010 tot en met 31 mei 2011

Mijn werkgever heeft mij ontslagen. Met ingang van 1 februari 2011 tot 30 april 2011.
wat bedoel je? heb je iets van een brief daarover gekregen?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 mar 2011 09:30

“Art.10.Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen...Art.10bis.§ 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel. § 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden. § 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten drie jaar mag overschrijden...Art.11. Zo na het verstrijken van de termijn de partijen voortgaan met de uitvoering van de overeenkomst, dan gelden voor deze overeenkomst dezelfde voorwaarden als voor de overeenkomst voor onbepaalde tijd.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Onderzoek vooraf of art.10 of art.10bis,§3 al dan niet van toepassing waren. Inmiddels ga ik ervan uit dat art.10bis,§2 van toepassing was.

25 augustus 2008 - 13 april 2009 = 7 maanden
14 april 2009 - 30 november 2009 = 7 maanden
1 december 2009 - 31 mei 2010 = 6 maanden
1 juni 2010 - 30 november 2010 = 6 maanden
1 december 2010 - 31 mei 2011 = 6 maanden

Op 31 mei 2011 werkte u ononderbroken meer dan 2 jaar(doch minder dan 3 jaar) = 5 periodes van minstens 3 maanden,zodat het maximum uit art.10bis,§2 overschreden en daardoor art.11 van toepassing werd.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(= € 30535 geïndexeerd in 2011=B.S. 12/11/2010), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 22 mar 2011 22:04

- contract van beperkte duur - 1 december 2010 tot en met 31 mei 2011

Mijn werkgever heeft mij ontslagen. Met ingang van 1 februari 2011 tot 30 april 2011.
wat bedoel je? heb je iets van een brief daarover gekregen?
Ja, een aangetekende brief.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 22 mar 2011 22:06

@j.demoor: dus ze konden mij inderdaad zomaar ontslaan? (het is een klein beetje chinees voor mij die art en dergelijke).

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 22 mar 2011 22:12

Wat j.demoor zegt is dat u wettelijk gezien beschouwd wordt te werken met een contract onbepaalde duur (of vast contract).
De ontslagregeling dient dan ook te verlopen net zoals bij een contract onbepaalde duur, waarbij de correcte opzegtermijn moet gerespecteerd worden.

xena

#9 , 23 mar 2011 06:36

Wat j.demoor zegt is dat u wettelijk gezien beschouwd wordt te werken met een contract onbepaalde duur (of vast contract).
De ontslagregeling dient dan ook te verlopen net zoals bij een contract onbepaalde duur, waarbij de correcte opzegtermijn moet gerespecteerd worden.
heb toch enige twijfels
vervangingscontract gesubsideerde contractuelen

dit is allesinds geen arbeidsovereenkomst in de zin van art 10bis wao

RainDream
Berichten: 43

#10 , 23 mar 2011 11:11

't Is voor mij een twijfelgeval.. ik vermoed idd of je gewoon uitbetalen tot einde van contract of opzeg van 3 mnd...

Hoe dan ook, hoe jouw WG het aanpakt, is niet juist.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 mar 2011 22:29

- contract van beperkte duur - 1 december 2010 tot en met 31 mei 2011

Mijn werkgever heeft mij ontslagen. Met ingang van 1 februari 2011 tot 30 april 2011.
wat bedoel je? heb je iets van een brief daarover gekregen?
Ja, een aangetekende brief.
men kan je niet ontslaan voor een beperkte periode. Je bedoelt hopelijk toch een opzegvergoeding? Maar dan lijkt me de periode nogal klein

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”