OPZEGTERMIJN - VERLOF

Cardiac
Topic Starter
Berichten: 11

OPZEGTERMIJN - VERLOF

#1 , 18 mar 2011 15:50

Goedemiddag,

Zit in opzegtermijn van 17 maanden met ingang vanaf 1/3/2011.
Dus deze loopt nog tot 31/6/2012.
Ik wens tijdens deze periode al mijn wettelijke verlofdagen op te nemen.
Kan men mij weigeren om de verlofdagen toe te kennen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RainDream
Berichten: 43

#2 , 18 mar 2011 15:52

Normaalgezien niet, jij hebt er immers recht op.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2011 15:56

Je hebt recht op verlof, maar niet om dit zomaar zelf naar eigen goeddunken in te plannen. Het inplannen op zich moet nog steeds in overleg met de werkgever gebeuren. Hij kan dit dus weigeren indien het de goede werking van het bedrijf of de dienst zou hypothekeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 18 mar 2011 16:34

Is er in België geen regel die zegt dat aangevraagde en geweigerde verlofdagen op latere datum niet meer opnieuw geweigerd mogen worden?
Ik weet dat er in Nl. dergelijke regels bestaan.
En uiteindelijk moeten toch ook de niet opgenomen verlofdagen uitbetaald worden, dacht ik toch.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#5 , 18 mar 2011 17:02

Zit in opzegtermijn van 17 maanden met ingang vanaf 1/3/2011.
Dus deze loopt nog tot 31/6/2012.
31 juni das pas een leuke datum voor een ontslagbrief

als er inderdaad in uw ontslagbrief tot 31(30)/6/2012 staat zullen zij een verbrekingsvergoeding moeten betalen voor de termijn de opzeggingstermijn wordt geschorst

Koeke
Berichten: 57

#6 , 18 mar 2011 17:22

Tja dus eigenlijk kan die werkgever het hem nog een beetje moeilijk maken door steeds verlof te weigeren wanneer deze man in zijn opzegtermijn hierom vraagt.
Waar is de grens om verlof te weigeren en hoe kan een werknemer ( al dan niet in opzeg )het bewijzen dat men ten onrechte een werknemer zijn verlof weigerd .

Een bijkomend vraagje dat ik hier ook wel eens zou willen stellen is of het mogelijk is dat éénmaal iemand in een opzegtermijn zit , en er staat bvb bij als ontslag wegens reorganisatie ofzo , dat de werkgever deze persoonin zijn opzegtermijn nog kan ontslaan met dringende redenen

RainDream
Berichten: 43

#7 , 19 mar 2011 13:52

Ivm dat eerste, ik zou bv. de verlofaanvraag via mail doen of op papier en per kerend een antwoord willen.
Dan staat dat toch op papier.

xena

#8 , 19 mar 2011 14:31

Ivm dat eerste, ik zou bv. de verlofaanvraag via mail doen of op papier en per kerend een antwoord willen.
Dan staat dat toch op papier.
wat staat er in het arbeidsreglement ? de procedure hoe je vakantie moet aanvragen moet in het arbeidsreglement staan .

de werkgever zal hoe dan ook u dit jaar uw verlofdagen moeten laten nemen waar je recht op hebt , hebt u schoolgaande kinderen dan hebt u de voorkeur om 2 weken te nemen in de grote vakantie wel opletten u kan niet eenzijdig uw vakantiedagen vastleggen

kb 30/3/1967
Art. 64. Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;

arbeidsreglementenwet 8/4/1965
art 6 , 10° (a) de duur van de jaarlijkse vakantie evenals de nadere regelen voor toekenning van deze vakantie of de verwijzing naar de wettelijke bepalingen terzake;
b) de data van de jaarlijkse collectieve vakantie

Cardiac
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 20 mar 2011 09:10

Bedankt voor jullie reacties.
Einde opzegtermijn is inderdaad 31/7 ... Ik vergis mij hier.
Mijn verlof werd destijds voor mijn ontslag reeds schriftelijk goedgekeurd (per mail)
Ik heb er al een tijdje de gewoonte van gemaakt om alles op papier te laten zetten
om alle misverstanden te voorkomen.

xena

#10 , 20 mar 2011 15:45

Bedankt voor jullie reacties.
Einde opzegtermijn is inderdaad 31/7 ... Ik vergis mij hier.
Mijn verlof werd destijds voor mijn ontslag reeds schriftelijk goedgekeurd (per mail)
Ik heb er al een tijdje de gewoonte van gemaakt om alles op papier te laten zetten
om alle misverstanden te voorkomen.
dan is er een overeenkomst voor uw verlofdagen , gelieve er rekening mee te houden dat wanneer u na de opzeggingstermijn nog steeds werkloos bent , u verplicht bent om een verbrekingsvergoeding te eisen voor de termijn de opzeggingstermijn wordt verlengd door schorsing (bvb. door verlof) indien u nog geen lid bent van een vakbond is allicht het moment het te worden

wet 28/12/1944
art 7 [§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Cardiac
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 22 mar 2011 11:35

Ja, inderdaad
Ben reeds lid van de vakbond en ben op de hoogte van de regeling aangaande de opschorting van de opzegtermijn
Toch nog een vraag hierover veonderstel dat de werkgever op 31/07/2012 eenzijdig zegt: Blijf maar thuis uw opzegtermijn is ten einde
en hij houdt geen rekening met schorsing van de opzegperiode..Kan dit?

xena

#12 , 22 mar 2011 13:29

Ja, inderdaad
Ben reeds lid van de vakbond en ben op de hoogte van de regeling aangaande de opschorting van de opzegtermijn
Toch nog een vraag hierover veonderstel dat de werkgever op 31/07/2012 eenzijdig zegt: Blijf maar thuis uw opzegtermijn is ten einde
en hij houdt geen rekening met schorsing van de opzegperiode..Kan dit?
staat er een einddatum (31/7/2012)van de opzeggingstermijn in uw ontslagbrief

Cardiac
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 23 mar 2011 09:19

Nee enkel begindatum 1/3/2011 en opzeggingstermijn van 17 maanden.. Geen einddatum..

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”