beschuldigingen van ex-wergever NA mijn ontslag

Koeneken
Topic Starter
Berichten: 1

beschuldigingen van ex-wergever NA mijn ontslag

#1 , 18 mar 2011 10:49

Geachte lezers,

in juli 2010 begon de opzegtermijn van mijn overste en mij (we werkten daar slechts met 2 mensen in totaal: R&D afdeling van amerikaans bedrijf). Die termijn bedroeg 6 maanden en werd verlengd wegens verlof en ziekte gedurende die periode. Naarmate het einde naderde werd er ons een nieuw, doch tijdelijk contract van 6 maanden aangeboden. T.e.m. mijn laatste werkdag (19 januari 2011) vroeg ik ernaar bij mijn overste. "Ze zijn er nog mee bezig", zei hij. Ik antwoordde dat ik zonder contract niet kon terugkeren wegens niet verzekerd voor woon-werk ongevallen & eventueel ongevallen op de werkvloer.
"Eigenlijk heb je gelijk", zei hij en vertrok naar huis. De dag erna, 20 januari, bleef ik thuis en schreef me in als werkloze bij de VDAB.
Meer dan een week later krijg ik telefoon van de bedrijfsadvocate met de vraag of ik eventueel acties ondernomen had die het verdere bestaan van de firma konden bedreigen. Ik schrok hevig: ik deed mijn werk met passie, het was een droomjob.
Een tijd erna kreeg ik een e-mail van mijn overste:
"Ik maak daarom voorbehoud voor de schade die de vennootschap lijdt door uw gebrek aan reactie en medewerking voor de overgang".
Daarop volgde een e-mail van de advocate:
"Geachte heer,
Ik kom terug op de verschillende keren dat wij met u hebben proberen een afspraak te maken omtrent de opvolging van uw werk bij (bedrijfsnaam).
U weigert tot op heden nog steeds ons enige medewerking te verlenen om in deze op een correcte manier in uw opvolging te kunnen voorzien.
Daarenboven lijkt het alsof u opzettelijk schade hebt willen toebrengen aan de vennootschap door bepaalde toestellen af te sluiten/gegevens te wissen/dingen mee te nemen.
Wij van onze kant hebben steeds gepoogd om met u een redelijke afspraak te maken om deze dingen ongedaan te maken.
Ondertussen blijkt u gewoon niet meer bereikbaar te zijn.
Dit is uw laatste kans om op een minnelijke manier een oplossing te bieden aan de rechtmatige eisen van mijn cliënte.
Ik wil dan ook binnen de 10 dagen vanaf heden uitnodigen om een afspraak te maken om antwoord te bieden op de vraag die mijn cliënte aan u reeds meermaals heeft gesteld".

Nu waren er wel degelijk toestellen buiten dienst wegens in onderhoud of defect. Er waren ook gegevens gewist door mij: mijn mailbox wiste ik om de 5 à 6 weken, aangezien dit veel opslagplaats vroeg op de oude (2001), beperkte pc's.
Men treft mij ook in mijn eer door mij te beschuldigen van diefstal, hoewel dit niet het geval is.
Wat ook raar is, is dat mijn overste zijn contract 2 dagen vroeger eindigde dan het mijne, en dat hij toch bleef verder werken.
Hij is daar nog steeds aanwezig, alhoewel de arbeidsinspectie zegt dat er momenteel geen lopende contracten zijn bij het bedrijf.

Ik vraag me dus af waarom mijn overste mij op stang jaagt, terwijl hij er officieel niet meer werkt.
Mijn vrouw vermoedt dat hij me nog verder kan plagen via de bedrijfsadvocate en eventueel ons "kot overhoop laten halen" dmv een huiszoeking. (Voor mijn part mogen ze: er is niets gestolen. Maar het zou plagerij zijn).
Zou hij dit alsnog kunnen doen, alsook het op stang jagen, wetende dat hijzelf geen contract meer heeft bij het bedrijf?

Mijn overste heeft er trouwens voor gezorgd dat ik mijn C4 slechts een maand na uitdiensttreding ontvangen heb! Daardoor is m'n dossier bij de RVA uitgesteld, en heb ik sinds 20 januari 2011 tot op de dag van vandaag geen uitkeringen ontvangen.
Het spaarpotje is reeds enkele weken leeg nu.

Met vriendelijke groeten,

Koeneken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 mar 2011 11:15

Als uw overste geen contract meer heeft met het bedrijf, kan hij ook niet optreden in naam van het bedrijf.
Tenzij hij uitdrukkelijk toestemming heeft, mag hij zich zelfs niet meer op de terreinen of in de kantoren begeven.
Komt de politie langs, vermeld dan dat u weet van inbraak na uw vertrek door uw overste.

xena

#3 , 18 mar 2011 11:21

Ik antwoordde dat ik zonder contract niet kon terugkeren wegens niet verzekerd voor woon-werk ongevallen & eventueel ongevallen op de werkvloer.
als u verder ging werken zonder dat er een arbeidsovereenkomst was getekend had u er eentje van onbepaalde duur , dus uw uitleg om niet te gaan werken klopt als geen kanten , als u dit meedeeld aan de rva lijkt mij een schorsing onvermijdelijk

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2011 11:59

als u verder ging werken zonder dat er een arbeidsovereenkomst was getekend had u er eentje van onbepaalde duur , dus uw uitleg om niet te gaan werken klopt als geen kanten , als u dit meedeeld aan de rva lijkt mij een schorsing onvermijdelijk
Is dit zo? Het contract van de topic starter was afgelopen en er was geen nieuw contract opgemaakt. Er was sprake van een tijdelijk contract, maar dit is nooit officieel aangeboden geweest, als ik het goed begrijp. Waarom zou iemand die zijn ontslag gekregen heeft en de opzegperiode uitgedaan heeft, daarna nog bij de ex-werkgever gaan werken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 18 mar 2011 12:31

Een werkaanbieding weigeren kan grond zijn voor schorsing. Ook wanneer men dat doet omdat het contract nog niet ter ondertekening werd aangeboden (vanwege de reden hierboven vermeld).
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#6 , 18 mar 2011 12:57

als u verder ging werken zonder dat er een arbeidsovereenkomst was getekend had u er eentje van onbepaalde duur , dus uw uitleg om niet te gaan werken klopt als geen kanten , als u dit meedeeld aan de rva lijkt mij een schorsing onvermijdelijk
Is dit zo?
de werkgever moet er maar op toe zien en de nodige maatregelingen nemen en niet de werknemer dat deze verder wordt tewerkgesteld

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2011 13:58

Wat bedoel je nu? Als ik dus ontslagen wordt, en mijn opzegperiode is afgelopen, dan moet ik daarna toch nog gaan werken bij diezelfde werkgever? En ik krijg dan automatisch een contract van opnbepaalde duur? Ik denk het niet, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 18 mar 2011 14:13

Eerst en vooral, u moet niets. Maar aan beslissingen hangen consequenties vast :)
Als u ontslagen bent, en uw uitwerkperiode zit er op, wilt u waarschijnlijk in aanmerking komen voor een andere vorm van inkomen.
Als u daar een aanvraag voor indient bij de RVA, stelt die als eis dat u zich beschikbaar houdt voor de arbeidsmarkt. Als u een werkaanbieding naast u neerlegt, dan mag u aan de RVA gaan uitleggen waarom u dat gedaan heeft.
Het maakt daarbij niet uit van welke werkgever die aanbeiding komt. Als uw huidige werkgever ueen aanbieding gedaan heeft, zal de RVA zeker vragen waarom u die niet aangenomen heeft. U heeft tenslotte de kans geboden gekregen om uw werkzaamheden voort te zetten.
Het lijkt mij zelfs raar als de RVA belastingcentjes gaat uitdelen aan mensen die werk weigeren zonder met reden omkleedde motivatie.

Niets houdt u echter tegen om bij een ander bedrijf te gaan werken. U bent dus zeker niet verplicht om zijn aanbieding te aanvaarden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mar 2011 14:42

Ik begrijp niet goed waar iedereen het hier haalt dat de TS nieuw werk aangeboden werd? Er is hooguit sprake geweest dat er mogelijk een tijdelijk contract ging volgen, maar als ik het eerste bericht goed lees, is er nooit een effectieve aanbieding geweest, zelfs nie na uitdrukkelijke vraag van de TS. "Ze zijn er mee bezig" is niet meteen een aanbieding, als je het mij vraagt.

Als de TS naar de RVA gaat en zegt: "ik heb mijn opzeg uitgedaan, en ondanks de belofte dat er mogelijk nog een tijdelijk contract van 6 maanden zou aangeboden worden, is er uiteindelijk toch niets uit de bus gekomen." dan liegt hij niet, en heeft hij mijns inziens geen werk geweigerd. Hoe kan je iets weigeren dat je niet aangeboden wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2011 14:44

Eerst en vooral, u moet niets. Maar aan beslissingen hangen consequenties vast :)
Inderdaad hangen er consqeunties aan vast. Als ik op mijn huidige werk verschijn en probeer binnen te komen na mijn opzegperiode, zet de security mij aan de deur en wordt er mogelijk politie bijgehaald. Dat zijn de consequenties...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD
Berichten: 677

#11 , 18 mar 2011 15:06

Heb ik ergens gezegd dat TS door de RVA zál geschorst worden?

Ik haal uit het bericht wel degelijk een concreet voorstel en een duidelijke afwijzing wegens het niet tijdig in orde zijn van het contract.

Xena heeft trouwens geschreven dat als TS het ook zodanig uitlegd op de RVA, hem zeer waarschijnlijk een schorsing staat te wachten.
Niet dat hem diezelfde schorsing staat te wachten als hij een beetje op zijn woorden let. Iets wat ik alleen maar kan onderstrepen.
Als de RVA er echter achter komt dat TS kon voortwerken bij zijn werkgever, dan kan dat alsnog tot een schorsing leiden.

En dat klinkt in uw ogen misschien onterecht, maar dat is het niet. Als er een kans geboden wordt om voort te werken, maar u de belastingcenten van andere mensen verkiest, kunt u deze consequenties toch niet vreemd vinden?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mar 2011 15:26

En dat klinkt in uw ogen misschien onterecht, maar dat is het niet. Als er een kans geboden wordt om voort te werken, maar u de belastingcenten van andere mensen verkiest, kunt u deze consequenties toch niet vreemd vinden?
Dit vind ik niet vreemd. Maar er is aan de TS geen kans geboden om voort te werken, dat is het hem nu net. Wat vage beloften door de werkgever, maar geen concrete aanbieding, is niet meteen "kansen bieden om voort te werken".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD
Berichten: 677

#13 , 18 mar 2011 15:31

In geval van vage beloften heeft u zeker gelijk. Daar kan je niet op zitten wachten.
Maar zoals gezegd, ik haal iets anders uit het openingsbericht.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

xena

#14 , 18 mar 2011 16:57

Wat bedoel je nu? Als ik dus ontslagen wordt, en mijn opzegperiode is afgelopen, dan moet ik daarna toch nog gaan werken bij diezelfde werkgever? En ik krijg dan automatisch een contract van opnbepaalde duur? Ik denk het niet, hoor...
de situatie was toch enigszins anders dan u aangeeft
Naarmate het einde naderde werd er ons een nieuw, doch tijdelijk contract van 6 maanden aangeboden
er loopt een arbeidsovereenkomst af van bepaalde duur de werkgever heeft op de laatste werkdag geen C4 afgeleverd of enig document afgeleverd dat men de volgende dag niet meer moet komen werken

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 19 mar 2011 20:09

Tja de dag erna had je idd een tijdelijk contract KUNNEN krijgen.
U had u kunnen laten buitenzetten door de security zodat was vastgesteld dat u zich wel had aangeboden.
Uw vakbond asap inschakelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”