Vraag ivm vakantiegeld bij nieuwe werkgever

msirlou
Topic Starter
Berichten: 1

Vraag ivm vakantiegeld bij nieuwe werkgever

#1 , 14 mar 2011 15:24

In 2010 heb ik van maart tot december gewerkt als arbeider. In mei krijg ik hiervoor mij vakantiegeld uitbetaald. Sindsdien heb ik even interimwerk gedaan en daarna 2 maanden gewerkt als bediende. Bij deze laatste werkgever heb ik ontslag genomen omdat ik over enkele weken elders kan beginnen met een contract van onbepaalde duur (ander was een tijdelijk contract en ik wil gaan voor zekerheid).

Nu is mijn vraag: hoe zit dat nu met mijn vakantiedagen en vakantiegeld? Ik heb recht op zo'n 1400 euro vakantiegeld (enkel en dubbel samen) en 14 dagen vakantie. Zal mijn nieuwe werkgever die 1400 euro dan in 1 keer van mijn loon aftrekken als ik mij verlof neem (ik verdien niet eens 1400 euro netto!)? Of hoe wordt dit berekend? Of trekt hij enkel het "enkel vakantiegeld" af van mijn loon bij vakantie?

En wat als ik beslis om maar 7 dagen vakantie te nemen dit jaar? Ben ik verplicht mijn 14 dagen op te nemen?

Pffff, ik snap het niet goed meer. Ik redeneerde gewoon van "ok, als ik x aantal dagen verlof neem, word ik voor die dagen gewoon niet betaald". Maar nu lees ik vanalles over vakantieattesten, vakantiegeld ontvangen door de RJV dat in mindering wordt gebracht met "fictief vakantiegeld" etc etc... Mijn toekomstige werkgever heeft niet eens naar een vakantieattest gevraagd. Krijg ik dit trouwens toegstuurd door de RJV in mei/juni?

Hopelijk kunnen jullie me helpen (en hopelijk ook geruststellen) :)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding