van werknemer naar zelfstandige

magichands001
Topic Starter
Berichten: 3

van werknemer naar zelfstandige

#1 , 11 mar 2011 17:05

Ik zou vanaf 1 juli een zelfstandig beroep willen uitoefenen.
Nu heb ik nog 18 dagen jaarlijks verlof staan, waarvan er nog 10 vastgelegd zijn in de 2 helft van juli (jaarlijkse sluiting) en één dag in oktober.
Als ik mijn werkgever tijdig laat weten dat ik op 1 juli wil stoppen, is hij me dan verplicht mijn vakantiedagen te laten opnemen?
En las ik mijn vakantiedagen niet opneem, wat gebeurt er dan met mijn vakantiegeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 mar 2011 09:00

“Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie).

Dit houdt niet in dat uw huidige werkgever zijn vastgestelde collectieve vakantieregelingen moet aanpassen wegens uw ontslag.

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°(=vakantie)...Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

U kan dus uw resterende vakantiedagen opnemen tijdens uw opzeggingstermijn,zonder deze te verlengen.

Uw vakantiegeld blijft in ieder geval verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”