Opzeg en uitbetaling / bezorgen wettelijke documenten

biaken
Topic Starter
Berichten: 2

Opzeg en uitbetaling / bezorgen wettelijke documenten

#1 , 10 mar 2011 20:39

Op 28 december 2010 gaf ik mijn ontslag op werk X. In mijn opzegbrief stelde ik een opzegtermijn van 1,5 maand voor, daar ik er net geen 5 jaar aan de slag was.

Mijn toenmalige werkgever wou hiermee niet akkoord gaan, daar mijn brutoloon tussen 30.000 en 60.000 euro lag en zij vonden dat ik een langere opzegtermijn moest uitdoen. Heb hiervan nooit enig document gekregen en de ene dag was het tot 31 maart, de volgende tot 28 februari enz. De einddatum was afhankelijk van de hoeveelheid werk en de aanwerving van een nieuw iemand, maar hoe en wanneer kon niemand mij zeggen. Tot een deftige overeenkomst kwam het nooit.

Op 7 februari verliet ik het bedrijf X (omdat ik het psychologisch niet echt meer aankon) om al aan de slag te gaan bij mijn nieuwe werkgever Y, mij ervan bewust dat er een schadevergoeding moest betaald worden. Op 3 en 4 februari was ik echter afwezig wegens ziekte. Heb doktersattest aangetekend opgestuurd, telefonisch en per mail verwittigd, zelf antwoord gekregen op de mail dat het ok was.

Op 8 februari is de deurwaarder dan komen constateren dat ik aan het werk was bij Y en kort daarna kwam de brief van de advocaat. Een schadevergoeding te betalen van mijn brutojaarloon / 12 maal 19/21. Ik ben er niet helemaal zeker van dat dit klopt want volgens mij telt februari maar 20 werkdagen en zij gaan ervan uit dat ik tot 28 februari moest blijven, terwijl zij mij nooit iets op papier overhandigd hebben, bovendien houden ze geen rekening met mijn dagen ziekte, waarvan ik het bewijs kan leveren dat ik effectief ziek was.

Mijn nieuwe werkgever heeft deze schadevergoeding via een advocaat betwist ( hij neemt ze voor zijn rekening ). Tot op heden heb ik nog niets van wettelijke documenten (vakantieattest, C4), loon of vakantiegeld gekregen. Hebben zij het recht om dit achter te houden en hoe los ik deze situatie het best op, de vakbond inschakelen of ook zelf een advocaat nemen ?


Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2011 21:07

Advocaat nemen voor sociale documenten is ietwat overdreven, via een vakbond lukt dit meestal vlot.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”