Uitkering als buitenlander (EU)

Spitfire
Topic Starter
Berichten: 1

Uitkering als buitenlander (EU)

#1 , 07 mar 2011 11:46

Ik heb een vraag over werkloosheidsuitkeringen. Ik woon als Belg al enkele jaren in Polen, met een Poolse vriendin. We plannen nu om ergens in de zomer naar België te verhuizen. Voor mij zal het dan niet zo moeilijk zijn werk te vinden, maar zij zit in een andere situatie. Ze is van plan om een cursus Nederlands te volgen, maar ik vroeg me af of zij terwijl in aanmerking komt voor een werkloosheidsuitkering.

Ze heeft momenteel een 1-jarig contract in het onderwijs en weet nog niet of ze een nieuw contract aangeboden zou krijgen. De vraag is dus, kan zij een uitkering aanvragen in deze situatie? Moet zij in België gewerkt hebben hiervoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lydi
Berichten: 50

#2 , 07 mar 2011 21:15

Dat zou nogal straf zijn als ge als Poolse naar België komt en dan direkt een uitkering krijgen?? Zou dat kunnen? Ik zou dit graag weten , heel interessant, maar ik denk het niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 07 mar 2011 22:09

Voor een EU-burger die in België woont geldt:

De arbeid als werknemer verricht in elk land ter wereld kan in aanmerking worden genomen voor uw toelating tot de werkloosheidsuitkeringen indien de volgende voorwaarden zijn vervuld:
-De arbeidsperiode of gelijkgestelde periode zou worden beschouwd als een arbeidsperiode als loontrekkende of als een gelijkgestelde periode, die in aanmerking zou komen voor het recht op werkloosheidsuitkeringen, indien zij in België vervuld zou zijn.
-U moet ten minste één dag als loontrekkende hebben gewerkt in België na de arbeidsdagen gepresteerd in het buitenland en vóór uw uitkeringsaanvraag in België.
-Periodes die in het land waar ze vervuld zijn aldaar een recht op werkloosheidsuitkeringen kunnen openen (‘verzekeringstijdvakken’) komen eveneens in aanmerking, onder de volgende voorwaarden:
België is het land waar u werkloos geworden bent, dit wil zeggen: België is uw laatste werkland, u hebt het laatst in België een tegen werkloosheid verzekerde activiteit uitgeoefend. Dergelijke laatstelijke tewerkstelling in België is evenwel overbodig indien uw buitenlandse tewerkstelling zich in een van de onder de eerste titel genoemde landen situeerde en u tijdens die tewerkstelling uw woonplaats in België hebt behouden. Het betreft periodes vervuld in een land behorend tot de Europese Economische Ruimte en Zwitserland evenals Algerije, Kroatië, San-Marino, Servië, Turkije, VJRMacedonië, de overige delen van voormalig Joegoslavië met inbegrip van Kosovo.

Doe navraag bij de RVA.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”