plaats van tewerkstelling

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

plaats van tewerkstelling

#1 , 04 mar 2011 09:11

Ik heb een nieuwe baan gevonden bij een bedrijf dat verschillende vestigingen heeft, zowel in België als in het buitenland. In het contract staat volgend puntje:

"De plaats van tewerkstelling is in de vestiging te XXX. De werkgever kan de plaats of dienst van tewerkstelling van de werknemer wijzigen, dit in overeenstemming metde noodwendigheden van de onderneming. Dergelijke wijzigingen zullen der
halve niet kunnen worden aanzien als eenzijdige verbreking van het contract."

Iemand beweerde dat dat punt geen rechtsgeldigheid heeft, en dat “Art.20. De werkgever is verplicht:...1°. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen..."(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet)" (zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40#p120840" onclick="window.open(this.href);return false;) nog altijd geldt.

Als het bedrijf 20 km verderop zou verhuizen is dat niet echt een punt, maar als de holding zou beslissen om het departement waar ik voor ga werken te centraliseren in het buitenland, dan heb ik wel een probleem. (Ik denk o.a. aan DHL-toestanden.)

Hoe zit dat?

Weet iemand waar ik terecht kan om daar een sluitend antwoord op te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 mar 2011 11:01

Zo'n beding is rechtsgeldig, zolang het redelijk is. Men kan van je niet verwachten dat je plots naar China gaat verhuizen. Mocht je bvb in Antwerpen wonen, kan men je wel in Roosendaal (Nederland) laten werken zonder enig probleem. Gent => Leuven zal bvb ook nog geen probleem zijn. De Panne => Aarlen daarentegen...

"Wanneer blijkt dat de partijen de plaats van tewerkstelling als een bijkomstig element van de arbeidsovereenkomst hebben beschouwd, is het beding dat aan de werkgever het recht geeft de plaats van de tewerkstelling te wijzigen geldig (Arbrb. Brussel 12 oktober 1998, Soc. Kron. 2002, 338)."

"Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat deze bepaling toepassing vindt op de bedingen, die betrekking hebben op de wijziging van essentiële bestanddelen van de overeenkomst, maar niet op de wijziging van bijkomstige, tussen partijen overeengekomen voorwaarden. Indien de arbeidsplaats volgens de overeenkomst tussen partijen geen essentieel bestanddeel van de overeenkomst is, kan de arbeidsplaats door de werkgever eenzijdig worden gewijzigd in zoverre aan de in het arbeidsreglement gestelde voorwaarden was voldaan (Cass., 14 oktober 1991)."

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”