stopzetting firma

tommy2
Topic Starter
Berichten: 4

stopzetting firma

#1 , 01 mar 2011 09:04

na meer dan 10 jaar als bediende te werken in een firma kreeg ik van de werkgever gisteren de mededeling dat de firma wordt stop gezet.
Mijn collega en ik hebben de kans om bij een andere firma te werken aan dezelfde voorwaarden (loon).
Terug beginnen vanaf 0 en zonder ancienniteit.

Hoort dit bij outsourcing?
Heb ik dan recht op opzegvergoeding bij werkgever?
Iemand ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tommy2
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 01 mar 2011 14:59

correctie: vandaag is de boodschap van de werkgever: je moet je huidig arbeidscontract verbreken met wederzijdse toestemming.
Om daarna een nieuw contract bij een andere firma te tekenen die eveneens onze klanten meeneemt. En die mij 'wortels voor de neus houdt'.
Dan sta ik op ancienniteit 0. Mijn werkgever betaalt geen opzegvergoeding.
De andere firma neemt onze firma niet over, enkel de klanten en personeel.

Is dit normaal??

Heb nog niet getekend en ben het eigenlijk niet van plan. Wat nu?

Werkgever dreigt ook met failissement indien ik niet zou tekenen. Mag dit allemaal?!
En wat bij faillisement? Krijg mijn collega en ik dan uitbetaald? Mijn collega heeft 12 maanden opzeg, ik 9 maanden.
Wie betaalt bij faillisement?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mar 2011 16:19

Als je je arbeidsovereenkomst verbreekt met wederzijdse toestemming, moet je daarna minstens 4 weken werken om recht te hebben op werkloosheidsuitkering indien het toch niet goed zou aflopen daar. Als je je ancienniteit zou verliezen, is het aan jou om te beslissen of je daarmee akkoord gaat (ik zou het alvast niet doen).

Werkgever mag dreigen met faillissement als je niet tekent, maar jij hoeft je van dat dreigement niks aan te trekken. Het zou wel handig zijn moest je dat dreigement op papier hebben staan, kan later nog handig uitdraaien :). Indien het bedrijf failliet gaat, krijg je je loon bevoorrecht van de curator of van het fonds (beperkt tot een relatief groot bedrag).

Ga hiervoor best wel eerst eens bij je vakbond langs. Persoonlijk zou ik 'vaarwel' zeggen tegen een baas die met zo'n dreigementen afkomt. Neem desnoods deze dreigementen op via een dictafoon.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 02 mar 2011 09:46

“Art.7.De rechten en verplichtingen ,welke voor de vervreemder voortvloeien uit de op het tijdstip van de overgang...bestaande arbeidsovereenkomsten,gaan door deze overgang op de verkrijger over.“(CAO nr.32bis van 7 juni 1985 inzake overgang van onderneming).

‘dat de firma wordt STOP gezet‘.

Hieruit leid ik af dat er geen OVERGANG van onderneming is en dus evenmin behoud van de bestaande arbeidsovereenkomsten.

De Wet 26 juni 2002 Sluiting van ondernemingen regelt de vergoeding in geval van sluiting.

Collectieve arbeidsovereenkomst nr.51 van 10 februari 1992 regelt het outplacement,doch garandeert geen loonvoorwaarden bij een nieuwe werkgever.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”