ontslag (geen opzegtermijn, wel 6 maanden uitbetaling)

minie
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag (geen opzegtermijn, wel 6 maanden uitbetaling)

#1 , 21 feb 2011 12:45

Ik probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen.
Mijn echtgenoot was bijna 8 jaar in dienst in de gezondheidssector als koerier.
Vorige week vrijdag heeft hij zijn ontslag gekregen zonder duidelijke reden. Hij heeft wel een papier moeten ondertekenen waarin vermeld staat, "ontslag zonder opzegtermijn met 6 maanden uitbetaling, gestort samen met het loon van februari".
Blijkbaar wordt zijn ontslagbrief per aangetekend schrijven opgestuurd. De reden is hem onbekend.

Hij heeft een bediendencontract maar werkt als chauffeur. Het is een onderbroken werkregime (van 08.30 tot 14.00 en van 16.30 tot 18.30).
Die uren zijn zelden gerespecteerd. Hij moest steeds doorwerken dus nooit kon hij overhuis. Dit waren altijd dagen van 10 uur. Wel mocht hij zijn overuren terugnemen.
In zijn contract stond vermeld dat hij moest werken in dienst van zijn werkgever maar dit werd ook raar of zelden gerespecteerd.
Hij heeft nooit werk geweigerd!! Zelfs moest hij iemand naar huis brengen die arbeidsongeschikt was en nog steeds werkte in het bedrijf!?

Die overuren zijn nooit betaald geweest. De werkgever vertelde dat het terugnemen van zijn overuren voldoende was.

Wat kunnen wij ondernemen? Klopt dit wat de werkgever zegt?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2011 20:27

Vooraleer op de rest te antwoorden: geef de exacte tekst van het papier dat hij heeft moeten ondertekenen (namen mag (MOET) je veranderen/weglaten).

wat hij getekend heeft, kan van essentieel belang zijn.

minie
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 26 feb 2011 17:09

Dit is de brief die mijn echtgenoot heeft gekregen:
"Hiermede brengen wij u op de hoogte van onze beslissing om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst te verbreken en dit met ingang vanaf heden 18/02/2011.
De u verschuldigde opzeggingsvergoeding ten belope van 6 maanden loon zal u bij de eerstvolgende loonberekening worden uitgekeerd.
Deze vergoeding is onderworpen aan de wettelijke afhoudingen inzake sociale zekerheid en bedrijfsvoorheffing."

Dit wordt dan verondersteld een beëindiging van het arbeidsovereenkomst met opzeggingsvergoeding - bedienden te zijn.
Het loon + opzeggingsvergoeding is ondertussen uitbetaald maar tot op heden nog geen aangetekend schrijven ivm C4.

De werkgever heeft ondertekend en mijn echtgenoot.

Reclame

xena

#4 , 26 feb 2011 19:23

heb je voor ontvangst of voor akkoord getekend ?
heb je de formule claeys al eens toegepast voor de berekening van de verbrekingsvergoeding ?
ga maandag eventueel eens langs bij je vakbond als je enig bewijs hebt van die gemaakte overuren neem dit dan mee

als je in de toekomst nog iets tekent doe dat dan op zijn minst als volgt ;
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
maar veel beter is op zo'n moment helemaal niks te tekenen !


arbeidswet 16/3/1971
Art. 21. De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren. Deze duur kan gewijzigd worden door de Koning of door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités.
Onverminderd de bepalingen van het eerste lid, kan de Koning voorwaarden stellen aan de verdeling van prestaties in verschillende werkperiodes tijdens eenzelfde dag.

Art. 29. § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.

minie
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 27 feb 2011 11:20

Hier is "voor ontvangst" getekend. Wat is het verschil hiertussen? Voor een leek is dit niet zo duidelijk.
De werkgever heeft mijn man verplicht om dit te tekenen anders mocht hij het gebouw niet verlaten en ook heeft de werkgever niet verteld waarom hij ontslagen werd.
Mijn man was onder de indruk!!

Zoals je kan lezen uit vorig bericht had hij ook een onderbroken werkregime maar de werkgever verwachtte dat hij standby stond. Ipv die uren dat hij "normaal gezien" vrij was, vroeg de werkgever om allerhande taken uit te voeren. Steeds dagen van 10 uur en hij mocht maar 7,5u werken. Zonder vergoeding.
Wel kreeg hij hier verlof voor.

Mijn man heeft wel enkele dagen genoteerd waar hij het beginuur en het einduur heeft genoteerd maar niet van 8 jaar dienst. Dat ik soms zei van: hoe is het mogelijk dat jij altijd zo lang moet werken en overuren moet kloppen zonder ervoor vergoed te worden!
Hij werkte graag en stond er niet bij stil om telkens zijn uren te kopiëren. Hij heeft wel een getuige die gezien heeft dat mijn man daar constant aanwezig was en ook altijd onderweg was.

Valt hier iets te regelen? Indien u nog meer informatie wenst, mag u mij dit gerust vragen. Ik probeer zo goed mogelijk hierop te antwoorden.
Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 feb 2011 11:48

voor ontvangst is geen probleem. Wil niet zeggen "voor akkoord".

minie
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 01 mar 2011 12:11

Hij heeft nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen! Is dit normaal gezien dan niet voor het einde van de maand?
Wat met de opzeggingsvergoeding?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 mar 2011 12:18

Is het loon + verbrekingsvergoeding al gestort? Check anders es bij de post of er daar toevallig geen aangetekende zending op hem te wachten ligt (altijd beter dan direct in de aanval te gaan ;)).

minie
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 01 mar 2011 14:16

Zijn loon van februari is gestort samen met de opzeggingsvergoeding en vakantiegeld.
Mijn man zou zo vlug mogelijk terug willen werken en heeft toch zijn C4 nodig hiervoor?

xena

#10 , 01 mar 2011 14:19

Hij heeft nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen! Is dit normaal gezien dan niet voor het einde van de maand?
Wat met de opzeggingsvergoeding?
bij een verbreking is dit niet nodig de werkgever moet enkel de kennisgeving kunnen bewijzen aangezien dit voor ontvangst is getekend is dit voldoende .

heb je al eens nagerekend met de formule claeys of de verbrekingsvergoeding wel voldoende is ? indien je werkloos blijft ben je verplicht het resterende gedeelde te vorderen eventueel via de arbeidsrechtbank als er uiteraard te weinig is betaald , maar met 8 jaar dienst en slechts 6 maanden verbrekingsvergoeding lijkt mij de kans toch groot dat het te weinig is

C4 heb je niet nodig om te solliciteren .

minie
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 01 mar 2011 14:24

Hoe bereken je dit dan? Waarschijnlijk kan hij dit via de juridische dienst van de vakbond laten berekenen?
Maar ik wil dit al wel zelf eens uitrekenen.
Bedankt alvast!

xena

#12 , 02 mar 2011 05:02

Hoe bereken je dit dan? Waarschijnlijk kan hij dit via de juridische dienst van de vakbond laten berekenen?
Maar ik wil dit al wel zelf eens uitrekenen.
Bedankt alvast!
ik heb enkel de verouderde versie liggen maar onlangs is hier de huidige formule claeys gepost als je eventjes zoekt zal je die wel vinden of vragen aan jpv die heeft die wel

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 02 mar 2011 06:12

gewoon op internet googlen op de website van claeys zelf

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”