Ontslag in proefperiode met opzegvergoeding

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

Ontslag in proefperiode met opzegvergoeding

#1 , 16 feb 2011 15:49

Beste,

ik ga zo kort mogelijk het verhaal voor mijn vrouw doen. Ik ben me ermee gaan bemoeien omdat er een aantal zaken zijn die helemaal niet door de beugel kunnen:

Mijn vrouw heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur met een proefperiode van 6 maanden getekend op 2 augustus 2010. 31 januari krijgt ze telefonisch het bericht dat ze ontslagen is en niet meer moet komen want er is al een vervangster aangenomen. Ze vertelt me dit en ik neem de volgende dag contact op met de bazin om te zeggen dat dit niet correct is: er is geen opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding gerespecteerd. Ze zegt me dat ze dit in orde zal brengen. De volgende dag krijgt mijn vrouw telefoon met de melding dat de papieren klaar liggen ter ondertekening in de winkel (?)... Alle geluk heb ik er na jaren gezaag aan haar hoofd het erin gekregen dat ze nooit niets meteen mag tekenen. Thuis lees ik de 'papieren': 'Beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijdse toestemming'...
Ik neem terug contact op, ditmaal met de bazin haar administratief afgevaardigde en zeg dat dit niet door de beugel kan. Ze zegt dat ze het in orde zal brengen.

08/02/2011 halen we een aangetekende brief af: 'Beëindiging van de arbeidsovereenkomst tijdens de proefperiode met contractbreukvergoeding' met daarin het bericht dat er een contractbreukvergoeding van 7 kalenderdagen zal worden uitgekeerd en getekend op 4 februari 2011. De stempel op de brief zegt 05/02/2011.

U moet dus weten dat wij zelf achter al deze papieren hebben moeten vragen.

Nu mijn vraag:

Klopt dit allemaal nog wel? Mijn vrouw is 3 dagen ziek geweest tijdens de proefperiode, waardoor dus de laatste dag van haar proefperiode 4 februari zou zijn.
Ik heb volgende pagina helemaal doorgelezen: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3576" onclick="window.open(this.href);return false;
De vergoeding

Na verloop van de eerste maand en tot het einde van de proefperiode, kan de arbeidsovereenkomst op elk ogenblik dadelijk worden beëindigd zonder enige formaliteit te moeten naleven (mondeling, door afgifte van een geschrift, bij een ter post aangetekende brief ...).

De partij die op die manier en zonder dringende reden de arbeidsovereenkomst beëindigt, zal aan de andere partij een vergoeding moeten betalen die een periode van 7 dagen dekt.
De aangetekende brief is getekend op 4 februari 2011. Maar de stempel op de omslag zegt 05/02/2011. Welke datum geldt nu in dit geval?


Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2011 16:23

Poststempel + 3 dagen (zondag niet meegerekend), dus dan kom je op 9 februari. In ieder geval is je vrouw niet in haar proefperiode ontslagen en heeft recht op een ontslagvergoeding van 4 weken (28 dagen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#3 , 16 feb 2011 18:17

Poststempel + 3 dagen (zondag niet meegerekend), dus dan kom je op 9 februari. In ieder geval is je vrouw niet in haar proefperiode ontslagen en heeft recht op een ontslagvergoeding van 4 weken (28 dagen).
dit advies zal ni juist zijn
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 48. § 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere werkman afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de werkman in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan zeven en niet meer dan veertien dagen duren.

6 maanden proeftijd = bediende , bovendien gaat het niet om een ontslag met een opzeggingstermijn maar om een verbreking art 39§1 wao

is er verlof genomen ?
wanneer was de laatste werkdag dat je bent gaan werken ?

Reclame

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 16 feb 2011 18:56

Dat ben ik er inderdaad vergeten bij te zetten. Het gaat om een bediende contract.

Neen ze heeft geen verlof genomen. Op haar laatste loonbrief staat wel dat ze in januari een dag verlof heeft genomen, maar dit klopt niet en daar hebben we vandaag nog voor gebeld en dat ging ook recht gezet worden...
31 januari is de laatste dag dat ze is gaan werken.

Bedankt al!

xena

#5 , 16 feb 2011 20:19

Dat ben ik er inderdaad vergeten bij te zetten. Het gaat om een bediende contract.

Neen ze heeft geen verlof genomen. Op haar laatste loonbrief staat wel dat ze in januari een dag verlof heeft genomen, maar dit klopt niet en daar hebben we vandaag nog voor gebeld en dat ging ook recht gezet worden...
31 januari is de laatste dag dat ze is gaan werken.

Bedankt al!
5/2 = zaterdag .
een verbreking gaat onmiddelijk in op het ogenblik het (mondeling)wordt meegedeeld mij lijkt dit correct . je hebt zich toch al laten inschrijven als werkloze is dit niet het geval neem dan desnoods het nodige verlof om geen gat in uw loopbaan te hebben

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 feb 2011 08:01

Indien het ontslag nog nét in de proeftijd gebeurde (bvb door schorsing van de arbeidsovereenkomst, door ziekte maar ook door andere zaken):
Om te vermijden dat de normale opzeggingstermijn zou moeten worden in acht genomen, kan de werkgever die de arbeidsovereenkomst wil beëindigen minder dan 7 dagen vóór het einde van de proeftijd, de overeenkomst onmiddellijk beëindigen, dit tot de laatste dag van de proeftermijn. Hij moet er alsdan wel voor zorgen dat aan de werknemer vóór het verstrijken van de proeftijd kennis wordt gegeven van het ontslag, d.w.z. dat de kennisgeving de werknemer voordien moet bereiken (Arbh. Brussel 3 maart 1989, Rechtspr. Arb. Br. 1989, 331). Alsdan is hij de opzeggingsvergoeding verschuldigd die geldt voor onregelmatige beëindiging tijdens de proeftijd zonder het inachtnemen van een opzeggingstermijn (zie Cass. 16 januari 1995, Soc. Kron. 1995, 371). Door zo te handelen maakt de werkgever zich niet schuldig aan rechtsmisbruik (Arbrb. Gent 23 september 1985, T.G.R. 1985, 135). De werkgever kan ook de arbeidsovereenkomst beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen, die dan weliswaar niet meer in zijn geheel kan gepresteerd worden. De werkgever is dan een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met het gedeelte van de opzeggingstermijn van 7 dagen dat nog niet was verstreken op de laatste dag van de proeftijd. De werkgever dient er dan wel voor te zorgen dat de arbeidsovereenkomst daadwerkelijk wordt beëindigd op de laatste dag van de proeftijd (Arbh. Brussel 13 januari 2006, Soc. Kron. 2007, afl. 7, 419; zie ook: Cass. 3 september 1959, R.W. 1959-60, 1159).

Indien ontslag buiten de proeftijd ter kennis is gegeven:
3 maand opzegvergoeding.

Met andere woorden: stap eens naar je vakbond

xena

#7 , 17 feb 2011 13:13

Dat ben ik er inderdaad vergeten bij te zetten. Het gaat om een bediende contract.

Neen ze heeft geen verlof genomen. Op haar laatste loonbrief staat wel dat ze in januari een dag verlof heeft genomen, maar dit klopt niet en daar hebben we vandaag nog voor gebeld en dat ging ook recht gezet worden...
31 januari is de laatste dag dat ze is gaan werken.

Bedankt al!
5/2 = zaterdag .
een verbreking gaat onmiddelijk in op het ogenblik het (mondeling)wordt meegedeeld mij lijkt dit correct . je hebt zich toch al laten inschrijven als werkloze is dit niet het geval neem dan desnoods het nodige verlof om geen gat in uw loopbaan te hebben
oei even over het hoofd gezien het is niet 2+3 maar 1+3 = 4februari
indien er maar 2 dagen schorsing zijn loopt de proeftijd dus af op 4 februari en niet op 5 februari belangrijk wordt dan , die al dan niet genomen verlofdag in januari . zwijg dan best hierover tot ze die verlofdag hebben rechtgezet

gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.
Laatst gewijzigd door xena op 17 feb 2011 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#8 , 17 feb 2011 13:22

Indien het ontslag nog nét in de proeftijd gebeurde (bvb door schorsing van de arbeidsovereenkomst, door ziekte maar ook door andere zaken):
Om te vermijden dat de normale opzeggingstermijn zou moeten worden in acht genomen, kan de werkgever die de arbeidsovereenkomst wil beëindigen minder dan 7 dagen vóór het einde van de proeftijd, de overeenkomst onmiddellijk beëindigen, dit tot de laatste dag van de proeftermijn. Hij moet er alsdan wel voor zorgen dat aan de werknemer vóór het verstrijken van de proeftijd kennis wordt gegeven van het ontslag, d.w.z. dat de kennisgeving de werknemer voordien moet bereiken (Arbh. Brussel 3 maart 1989, Rechtspr. Arb. Br. 1989, 331). Alsdan is hij de opzeggingsvergoeding verschuldigd die geldt voor onregelmatige beëindiging tijdens de proeftijd zonder het inachtnemen van een opzeggingstermijn (zie Cass. 16 januari 1995, Soc. Kron. 1995, 371). Door zo te handelen maakt de werkgever zich niet schuldig aan rechtsmisbruik (Arbrb. Gent 23 september 1985, T.G.R. 1985, 135). De werkgever kan ook de arbeidsovereenkomst beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen, die dan weliswaar niet meer in zijn geheel kan gepresteerd worden. De werkgever is dan een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met het gedeelte van de opzeggingstermijn van 7 dagen dat nog niet was verstreken op de laatste dag van de proeftijd. De werkgever dient er dan wel voor te zorgen dat de arbeidsovereenkomst daadwerkelijk wordt beëindigd op de laatste dag van de proeftijd (Arbh. Brussel 13 januari 2006, Soc. Kron. 2007, afl. 7, 419; zie ook: Cass. 3 september 1959, R.W. 1959-60, 1159).

Indien ontslag buiten de proeftijd ter kennis is gegeven:
3 maand opzegvergoeding.

Met andere woorden: stap eens naar je vakbond
het kan perfect mondeling op de laatste dag bewijslast ligt bij de werkgever , werknemer heeft zich niet meer aangeboden om te werken - via getuigen zijn elementen in het voordeel van de werkgever maar inderdaad de kennisgeving kan betwist worden

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#9 , 17 feb 2011 19:56

Zoals jullie het zeggen, had ik het ook begrepen, bedankt.
Nog even ter verduidelijking: 31 januari heeft de bazin telefonisch gezegd dat mijn vrouw ontslagen was en niet meer moest komen want er was al een vervangster. Haar proefperiode liep normaal tem. 1 februari, maar met 3 dagen ziek te zijn, is deze dus verlengd tem. 4 februari. Op de loonfiche staat 5 februari als einddatum van proefperiode, maar dit is verkeerd want ze heeft geen verlofdag genomen en ze ging dit recht zetten.

Maar waar ik dus voor vreesde, is dus uitgekomen:

Gisteren is de eindafrekening gestort. Geen vergoeding is gestort geweest. Getelefoneerd naar administratief bediende: zij zegt dat ze dit niet verschuldigd zijn, want ze is niet meer komen werken sinds 31 januari...

Ze willen nu dus zogezegd het verhaal ervan maken dat het ontslag op 4 februari was en dus wsl in alle stilte zwijgen over het mondelinge ontslag op 31 januari...
Op het vakantie attest van 01/01/2011 tot 05/02/2011 staan ook 5 niet-gelijkgestelde werkdagen... :?

Morgen inderdaad naar de vakbond, maar wou gewoon al eens horen zodat het beter kan beargumenteerd worden bij de vakbond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 feb 2011 08:03

het kan perfect mondeling op de laatste dag bewijslast ligt bij de werkgever , werknemer heeft zich niet meer aangeboden om te werken - via getuigen zijn elementen in het voordeel van de werkgever maar inderdaad de kennisgeving kan betwist worden
al enkele zaken gehad ivm mondeling ontslag en dit nog nooit in het voordeel van een werkgever gezien. Alles kan natuurlijk, maar de bewijslast is best wel zwaar. Werknemer kan altijd nog ziektebriefje beweren ingediend te hebben (wat in de praktijk ook vaak gebeurd). Ook al is er voor dat laatste geen bewijs, het spreekt al de ook niet bewezen verklaring van de werkgever tegen.

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#11 , 18 feb 2011 11:50

Vakbond vandaag om uitzonderlijke redenen niet open natuurlijk.

Die 5 niet-gelijkgestelde dagen van 1/02/11 - 05/02/11, dat klopt veronderstel ik omdat ze haar ontslag heeft gekregen op 31 januari?

Op het aangetekend schrijven hebben ze zelf 4 februari gezet als ingang van het ontslag. Kunnen we iets doen met deze datum dan? We hebben gewoon schrik dat ze gaan beweren dat ze onwettig afwezig was van 1 tem 4 februari.

Bedankt al voor de reacties.

xena

#12 , 18 feb 2011 13:30

Vakbond vandaag om uitzonderlijke redenen niet open natuurlijk.

Die 5 niet-gelijkgestelde dagen van 1/02/11 - 05/02/11, dat klopt veronderstel ik omdat ze haar ontslag heeft gekregen op 31 januari?

Op het aangetekend schrijven hebben ze zelf 4 februari gezet als ingang van het ontslag. Kunnen we iets doen met deze datum dan? We hebben gewoon schrik dat ze gaan beweren dat ze onwettig afwezig was van 1 tem 4 februari.
je hebt een aangetekend schrijven dat ze een verbreking hebben gedaan en daar valt niks meer aan te veranderen , maar lever zelf geen begin van bewijs door hierover te reageren aan uw werkgever . laat nu alles over aan de juridische dienst van de vakbond zij zullen dat loon wel mee in de vordering zetten
weinig waarschijnlijk dat zij een ontslag op 31/1 en op 4/2 zullen aanvoeren als verdediging want dat zou betekenen 2 arbeidsovereenkomsten

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#13 , 19 feb 2011 17:39

Vakbond was uiteraard gesloten wegens uitzonderlijke omstandigheden. Maandag dan.

Ik was nog aan het denken dat als ze het mondeling ontslag zouden ontkennen:

De datum van ontslag is 4 februari in de brief. Maar de stempel op het aangetekend schrijven geeft 5 februari aan, wat wil zeggen dat ze in vast contract zit en ze dus een vergoeding van 3 maanden zouden moeten uitbetalen. Juist?

xena

#14 , 19 feb 2011 18:52

Vakbond was uiteraard gesloten wegens uitzonderlijke omstandigheden. Maandag dan.

Ik was nog aan het denken dat als ze het mondeling ontslag zouden ontkennen:

De datum van ontslag is 4 februari in de brief. Maar de stempel op het aangetekend schrijven geeft 5 februari aan, wat wil zeggen dat ze in vast contract zit en ze dus een vergoeding van 3 maanden zouden moeten uitbetalen. Juist?
bij ons is het postkantoor gesloten zaterdags , mogelijk staat op zijn bewijs een stempel van de vierde en werd de brief zelf in het verdeelcentrum afgestempeld , kan je bewijzen dat je geen verlof hebt genomen in januari .

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#15 , 20 feb 2011 01:19

Hier is het postkantoor open op zaterdag.

Ze zou het kunnen bewijzen adhv. getuigen ja, want ze sprong in voor een collega. En is het niet zo dat de dag van stempel + 3 dagen geldt als datum van ontvangst?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”