Ontslag in proefperiode met opzegvergoeding

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

Re: Ontslag in proefperiode met opzegvergoeding

#16 , 15 mar 2011 14:52

Even een update:

Juridische dienst van de vakbond helpt ons, maar zegt zelf dat de werkgever een smerig spel speelt. Een 'woord-tegen-woord' situatie, waarbij de werkgever het mondelinge ontslag ontkent en mijn partner dus onwettig afwezig is van 01/02/11 tem. 04/02/11. Eventuele getuigen zouden niets uitmaken. C4 is niet correct ingevuld en er wordt geweigerd deze te verbeteren.
Het enige dat wij vroegen was een eerlijke en correcte afhandeling. Maar dat kan blijkbaar dus niet. Heb dan ook gezegd tegen de vakbond dat als de werkgever voet bij stuk houden wil houden bij het zwart op wit bewijs (aangetekend sturen van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst tijdens de proefperiode met contractbreukvergoeding), wij eisen dat er een opzegvergoeding uitgekeerd wordt ten belope van 3 maanden, want:

Op de brief zelf staat 4 februari, maar de datum van de stempel op de enveloppe is 05/02/11. Mijn partner haar laatste dag in proefperiode was 04/02/11.

Antwoord van de vakbond:
Omdat de brief duidelijk spreekt van een “verbreking van de arbeidsovereenkomst” is er geen sprake van “de kennisgeving van het ontslag heeft uitwerking de derde werkdag na aangetekende verzending” want deze wettelijke bepaling heeft betrekking op de kennisgeving van de opzeggingstermijn en geldt niet bij een verbreking van de arbeidsovereenkomst. Een verbreking gaat onmiddellijk in, is aan geen enkele wettelijke bepalingen verbonden en kan dus perfect mondeling gebeuren. Dit betekent dat de verbreking gebeurt op datum van de brief, met name op 4/02/2011, de laatste dag van de proef. De werkgever is dus slechts 7 kalenderdagen verbrekingsvergoeding verschuldigd.
Ik kan hier echt niet bij. Als de stempel op de enveloppe 05/02/11 zegt, hoe in godsnaam kan de verbreking dan op 04/02/11 geschieden? Er is ons mondeling helemaal niets meegedeeld door de werkgever over een verbreking op 04/02/11. Op de brief in de enveloppe staat wel 04/02/11, maar dat heeft toch geen enkele waarde? Of wel? Zo kunnen ze evengoed na 2 jaar dienst er een datum op plakken die terug gaat naar de proefperiode...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 15 mar 2011 16:11

Ik kan hier echt niet bij. Als de stempel op de enveloppe 05/02/11 zegt, hoe in godsnaam kan de verbreking dan op 04/02/11 geschieden?
kan perfect , de werkgever kan wel een bewijsprobleem hebben , langs de andere kant ben je al een paar dagen niet meer gaan werken hoe ga je dat verklaren ?

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#18 , 15 mar 2011 17:39

Dat kan inderdaad perfect, als het mondeling ter kennis was gebracht. Dit is niet het geval geweest. Het ontslag is ter kennis gebracht via aangetekend schrijven en dit na de proefperiode. Ook staat er nergens in het aangetekend schrijven dat het ontslag reeds mondeling meegedeeld was.
al enkele zaken gehad ivm mondeling ontslag en dit nog nooit in het voordeel van een werkgever gezien. Alles kan natuurlijk, maar de bewijslast is best wel zwaar. Werknemer kan altijd nog ziektebriefje beweren ingediend te hebben (wat in de praktijk ook vaak gebeurd). Ook al is er voor dat laatste geen bewijs, het spreekt al de ook niet bewezen verklaring van de werkgever tegen.
Of onbetaald verlof oid. Het was de bazin zelf die zei van thuis te blijven want er was al een vervangster.

Reclame

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#19 , 16 mar 2011 18:39

Niemand met een dergelijke ervaring? Ik krijg neiging om gewoon maar weer mee te spelen. Maar ik ben het zo beu dat er gelogen en met onze voeten gespeeld wordt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”