overdragen verlof na ontslag: invloed extra-legaal verlof

QsD
Topic Starter
Berichten: 1

overdragen verlof na ontslag: invloed extra-legaal verlof

#1 , 29 nov 2006 15:17

Hallo,

Context:
Ik heb normaal 21 wetelijke verlofdagen en 3 'extra-legale' verlofdagen.
Als je ontslag neemt, worden je nog niet opgenomen vakantiedagen uitbetaald. Bij je nieuwe werkgever heb je recht op deze dagen (ze worden wel niet vergoed: ze werden bij je ontslag door je vorige werknemer immers reeds uitbetaald).
Vraag:
Als ik die extra-legale verlofdagen nog opneem bij mijn huidige werkgever, worden deze dan in mindering gebracht bij de vakantiedagen die je mag nemen bij je volgende werkgever?
Met andere woorden: als ik 2 extra-legale verlofdagen opneem, krijg ik dan datzelfde jaar 2 dagen verlof minder bij mijn nieuwe werkgever?

Ik dacht dat alleen de reeds opgenomen wettelijke verlofdagen in mindering werden gebracht bij je nieuwe werkgever

Met dank,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 08 jan 2007 07:55

Er klopt iets niet in de beschrijving.

1. Verlofgeld.

U neemt ontslag bij uw werkgever in de maand juni, en werkt per 1 juli bij een nieuwe werkgever.
U hebt het verlofgeld, verdiend ten gevolge van het werken in het vorige jaar, al gekregen.
Het verlofgeld verdiend ten gevolge van het werken in de eerste zes maanden van dit jaar wordt uitbetaald, en u dient dit verlofgeld om fiscale redenen te geven aan de nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever zal dit verlofgeld verhogen ten gevolge van de zes maanden in dit jaar die u bij hem werkt, om dan tenslotte in het daarop volgende jaar het verlofgeld, gebaseerd op het ganse vorige jaar, uit te betalen.

Er is ??n uitzondering, namelijk indien u ontslag neemt in een bepaald jaar, en het jaar daarop gaat werken bij een nieuwe werkgever.

- - -

2. Verlofdagen op te nemen in het volgende jaar.

In dezelfde omstandigheden (ontslag geven in juni), hebt u in het daarop volgende jaar recht op 10,5 wettelijke verlofdagen van de eerste werkgever, en 10,5 wettelijke verlofdagen van de nieuwe werkgever. Het is de nieuwe werkgever die u het verlofgeld betaalt, maar alhoewel u recht hebt op 21 wettelijke verlofdagen zult u met de nieuwe werkgever moeten onderhandelen of u 10,5 of 21 wettelijke verlofdagen wel mag opnemen. Stel u in de plaats van een heel klein bedrijf. Een groot bedrijf maakt daar geen bezwaren bij.

- - -

3. Verlofdagen op te nemen in het huidige jaar.

Wanneer u niet alle 21 wettelijke verlofdagen, verdiend ten gevolge van het werken in het vorige jaar, hebt opgenomen bij de eerste werkgever dan moet u onderhandelen met de nieuwe werkgever over het opnemen van de overblijvende niet opgenomen wettelijke verlofdagen van dit jaar. Stel u in de plaats van een heel klein bedrijf. Een groot bedrijf maakt daar geen bezwaren bij.

- - -

4. Extra-legale verlofdagen zijn eigen aan een bedrijf, en worden aldus liefst opgenomen bij de werkgever die ze verleende.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”