opleidingsclausule

Angue
Topic Starter
Berichten: 1

opleidingsclausule

#1 , 28 nov 2006 17:39

Goededag,

Ik heb een contract getekend van onbepaalde duur en zonder proeftijd. Eveneens houdt het contract een opleidingsclausule in. Er staat vermeld dat ik indien ik de onderneming binnen de 8 maand verlaat de volledige kosten van een opleiding moet terugbetalen. Deze opleiding heb ik gevolgd in de eerste 3 weken van mijn indiensttreding. De opleiding duurde in totaal 16 uur. De cursus ging door buiten de werkuren en waren niet compenseerbaar. Eveneens staat niet vermeld hoeveel de kosten bedragen. Ik heb geen flauw idee of het hier om grote bedragen gaat. Ik heb me hier en daar ge?nformeerd en het zou ongveer een 2000 euro kunnen kosten.(ik heb deze vraag nog niet rechtstreeks aan mijn overste durven stellen, wat ik natuurlijk wel beter had gedaan bij het ondertekenen).

Door omstandigheden zou ik niet op deze job willen blijven. Ik zou dus de voorziene 8 maanden nog presteren. Mijn opzegtermijn bedraagt 3 maand. Mag ik dan al ontslag geven vanaf maand 5(+ 3 maand) om zo aan 8 maand te komen en niets te hoeven betalen of telt dit niet?

Eveneens heb ik gehoord dat de clausule niettig is indien niet aan bepaalde voorwaarde is voldaan, is dit hier het geval?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw hulp.

Met vriendelijke groeten,

Angue

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 nov 2006 09:44

Ik ga ervan uit dat u bediende bent.

?Art.37.?1.Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten,dan heeft ieder der partijen het recht om die te be?indigen door opzegging aan de andere...Art.82.?1.De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

TIJDENS uw opzeggingstermijn loopt uw arbeidsovereenkomst verder en verlaat u dus de onderneming niet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”