enige raad gewenst

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

enige raad gewenst

#1 , 10 feb 2011 21:38

ik was sinds Maart 2010 tewerkgesteld als chauffeur en medisch assistent van een huisarts binnen een wachtpostsysteem in de weekends.
Het bedrijf waarvoor ik werk(te) heeft zijn hoofdzetel in Nederland en een 2de zetel in België, Turnhout gevestigd.
Totaal onverwacht kreeg ik gisteren, via mijn voice mail, een gesproken bericht als zou ik per direct ontslagen worden.
Het betreft een arbeidersstatuut, deeltijds, zijnde 109 uren te presteren in een 6 weken cyclus dat zich telkens herhaald.

Ik heb na het horen van dit bericht meteen teruggebeld voor meer info betreffende en gaven een heel vage reden van ontslag op.

Heb dan telefonisch contact opgenomen met de raad van bestuur van de huisartsenkring en deze hadden nooit klachten over mijn prestaties en vonden het heel raar dat mijn werkgever hen als hoofdreden ivm ontslag te kennen gaven.

Het gaat, weet ik nu, om een fout die absoluut niet aan mij te wijten was.
een collega had om een dienstwissel gevraagd daar hij op reis zou gaan (weekend 05 en 06/02/2011) en ik stemde via mail toe.
het is zo dat dit door de aanvrager (collega) moet ingediend worden met een ruilformulier, doorgemaild, en goedgekeurd moet bevonden worden door de werkgever.
1-ik ben nooit op de hoogte gebracht geweest hier van
2-er is nooit een ruilformulier ingediend geweest door collega
3-er is in het actuele rooster voor de maand Februari 2011 ook geen duiding aangebracht als bevestiging hiervan, mijn weekend stond blanco wat zoveel wil zeggen als: een vrij weekend.
Door dit gebeuren, waar ik geen enkele schuld tref, ben ik nu ontslagen.
Kan ik hier iets mee?

In mijn gesprek met ex werkgever is mij, licht uitgedrukt, allerlei verweten geweest, hij heeft mij uitgescholden, bedreigd, etc.

Uiteraard wil ik het hier niet bij laten, ik ben zowel fysisch als psychisch enorm aangedaan van it verloop, maar voornamelijk het telefoontje op zich.

Naar de praktische kant toe:

-kan ik deze werkgever in gebreken stellen?

-is er mogelijkheid om dit tot een proces te brengen voor een arbeidsrechtbank oid?
zo ja, hoe doe ik dat concreet?

naar afhandeling toe:

-daar het deeltijds was, kan ik gaan stempelen en zal ik uitkering genieten, ongeacht de reden op mijn ontslagbrief?

-gezien het arbeiderstatuut betreft, hoeveel vooropzeg heb ik en tot hoe lang is deze verplicht mij door te betalen?

-stel , als vb, dat ik een maand vooropzeg heb, en gelet op het feit dat ik altijd en enkel en alleen weekenddagen werkte en feestdagen, worden de dagen van de vooropzeg dan ook aanzien als opzegdagen of zijn dat dan weekdagen?

Ook andere nuttige tips binnen deze zijn meer dan welkom.
Ben zelf totaal niet op de hoogte binnen deze problematiek en hoop ik spoedig op een verhelderend woordje uitleg hoe ik dit best kan aanpakken.

Alvast bedankt forumleden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 feb 2011 21:57

ga al ens naar deze topic
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 88&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 10 feb 2011 22:16

Wat mij in uw verhaal niet geheel duidelijk wordt is of u ook daadwerkelijk de besproken dienstwissel hebt uitgevoerd.
Los van het feit dat de aanvrager de documenten in moet indienen, is het uw plicht om na te gaan of dat ook werkelijk gebeurd is.
Indien u geen bevestiging heeft van de dienstwissel is er feitelijk geen.
U kan dus onwettig afwezig geweest zijn.

Dat gezegd hebbende, het wil nog niet zeggen dat een onwettige afwezigheid ook meteen reden is voor een direct ontslag.
De onwettige afwezigheid van de werknemer kan in principe slechts resulteren in een direct ontslag als de wil van de werknemer om de dienstbetrekking te beëindigen ook aangetoond is.
De werkgever had u in gebreke moeten stellen en u moeten verzoeken de afwezigheid te rechtvaardigen.

Neem iig contact op met uw syndicaat.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

xena

#4 , 11 feb 2011 03:59

een collega had om een dienstwissel gevraagd daar hij op reis zou gaan (weekend 05 en 06/02/2011)
van wanneer dateren de aangehaalde feiten en welke datum staat er in de poststempel van het aangetekend schrijven waarin zij u de feiten meedelen . heb je nog gewerkt nadat zij deze feiten hebben aangehaald ?

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 35 Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 11 feb 2011 08:08

dienstwissel is/werd niet uitgevoerd.
Het is daar altijd zo geweest dat diegene die de wissel wil hem ook aanvraagd en alles regelt, ik kan toch niet opdraaien voor zijn, en wergever, nalatigheid?
ook wat er mij is gezegd en verweten is moeilijk te verswerken.
daarom wil ik hier ook een zaak van maken.
hoe doe ik dit?

mvg

Wat mij in uw verhaal niet geheel duidelijk wordt is of u ook daadwerkelijk de besproken dienstwissel hebt uitgevoerd.
Los van het feit dat de aanvrager de documenten in moet indienen, is het uw plicht om na te gaan of dat ook werkelijk gebeurd is.
Indien u geen bevestiging heeft van de dienstwissel is er feitelijk geen.
U kan dus onwettig afwezig geweest zijn.

Dat gezegd hebbende, het wil nog niet zeggen dat een onwettige afwezigheid ook meteen reden is voor een direct ontslag.
De onwettige afwezigheid van de werknemer kan in principe slechts resulteren in een direct ontslag als de wil van de werknemer om de dienstbetrekking te beëindigen ook aangetoond is.
De werkgever had u in gebreke moeten stellen en u moeten verzoeken de afwezigheid te rechtvaardigen.

Neem iig contact op met uw syndicaat.

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 12 feb 2011 13:11

Niemand raad hoe ik in volgorde stappen kan ondernemen om dit voor een arbeidshof te trekken?

En nog iets, dinsdag(08/02/2011) werd mijn ontslag via voice mail ingesproken, en er zou een aangetekende zending onderweg zijn, maar deze heb ik tot op vandaag nog niet ontvangen, vanaf wanneer gaat mijn ontslag dan wettelijk in?
Normaal moest ik dit weekend gaan werken, moeten zij dit dan niet vergoeden zoals voorzien in het dienstrooster?

xena

#7 , 12 feb 2011 15:03

Niemand raad hoe ik in volgorde stappen kan ondernemen om dit voor een arbeidshof te trekken?

En nog iets, dinsdag(08/02/2011) werd mijn ontslag via voice mail ingesproken, en er zou een aangetekende zending onderweg zijn, maar deze heb ik tot op vandaag nog niet ontvangen, vanaf wanneer gaat mijn ontslag dan wettelijk in?
Normaal moest ik dit weekend gaan werken, moeten zij dit dan niet vergoeden zoals voorzien in het dienstrooster?
hebt u zich op het werk aangeboden om te werken ?

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 12 feb 2011 16:28

Neen, daar ik op 08/02/2011 via voice mail een ingesproken bericht had ontvangen: "u bent per directe ingang ontslagen......aangetekende zending krijgt u morgen aan...."
Geen brief ontvangen.

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 12 feb 2011 19:59

Moet ik wachten tot ik mijn AS ontvangen heb?
Of mijn ex werkgever zelf een AS sturen en de reden betwisten van mijn ontslag, en eventueel vermelden dat ik stappen zal zetten naar de arbeidsrechtbank?

Hoe doe je dat in werkelijkheid, de werkgever voor arbeidsrechtbank dagen?
Moet dat via advocaat, vakbond, of kan ik dat zelf regelen?
Hoe zit dat met eventuele kosten, is dat allemaal zelf te betalen?
Of zijn deze terugvorderend indien ik de zaak zou winnen?

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 13 feb 2011 13:31

ik ben nog niet ingeschreven als werkloze.
ik werk sinds 20 oktober ook nog in de weeke, van dinsdag tot en met vrijdag, als ambulancier.
we hebben vorig jaar in november een huis gekocht en zitten door onze leeftijd aan een hoge maandelijkse aflossing.
vandaar twee jobs.
nu valt dat inkomen van het weekend weg, wat financieel een zware klap is voor ons.

Hoe moet het verder in mijn situatie?
Zal ik iets van uitkering ontvangen, ik vermoed van niet.
Kan er, gezien het ontslag, iets ivm de wet van Clayes financieel uit de bus komen?

graag jullie raad binnen deze.
morgenvoormiddag ga ik naar de vakbond, hoewel ik nog geen papieren heb ontvangen.

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 13 feb 2011 14:17

Heb ondertussen een mail van een advocate toegestuurd gekregen, haar korte repliek was:

"Uit uw verhaal komen enkele elementen naar voor die inderdaad vragen doen rijzen. Een concrete beoordeling op basis van de feiten is aangewezen.

Als u graag mijn bijstand zou willen, maken we een afspraak en bekijken we de zaak samen. Ik heb zeer veel ervaring in ontslagzaken."

zou dit de moeite zijn om op in te gaan?
zal het kostenplaatje niet te hoog oplopen?
Heb totaal geen idee van honorariums....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 13 feb 2011 14:23

als je nog altijd geen AS ontvangen hebt, ga je onmiddellijk je terug aanbieden om te werken... bewaar trouwens je voicemail

xena

#13 , 13 feb 2011 21:13

als je nog altijd geen AS ontvangen hebt, ga je onmiddellijk je terug aanbieden om te werken... bewaar trouwens je voicemail
heb er ook een behoorlijk probleem mee met gevolg geven aan een ontslag om dringende reden via voice mail .het ontslag moet worden gegeven door een daardoor bevoegd persoon of met een volmacht
en dat moet je gaan bewijzen aan de hand van een stem op uw voicemail ? en blijkbaar heeft vraagsteller niet gaan werken dit weekend . hij had zich beter op de eerste werkdag aangeboden heeft het nu nog wel zin na meer dan een week ?

een ontslag om dringende reden moet niet per aangetekend schrijven gegeven worden dit kan zelfs mondeling dus het ontslag op zich kan dus perfect geldig zijn , echter moet de werkgever dit wel tijdig rechtvaardigen .

ik vind het behoorlijk gewaagd om hier op te antwoorden en raad vraagsteller toch aan bijzonder voorzichtig te zijn met de verkregen info hier . u betaald een vakbondsbijdrage ga dan naar uw vakbond morgenvroeg als u een advocaat neemt trekken zij zich terug uit deze zaak waarom een advocaat betalen als u er eigenlijk al voor betaald ?

vraag ook of u in aanmerking komt voor een onvrijwillige deeltijdse werkloze (inkomensgarantie-uitkering)
als er reeds een paar werkdagen zijn geweest waar u werklos was bekijk dan of u geen verlof genomen hebt die dagen zodat er geen gat in uw loopbaan zit

post dit voorlopig moet dringend gaan werken !!!!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 feb 2011 10:56

Heb ondertussen een mail van een advocate toegestuurd gekregen, haar korte repliek was:

"Uit uw verhaal komen enkele elementen naar voor die inderdaad vragen doen rijzen. Een concrete beoordeling op basis van de feiten is aangewezen.

Als u graag mijn bijstand zou willen, maken we een afspraak en bekijken we de zaak samen. Ik heb zeer veel ervaring in ontslagzaken."

zou dit de moeite zijn om op in te gaan?
zal het kostenplaatje niet te hoog oplopen?
Heb totaal geen idee van honorariums....
Is dit van iemand die uw zaak hier gelezen heeft en u op basis daarvan een mail stuurt? Dan is de eerste bedoeling van deze persoon om een klant te "ronselen". Ik zou er niet meteen op ingaan, eerlijk gezegd.

Ben je niet aangesloten bij een vakbond die deze zaak voor u kan behandelen en eventueel een advocaat raadplegen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Erik_01
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 01 mar 2011 20:18

ondertussen heb ik nog steeds geen C4 ontvangen en of gelden.
Ik heb reeds mijn verhaal gedaan bij een Meester maar wacht nog op antwoord.

Gezien wij vorig jaar een huis hebben gekocht is enig inkomen een absolute must.
Ik was dus sinds 01/03/2010 tot 08/02/2011 te werk gesteld in de weekends, en sinds 20/12/2010 ook voltijds.
Maar dit laatste was met een 3 maand proef contract, en ik denk dat dit niet zal verlengd worden.
stel dat dit zo is, ben ik gezien mijn situatie uitkeringsgerechtigd of niet?
hoe wordt dat bepaald?
is dat volgens leeftijd en x aantal voltijds gewerkte periode?
wie weet hier het exacte antwoord op.
Vakbond tot op heden nog geen antwoord ontvangen via mail, ik kan niet langsgaan wegens andere job!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”