Ontslag na moederschapsrust +onderling akkoord

Tasha
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag na moederschapsrust +onderling akkoord

#1 , 10 feb 2011 14:14

Ik ben sinds gisteren niet meer in moederschapsrust.Vanaf vandaag neem ik mijn vakantie op van vorig jaar tot 15maart.Ik ben door tweelingzwangerschap bijna een jaar thuisgeweest.
Nu wil mijn werkgever in samenspraak met mij ervoor zorgen dzt ik niet meer moet komen.
Volgens mij kunnen ze mij gewoon ontslagen een maand na het einde,dus op 9maart.
En dan 3maanden uitbetalen.
Ik heb wel in januari een mail gestuurd om een gesprek voor mijn ouderschapsverlof,hier hebben ze toen niet op geantwoord.
Nu zegt mijn werkgever dat hij mij niet kan ontslaan??
Wat hij voorstelt is om mijn contract in onderling akkoord te verbreken en mij dan via interim 3maanden aannemen als 'thuiswerk'.Maar ik word gewoon 3 maand uitbetaald en hoef niet te werken...
Volgens de interim is dit mogelijk,maar kost dit meer aan de firma dan dzt ze mij gewoon ontslaan.
Ik werk in april 5jaar bij de firma dus als ze mij nadien ontslaan,dzn zal het 6maand uitbetaling worden...
Wat denken jullie?Zou ik dit via interim aannemen of bij mijn standpunt van ontslaan blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2011 14:23

Zorg dat je je ontslag krijgt! Als je in onderling akkoord je contract verbreekt, ben je vrijwillig werkloos en krijg je problemen om aan een werkloosheidsuitkering te geraken, moest het nodig zijn. Je kan in goede verstandhouding uitéén gaan, maar eis in ieder geval dat je een ontslagbrief krijgt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tasha
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 feb 2011 14:25

Ik snap idd ook niet waarom hij mij niet gewoon wil ontslaan.
Uiteindelijk als we het doen zoals zij voorstellen kost hun dat meet geld (interim kosten enz)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2011 13:28

Ik snap idd ook niet waarom hij mij niet gewoon wil ontslaan.
Uiteindelijk als we het doen zoals zij voorstellen kost hun dat meet geld (interim kosten enz)
Hoe voet bij stuk. Zolang hij je niet ontslaat, ben je in dienst en moet hij je betalen. Teken nooit iets waar "in onderling overleg" of "overeengekomen" of dat soort termen op staan. Zorg dat de ontslag brief héél duidelijk en ondubbelzinnign stipuleert dat u uw ontslag KRIJGT.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#5 , 11 feb 2011 14:16

Ik snap idd ook niet waarom hij mij niet gewoon wil ontslaan.
Uiteindelijk als we het doen zoals zij voorstellen kost hun dat meet geld (interim kosten enz)
Hoe voet bij stuk. Zolang hij je niet ontslaat, ben je in dienst en moet hij je betalen. Teken nooit iets waar "in onderling overleg" of "overeengekomen" of dat soort termen op staan. Zorg dat de ontslag brief héél duidelijk en ondubbelzinnign stipuleert dat u uw ontslag KRIJGT.
lijkt mij een wijze raad

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 11 feb 2011 14:19

Dus eigenlijk vraag je je werkgever om mee te werken aan een vorm van fraude.

Tasha
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 11 feb 2011 14:58

Nee,ik vraag het hem niet.
Hij stelde mij dit voor.Ik heb hem gezegd dat ik mijn ontslag wil krijgen als hij mij kwijt wil.Maar ik kreeg daarstraks als antwoord dat het te kort na mijn moederschapsrust is en dat dit voor HUN te riskant is.Maar na de beschermde periode is dit toch helemaal hun recht om mij te ontslaan?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 feb 2011 16:19

Dus eigenlijk vraag je je werkgever om mee te werken aan een vorm van fraude.
Waarom zou dit fruade zijn? De TS geeft duidelijk aan niet zomaar uit eigen beweging weg te willen, maar dat het haar baas is die, zij het in samenspraak met haar, wil dat ze niet meer komt. Het is dus haar baas die haar ontslag geeft. Dat dit in de beste verstandhouding gebeurt (en dus in samenspraak), doet niets af aan het feit, dat het haar baas is die de arbeidsovereenkomst wil stopzetten.

Verder is het ook de baas die op een vreemde manier een einde zou willen maken aan de overeenkomst en een opzeg wil "simuleren" door drie maanden "interimwerk" voor te stellen. Als er hier iemand een poging doet om te frauderen op dit moment, is het wel de baas van de TS.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”