Opzegtermijn na ontslag

mommers
Topic Starter
Berichten: 7

Opzegtermijn na ontslag

#1 , 08 feb 2011 21:24

Ik heb 2 weken terug mijn ontslagbrief gekregen, zonder reden.
Deze werd verstuurd op vrijdag 28 januari en kwam toe de maandag 31 januari.
Volgens de wet moest er tussen het verzenden en het ontvangen van de brief 3 werkdagen zitten vooraleer
de opzegperiode ingaat. Hier zaten 2 werkdagen tussen.
In mijn geval zou de opzegperiode niet ingaan op 1 februari, maar op 1 maart dan.

Klopt dit of telt de zaterdag ook als werkdag?

Ik ben bediende in een 38-urenweek. Er staan geen specificaties in mijn contract over hoe de werkweek ingedeeld is.

Ik vraag me dus af of ik een extra maand schadevergoeding/opzegperiode kan eisen door hun fout.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 feb 2011 07:26

ontslag gaat in de derde werkdag na de datum van verzending. Dit betekent dat de zaterdag (voor ontslagregeling altijd een werkdag), maandag en dinsdag de drie werkdagen zijn. De opzeg gaat dus in op 1 maart.

mommers
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 feb 2011 10:17

Ok bedankt,

volgens wat ik gekregen had van info ging gaat het ontslag idd in de derde werkdag na datum van verzending, maar werd gerekend de vrijdag, zaterdag en maandag als werkdag, dus zou de dinsdag de 1e februari mijn ontslag correct ingaan.

De 3 werkdagen gaan dus pas in de dag na verzending van de brief?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2011 16:20

Misschien lees ik erover, maar je spreekt nergens over een AANGETEKENDE zending? Een ontslag moet aangetekend verzonden worden. Als dit niet het geval was, weet je in principe van niets.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 feb 2011 17:50

idd pas in de dag NA verzending. Ik veronderstel natuurlijk dat je de brief aangetekend hebt gekregen, anders is hij idd niet van tel.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2011 18:08

Staat er effectief in die brief dat het ontslag ingaat op 1 februari of niet?

mommers
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 10 feb 2011 22:03

ja idd de ontslagbrief was aangetekend verstuurd op vrijdag 28januari.

dit was de tekst :

Beste '.....',

naar aanleiding van ons gesprek op vrijdag 28 januari 2011 brengen wij u formeel op de hoogte van onze beslissing om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst te beëindigen met een opzeggingstermijn.

De opzeggingstermijn van 3 maanden zal ingaan op dinsdag 1 februari 2011.

(Handtekening en stempel van de werkgever)


=> Er staat dus effectief in dat het ontslag ingaat op 1februari, maar de brief is dus te laat verstuurd...
Ik zal op 30 april een brief vragen aan mijn werkgever waarin hij bevestigt dat dit mijn laatste werkdag is. De eerstvolgende werkdag erna kan ik dan aangetekend mijn werkgever op de hoogte brengen van hun fout en een maandloon schadevergoeding eisen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 feb 2011 14:01

Dit zou ik niet doen. Ik zou NU uw werkgever er op attent maken dat de ontslagbrief te laat verstuurd is, en hem vragen om een correcte ontslagbrief op te sturen waarin de ontslagperiode begint op 1 maart.

Ik zie niet in waarom je de boel zou uitstellen tot eind april. Dit kan later alleen maar tegen jou gebruikt worden (teken van "onwil" of iets in die zin). NU handelen, dus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”