Ontslag, Aangetekend schrijven

sneeky
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag, Aangetekend schrijven

#1 , 08 feb 2011 20:24

Hallo,
ik zit met volgende situatie,
Ik ben door mijn werkgever ontslagen,deze heeft mij dit mondeling meegedeeld,en heeft dit meegedeeld aan het
sociaal secretariaat . Ik heb een opzegperiode van 42 dagen (arbeider langer dan 5 jaar in dienst).
Nu is deze periode binnen 1.5 week afgelopen.
Probleem, ik heb geen aangetekend schrijven gekregen van dit ontslag .
Wat nu?
Welke gevolgen heeft dit voor mij?
Is deze opzegperiode ongeldig?
Heb ik deze aangetekend schrijven nodig voor de rva?
Werkgever zegt dat dit geen probleem is ,maar geloof hier niet veel van.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 feb 2011 20:55

voor zover ik weet zolang u geen aangetekend schrijven hebt ontvangen ( of via deurwaarders exploot ) loopt u opzegtermijn nog NIET.


werkgever dient een ontslag altijd via aangetekend schrijven of deurwaarders exploot aan de werkgever mee te delen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2011 07:26

idd

Reclame

xena

#4 , 09 feb 2011 13:45

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2011 16:22

Ik denk idd ook dat de RVA niet erg gelukkig zal zijn als je niet over een ontslagbrief / C4 beschikt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2011 18:02

De kennisgeving van de opzegging moet op straffe van nietigheid via aangetekend schrijven of deurwaardersexploot door de werkgever. Deze nietigheid is absoluut en kan worden ingeroepen door de werknemer, werkgever alsook ambtshalve door de rechter. De nietigheid van de opzegging tast de geldigheid van het ontslag niet aan. Er is geen enkele wetsbepaling die de geldigheid van het ontslag afhankelijk maakt van bepaalde vormen. De arbeidsovereenkomst is in beginsel onmiddellijk beëindigd. Wanneer evenwel zowel de werkgever als de werknemer zich na de kennisgeving van de ongeldige opzegging verder hebben gedragen alsof er geen onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden, wordt de nietigheid van de opzegging niet gedekt, maar de partijen na een redelijke termijn kunnen beschouwd worden als afstand te hebben gedaan van het recht het onmiddellijk ontslag in te roepen. In deze omstandigheden blijft de arbeidsovereenkomst voortduren totdat ze op een andere wijze wordt beëindigd. (Cass. 11 april 2005; Cass. 30 mei 2005, nr. S040115N). Het staat de partij die door een dergelijke nietige opzegging onmiddellijk ontslag heeft gekregen, vrij zich al dan niet op de onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst te beroepen. (Cass. 28 januari 2008, S.07.0097.N). Uit deze omstandigheden alleen kan geen afstand van het inroepen van de nietigheid van de opzegging worden afgeleid. Elke afstand van het recht moet strikt worden uitgelegd en mag slechts worden afgeleid uit feiten en gedragingen die voor geen andere uitlegging vatbaar zijn. (Cass. 25 april 2005, nr. S030101N).

M.a.w. uiteindelijk kan je de pineut worden als je gewoon verder blijft werken. De werkgever zal als hij slim is erna gewoon een rechtsgeldige opzegging. Onmiddellijk een advocaat of de vakbond contacteren!

xena

#7 , 09 feb 2011 18:19

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 feb 2011 18:22

Hij heeft dit doorgegeven aan het sociaal secretariaat. Maar dit is niet zo zwart wit als in het art. 37 WAO wordt gesteld, daarmee moet hij zeker een advocaat consulteren vooraleer hij fouten maakt.

xena

#9 , 09 feb 2011 23:20

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 10 feb 2011 00:23

Duidelijk ondertussen
Laatst gewijzigd door JohnD op 10 feb 2011 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 10 feb 2011 09:02

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De nietigheid van de OPZEGGING ingevolge de overhandiging door de werkgever van de opzeggingsbrief tast de geldigheid van het ONTSLAG niet aan. In geval zowel de werkgever als de werknemer zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging verder hebben gedragen alsof er geen onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,kunnen de partijen door de rechter na een redelijke termijn worden beschouwd als afstand te hebben gedaan van het recht het ontslag in te roepen‘[Cass. 28 januari 2008(B./M.J.),R.W.2008-09,185-189,Noot RAUWS,W.,De nietigheid van de opzegging,het ontslag en de afstand van het recht het ontslag in te roepen:een vertrouwd geluid van het Hof van Cassatie].

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Vraag uw werkgever uw C4 en voornoemde vergoeding op de dag dat uw ontslag ingaat. Bevestig dit onverwijld aangetekend indien u dit niet meteen krijgt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 10 feb 2011 13:30

Hij heeft dit doorgegeven aan het sociaal secretariaat. Maar dit is niet zo zwart wit als in het art. 37 WAO wordt gesteld, daarmee moet hij zeker een advocaat consulteren vooraleer hij fouten maakt.
ik vermoed dat u het ereloon moet gaan betalen en de ongename frustratie's die een rechtzaak meebrengen misschien beter niks doet . wat kan die nu trouwens (nog)doen behalve dan een rekening sturen ?

wat die werkgever aan dat secretariaat ook doorgeeft is waardeloos als bewijs , zolang de werknemer voet bij stuk houd dat hij van niks op de hoogte is heeft de werkgever een (bewijs)probleem . het word een ander verhaal als er al sollicitatieverlof is genomen . maar als je lid bent van een vakbond kan je daar uiteraard wel best eens langs gaan .
De problematiek van nietigheden van opzeggingen is sowieso al complex genoeg. Beter een advocaat/vakbond te vroeg, dan te laat. Ik spreek niet onmiddellijk van een rechtzaak...
Als de WN voet bij stuk houdt dat hij niet ontslagen is en de WG zegt nogmaals op dan heeft hij niets. Onderneemt hij nu onmiddellijk iets, dan heeft hij recht op een ontslagvergoeding. Dat lijkt mij al een reden genoeg om advies te gaan inwinnen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 feb 2011 13:34

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De nietigheid van de OPZEGGING ingevolge de overhandiging door de werkgever van de opzeggingsbrief tast de geldigheid van het ONTSLAG niet aan. In geval zowel de werkgever als de werknemer zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging verder hebben gedragen alsof er geen onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,kunnen de partijen door de rechter na een redelijke termijn worden beschouwd als afstand te hebben gedaan van het recht het ontslag in te roepen‘[Cass. 28 januari 2008(B./M.J.),R.W.2008-09,185-189,Noot RAUWS,W.,De nietigheid van de opzegging,het ontslag en de afstand van het recht het ontslag in te roepen:een vertrouwd geluid van het Hof van Cassatie].

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Vraag uw werkgever uw C4 en voornoemde vergoeding op de dag dat uw ontslag ingaat. Bevestig dit onverwijld aangetekend indien u dit niet meteen krijgt.
Is het ontslag al niet ingegaan op het moment dat de WG het mondeling heeft gezegd? Er is geen geldige opzegging gebeurd.

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 10 feb 2011 17:54

Nou dat is dan alles duidelijk AS is verplicht.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”