bediendencontract

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

bediendencontract

#1 , 08 feb 2011 13:06

Wat is de maximale duur van de proefperiode die in een bediendencontract mag worden gestipuleerd?
In concreto: is zes maanden legaal?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 08 feb 2011 13:25

Wat is de maximale duur van de proefperiode die in een bediendencontract mag worden gestipuleerd?
In concreto: is zes maanden legaal?
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren. Hij mag niet meer belopen dan respectievelijk (zes of twaalf maanden) naargelang het jaarlijks loon niet hoger of hoger is dan ((19.300) EUR).
(NOTA : het bedrag van 19.300 EUR wordt bij indexering gebracht op 36.355 EUR <VARIA 2009-10-27/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2010>)

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 08 feb 2011 13:50

Bedankt. Maar wat als het loon hoger ligt? Mag het dan langer zijn dan deze periodes?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2011 18:16

- minimumduur: 1 maand
- maximumduur bij jaarloon niet hoger dan 36.604 euro (bedrag 2011): 6 maanden
- maximumduur bij jaarloon hoger dan 36.604 euro (bedrag 2011): 12 maanden

Langer dan 12 maanden mag dus niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”