Opzeggingstermijn: hoe brutojaarloon berekenen?

surfer
Topic Starter
Berichten: 2

Opzeggingstermijn: hoe brutojaarloon berekenen?

#1 , 26 nov 2006 18:15

Hallo,

Ik wil weten welke opzeggingstermijn op mij van toepassing is. Ik probeerde reeds een aantal berekeningsmodules uit, maar ik weet niet goed wat ik dien in te voeren als brutoloon (maandelijks of jaarlijks).

Mijn loon is bepaald volgens barema's, dewelke de afgelopen 12 maanden 2 maal zijn aangepast. Als ik de berekening doe via de standaardbarema's, is de formule claeys niet van toepassing.

Dit is wel het geval als ik de brutobedragen van al mijn loonfiches van die periode bij elkaar optel (mijn prestaties varieren elke maand).

Vandaar mijn vraag: welk bedrag neemt men in aanmerking ter berekening van de opzeggingstermijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
surfer
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 26 nov 2006 19:34

Mits ik deeltijds werk, gebruikte ik het loon van een voltijdse bediende bij mijn berekeningen. Nu lees ik ergens dat de wet nog niet is aangepast in die zin, volgens een arrest vh Arbitragehof (bron van 2004).

Maw: dan is het dus niet nodig om de berekening uit te voeren adhv het loon van een voltijdse bediende? Of is de wet ondertussen reeds aangepast?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 nov 2006 10:25

Ik ga ervan uit dat u bediende bent.

?Art.82...? 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16100(=27.597 geindexeerd) EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...? 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR(=27.597 geindexeerd) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Het (jaar)loon is dit uit de Loonbeschermingswet 12 april 1965,namelijk ?Art.2.Deze wet verstaat onder "loon" :1? het loon in geld waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever;2? de fooien of het bedieningsgeld waarop de werknemer recht heeft ingevolge zijn dienstbetrekking of krachtens het gebruik;3? de in geld waardeerbare voordelen waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever.De Koning kan, op voorstel van de Nationale Arbeidsraad, het begrip "loon", zoals omschreven in het eerste lid, uitbreiden.?

?De identieke behandeling van deeltijds bedienden en de voltijdse bedienden die evenwaardige functies uitoefenen,door uitsluitend het bedrag van het jaarloon in aanmerking te nemen als enig criterium voor het onderscheid tussen de ?lagere? bedienden en de ?hogere? bedienden,zodat de rechter geen rekening kan houden met het feit dat de bezoldiging van een deeltijdse werknemer met een gelijkwaardige betrekking in de regel lager is dan die van een voltijdse werknemer,is in strijd met de art.10 en 11 G.W.?[Arbitragehof nr.45/99,20 april 1999;Journ.proc. 1999-371,29,noot NEVEN,J.;Or.(Katern) 1999-5,1;J.T.T. 1999,315,noot MERGAN,C.,WANTIEZ,C;A.A. 1999,527;J.L.M.B. 1999,1151,noot LAUVAUX,V.;R.W. 1999-2000,146;A.J.T. 1999-2000,105, noot ELIAS,B.].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”