uitbetaling feestdagen na ontslag

vanessa_v_h
Topic Starter
Berichten: 5

uitbetaling feestdagen na ontslag

#1 , 01 feb 2011 15:30

Na 8 jaar dienst als arbeider ben ik ontslagen. Nu meende ik dat de feestdagen die binnen de maand vallen na het ontslag nog ten laste zijn van de ex WG (behalve als je ondertussen elkders werkt want dan krijg je de feestdagen van je nieuwe baas)
Nu heb ik binnen die maand 1 dag als uitzendkracht gewerkt. Niet op de feestdag natuurlijk en ik heb van het interimbureau ook geen feestdag uitbetaald gekregen.
Ik heb ondertussen van ex WG de feestdagen niet uitbetaald gekregen en deze zegt dat ze dit ook niet verplicht zijn aangezien ik een dag gewerkt heb. Klopt dit? (PS ik ben niet bij een vakbond)
Indien ja, dan heb ik die dag voor niks gewerkt: ik heb 1 dag loon gehad voor 1 dag te werken en anders had ik 2 dagen loon voor niet te werken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 feb 2011 22:12

klopt niet. Stap naar een vakbond ;)

xena

#3 , 02 feb 2011 01:20

klopt niet. Stap naar een vakbond ;)
waarom ? kunnen evengoed gratis klacht neerleggen bij de inspectie van de sociale wetten

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 feb 2011 07:37

met een klacht heb je nog niet noodzakelijk je loon... tussenkomst van vakbond is daarvoor vaak véél efficienter. Soms kennen ze het bedrijf en weten ze hoe je die moet aanpakken.

xena

#5 , 02 feb 2011 13:00

met een klacht heb je nog niet noodzakelijk je loon... tussenkomst van vakbond is daarvoor vaak véél efficienter. Soms kennen ze het bedrijf en weten ze hoe je die moet aanpakken.
bij mijn weten is een vakbond niet eens bevoegd (bewijs het tegendeel maar eens)hiervoor de inspectie van de sociale wetten is dat wel en die kunnen zelfs boetes uitschrijven en in vele gevallen moet de vakbond zelf tussenkomst vragen aan deze dienst .

en eerlijk gezegd dat men voor 1 dag loon maandelijks een bijdrage moet gaan betalen is je winst gouw verdwenen , weet wel dat er in de toekomst iets serieus scheelt en de arbeidsrechtbank wenkt . zoals dat nu het geval is aan de haven een firma is over de kop gegaan en degene die bij die firma nog loon tegoed hebben zijn blij dat ze dit kunnen eisen via de vakbond

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 feb 2011 22:11

Tuurlijk is vakbond bevoegd om iets op te eisen... Net zoals de inspecie van de sociale wetten enkel boetes kan uitschrijven.

xena

#7 , 03 feb 2011 00:28

Tuurlijk is vakbond bevoegd om iets op te eisen... Net zoals de inspecie van de sociale wetten enkel boetes kan uitschrijven.
nee , ze zijn hiervoor niet bevoegd , bewijs maar eens .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 feb 2011 07:30

Xena, zelfs jij bent bevoegd om iets op te eisen... wil niet zeggen dat je het ook zal krijgen ;).

xena

#9 , 03 feb 2011 10:09

Xena, zelfs jij bent bevoegd om iets op te eisen... wil niet zeggen dat je het ook zal krijgen ;).
deze redenering klopt niet .
ik kan zonder uw toestemming op uwen eigendom komen , maar dit wil niet zeggen dat omdat ik dit kan dat ik hiervoor dan ook bevoegd ben . ik kan feestdagloon eisen voor mijn eigen , ik ben niet bevoegd om dit te doen voor een ander , als bestuurslid van een vakbond ben ik hiervoor ook niet bevoegd ik kan wel iemand vertegenwoordigen op basis van art 728gerw. . maar vertegenwoordigen is niet hetzelfde als bevoegd zijn .
ik ben werkgever jij komt als vakbondsman het feestdagloon eisen en ik zeg tegen u gij hebt hier niks te zoeken , dan staat ge met uw blote *g* in uw handen . als de inspectie van de sociale wetten het feestdagloon komt eisen en ik zeg tegen hun gij hebt hier niks te zoeken nemen die desnoods al mijn gegevens in beslag .

vanessa_v_h
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 03 feb 2011 11:46

Tja, voor de vakbond is het natuurlijk te laat. Ik was er toen niet bij en nu nog steeds niet en zoals reeds hierboven beschreven voor 2 dagen loon te eisen betaal ik meer vakbond als dat het me opbrengt...
Verder zegt ex-WG dat FD-niet meer betaald moeten worden van zodra je ander werk hebt gedaan. Heb er de sociale wetgeving even op negakeken en hier staat van zodra je ander werk hebt dat de nieuwe WG de FD betaald maar er staat niks over 1 dag interimarbeid en dus geen FD van nieuwe WG. Wat ik in feite zou willen weten of ik er nu recht op heb of niet want het heeft ook geen zin iets te gaan eisen waarvan achteraf zou blijven dat ex-WG wel gelijk had...

xena

#11 , 03 feb 2011 12:08

stuur een email naar de inspectie van de sociale wetten zij zullen het nodige doen , simpeler kan het toch niet en kost je 0,0euro

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 03 feb 2011 12:22

Xena, zelfs jij bent bevoegd om iets op te eisen... wil niet zeggen dat je het ook zal krijgen ;).
deze redenering klopt niet .
ik kan zonder uw toestemming op uwen eigendom komen , maar dit wil niet zeggen dat omdat ik dit kan dat ik hiervoor dan ook bevoegd ben . ik kan feestdagloon eisen voor mijn eigen , ik ben niet bevoegd om dit te doen voor een ander , als bestuurslid van een vakbond ben ik hiervoor ook niet bevoegd ik kan wel iemand vertegenwoordigen op basis van art 728gerw. . maar vertegenwoordigen is niet hetzelfde als bevoegd zijn .
ik ben werkgever jij komt als vakbondsman het feestdagloon eisen en ik zeg tegen u gij hebt hier niks te zoeken , dan staat ge met uw blote *g* in uw handen . als de inspectie van de sociale wetten het feestdagloon komt eisen en ik zeg tegen hun gij hebt hier niks te zoeken nemen die desnoods al mijn gegevens in beslag .
Xena, je kan perfect bevoegd zijn om iets te eisen als vakbondsmedewerker én het zelfs op je rekening laten toekomen, mits een correcte volmacht.

xena

#13 , 03 feb 2011 16:03

je kan perfect bevoegd zijn om iets te eisen als vakbondsmedewerker én het zelfs op je rekening laten toekomen, mits een correcte volmacht.
dan moet het al gaan om een vakbondsafgevaardigde zoals bepaald in cao nummer 5 , 24/5/1971 (ben ik niet) maar deze cao verleend bevoegdheden aan een vakbondsafgevaardigde en niet aan een vakbond zelf , deze vakbondsafgevaardigden kunnen geen cao afsluiten en je weet best waarom ? en niet vergeten in deze zijn er geen vakbondsafgevaardigden dus sta je nog altijd met lege handen en nog altijd geen bevoegdheid voor een vakbond . niet vergeten wanneer je het hebt over een volmacht dan gaat het om vertegenwoordigen en niet om bevoegd zijn .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 feb 2011 21:15

als je mag vertegenwoordigen, ben je imho bevoegd om iets te eisen... iets eisen wil niet zeggen dat je het ook krijgt.

xena

#15 , 04 feb 2011 10:48

als je mag vertegenwoordigen, ben je imho bevoegd om iets te eisen... iets eisen wil niet zeggen dat je het ook krijgt.
nee , dan ben je bevoegd om te vertegenwoordigen , een politieagent is bevoegd om een verkeersboete te schrijven een advocaat is bevoegd om een politieagent te vertegenwoordigen volgens u is een advocaat dan ook bevoegd voor een verkeersboete te schrijven , bevoegd ben je pas wanneer je kan ingrijpen zonder dat je toestemming nodig hebt van iemand anders , de inspectie van de sociale wetten kunnen dit een vakbond niet .
dus nog altijd geen bevoegdheid voor de vakbond

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”