uitbetaling feestdagen na ontslag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: uitbetaling feestdagen na ontslag

#16 , 04 feb 2011 10:58

Sorry, maar het moet er even uit:
Zaag...

Vandale:
ei·sen eiste, h geëist 1 aanspraak maken op; vorderen 2 (jur) vd rechter als uitspraak verlangen 3 als voorwaarde voor zijn welslagen hebben

Gezien de vakbond bevoegd is om een vordering in te stellen mits volmacht én de werknemer ook een vordering kan instellen, is ze dus bevoegd om te eisen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 04 feb 2011 10:59

Sorry, maar het moet er even uit:
Zaag...

Vandale:
ei·sen eiste, h geëist 1 aanspraak maken op; vorderen 2 (jur) vd rechter als uitspraak verlangen 3 als voorwaarde voor zijn welslagen hebben

Gezien de vakbond bevoegd is om een vordering in te stellen mits volmacht én de werknemer ook een vordering kan instellen, is ze dus bevoegd om te eisen. (je mag het ook nog eens proberen met de tweede betekenis van "eisen".

xena

#18 , 04 feb 2011 13:38

Sorry, maar het moet er even uit:
Zaag...
is toch een interessante discussie

nee , dat is vertegenwoordigen want zij kunnen niet eisen in hun eigen naam maar in naam van iemand anders de inspectie van de sociale wetten kunnen wel zelf optreden om de eenvoudige reden zij hiervoor bevoegd zijn . geef ook maar eens een uitspraak waarin de vakbond in eigen naam een vordering hebben ingesteld voor het bekomen van iemand anders zijn feestdagloon . ik heb altijd gehoord dat een vakbond een feitelijk orgaan is en dat is een juridisch luchtkasteel .

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 04 feb 2011 23:18

waar zeg ik dat de vordering in eigen naam moet zijn? De vakbond kan eisen, punt uit.

En néé, de vakbond is géén juridisch luchtkasteel. De vakbond kan perfect gedagvaard worden. Zie o.a. de procedure voor beschermde werknemers.

Trouwens, heeft de inspectie der sociale wetten niet alleen een bevoegdheid tot regularisatie-voorstel en eventueel doorsturen naar rechtbank? Ze kunnen bij m'n weten niet optreden als deurwaarder en bvb zelf (rechtstreeks) ervoor zorgen dat de feestdagen betaald worden. Nu, met inspectie kom ik pas vanaf deze maand beroepshalve in aanraking (tot op heden deed ik alles wat de centrales ons gaven, het zijn zij die contact hebben met de inspecite)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 04 feb 2011 23:20

waar zeg ik dat de vordering in eigen naam moet zijn? De vakbond kan eisen, punt uit. mod: en ja, het is de vakbond die de eis formuleert, gezien het hun medewerkers zijn die eisen voor de rechtbank.

En néé, de vakbond is géén juridisch luchtkasteel. De vakbond kan perfect gedagvaard worden. Zie o.a. de procedure voor beschermde werknemers.

Trouwens, heeft de inspectie der sociale wetten niet alleen een bevoegdheid tot regularisatie-voorstel en eventueel doorsturen naar rechtbank? Ze kunnen bij m'n weten niet optreden als deurwaarder en bvb zelf (rechtstreeks) ervoor zorgen dat de feestdagen betaald worden. Nu, met inspectie kom ik pas vanaf deze maand beroepshalve in aanraking (tot op heden deed ik alles wat de centrales ons gaven, het zijn zij die contact hebben met de inspecite)

xena

#21 , 05 feb 2011 14:47

En néé, de vakbond is géén juridisch luchtkasteel. De vakbond kan perfect gedagvaard worden. Zie o.a. de procedure voor beschermde werknemers.
een feitelijk orgaan dat geen rechtspersoonlijkheid heeft is een juridisch luchtkasteel . dat men vertegenwoordigers of werknemers hiervan aanspreken op hun individuele rechtspersoonlijkheid veranderd hier niks aan .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 05 feb 2011 22:25

xena, de vakbond kan als ABVV/ACV/ACLVB/..., dus niet door secretarissen in eigen naam, gedagvaard worden. Ik herhaal: zie de procedure voor beschermde werknemers.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”