overgang privé naar het onderwijs

Carolleke
Topic Starter
Berichten: 6

overgang privé naar het onderwijs

#1 , 31 jan 2011 14:52

Hallo,

Ik zou graag overstappen van de privé naar het onderwijs, pas vanaf 1 september omdat ik anders juli en augustus financieel niet kan overbruggen. Ik heb al wel in het onderwijs gestaan ( 5 jaar), ben naar de privé gegaan omwille van kinderwens en werkonzekerheid in verband hiermee en wens dus nu terug te keren.

Ik beschik over de mogelijkheid om ouderschapsverlof te nemen. Ik zou graag halftijds werken. Dit kan dus met 6 maanden, startend vanaf 1 april (vrees dat ik voor verlenging van mijn huidig verlof net 2 weken te laat ben!!), en dus tot 30 september.

Stel nu, ik laat mijn overeenkomst / opzegperiode (= 6 weken) lopen tot 30 sept (voor de werkzekerheid mocht ik geen job vinden 1 september):
- ik vind idd geen job in het onderwijs: dan loopt het contract gewoon verder
- ik vind wel een job: mag ik dit dan gewoon aannemen en op mijn huidig werk verlofdagen opnemen zodat ik september "vrij" ben? Vervalt op dat moment dan mijn ouderschapsverlof?? Indien ja, moet ik volledig verlof nemen tot 30 september. Indien nee, hoef ik enkel verlof te nemen voor de dagen dat ik normaal zou werken.

Is er een andere manier om naar het onderwijs over te stappen zonder loonverlies?

Is het een idee om te vragen dat de werkgever mij ontslaat? Heeft dit een negatieve invloed op later? Een ontslag met onderling akkoord, wat heeft dit als voor- en nadeel?

Bedankt voor uw antwoord!

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carolleke
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 31 jan 2011 15:08

Ik vroeg me ook nog af of het een optie is om wanneer ik een job vind in het onderwijs (vaak is dit dag op dag te beslissen) mijn huidig werk kan opzeggen met onderling akkoord. Is het in die zin ook mogelijk om dit diezelfde dag te doen?
Vb: ik krijg 2 september een aanbod om vb 3 september te beginnen. Kan ik 2 september een ontslag regelen met mijn chef zodat ik 3 september vrij ben?
Die dag geef ik de RVA ter kennis dat mijn ontslag een feit is en dat dus ook het ouderschapsverlof eindigt.

Thx!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 feb 2011 09:00

je ouderschapsverlof vervalt niet omdat je ontslag neemt.

Onderling akkoord = zelf ontslag nemen maar onder andere voorwaarden dan de wettelijke (die je dan zelf kan afspreken). Je kan dan dus ook in de problemen komen bij de RVA.

Reclame

Carolleke
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 01 feb 2011 20:50

Mijn chef wil mijn verlenging van mijn ouderschapsverlof niet tekenen behalve als ik nu ook al mijn ontslagbrief afgeef. Toch niet echt wettelijk? Ik begreep het langs een kant wel omdat hij geen halftijdse mensen aanneemt of halftijds laat werken, enkel staat hij dit nu toe omdat ik toch ontslag ga nemen.

Maar mijn vraag nu:
Als mijn opzegperiode tot 15 september loopt en ik heb toch een job op 1 september:
- moet ik dan verlof nemen voor de dagen dat ik normaal ouderschapsverlof heb (ouderschapsverlof vervalt niet door ontslagperiode maar dacht wel door een nieuwe job omdat ik dan "bijverdienste" heb??) - > dus ma di en vrij van die week verlof nemen owv ontslagperiode, woe en donderdag owv ouderschapsverlof dat vervalt. Op dat moment heb ik dus officieel 2 jobs.
- kan ik een sanctie krijgen omdat ik nog een job uitvoer tijdens het ouderschapsverlof?

Of laat ik de opzegperiode lopen tot en met 31 aug om op 1 september volledig werkloos te zijn (tenzij ik werk heb in het onderwijs) met dus als gevolg het risico op geen inkomen??
Het risico dat ik op 1 sept geen werk heb in het onderwijs is reëel, dus wil ik liever een buffer inlassen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 feb 2011 22:10

dat al dan niet wettelijk zijn hangt af van hoeveel mensen er nu al tijdskrediet nemen.

voor de rest is het te laat ;). héél kort: je kan wél ouderschapsverlof nemen zonder een uitkering om op die manier een andere job te doen.

Carolleke
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 02 feb 2011 10:01

Bedankt voor uw antwoord.

Heb de RVA eens gebeld ivm werkloosheidsuitkering: na zelf ontslag geven moet je eerst 4 weken (= 20 dagen) ergens zien te werken en dan krijg je weer werkloosheidsuitkering. Valt nog best mee he. Dus als ik de maand september zou kunnen werken, heb ik toch al tenminste ff dat he.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”