Ontslag nemen tijdens moederschapsrust

Elly222
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen tijdens moederschapsrust

#1 , 25 jan 2011 12:29

Ik heb een vraagje voor jullie!

Ik werk in een ziekenhuis en ben momenteel zwanger van mijn eerste kindje. Omdat mijn werk risico's inhoudt voor het kind, ben ik na 6 maanden "verwijderd", dus ik zit momenteel thuis. De moederschapsrust gaat dus ook in 6 weken voor dat ik beval en na de bevalling hou ik nog 9 weken over.
Onlangs kreeg ik telefoon om te gaan solliciteren voor een interessante job (met oa. vastere uren en geen weekendwerk). Ik wilde toch even informeren hoe het juist zou verlopen als ik zelf ontslag zou nemen tijdens de moederschapsrust.

Ik werk minder dan 5 jaar, dus dan zou ik een opzegtermijn hebben van anderhalve maand, als ik het goed voorheb?

Als ik ontslag neem tijdens de moederschapsrust, gaat die opzegtermijn dan direct in? Of moet ik na de moederschapsrust nog anderhalve maand bij mijn huidige werkgever gaan werken? En wat als je ouderschapsverlof aanvraagt en ontslag neemt tijdens het ouderschapsverlof? Gaat je opzegtermijn dan direct in of pas nadat het ouderschapserlof is afgelopen?

Nu is het zo dat de huidige werkgever ook borstvoedingsverlof (of lactatieverlof) geeft. Dit houdt concreet in dat indien je borstvoeding geeft, tot 5 maanden na de bevalling niet moet gaan werken. Ik geloof dat dit een gunst van de werkgever is (hij is hiertoe niet verplicht)? Als je tijdens dit verlof je ontslag geeft, gaat dan direct de opzegtermijn in? Of moet je na dat borstvoedingsverlof ook nog terug anderhalve maand gaan werken?

Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft op deze vragen. Het zou mij allesinds enorm verder helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jan 2011 17:08

opzegtermijn gaat direct in. Altijd (bij zelf ontslag nemen).

kathy1986
Berichten: 1

#3 , 07 jul 2011 22:12

Hier eigenlijk hetzelfde probleem.

Ik ben reeds bevallen en ben in postnataal verlof tot 21 augustus, nadien ben ik nog tot 20 oktober in borstvoedingsverlof volgens de arbeidsgeneesheer zijn papieren. Nu heb ik een job gevonden met daguren (wat beter uitkomt voor mijn zoontje en de organisatie van ons gezin).

Kan ik mijn ontslag geven (6 weken opzeg) dat ingaat op 1 september tot 15 oktober. En starten op 17 oktober op mijn nieuw werk?

Verlies ik dan mijn recht op borstvoedingsverlof niet?
Ik ben bereid om die drie dagen van 17-20 oktober op te geven (zodat ik geen mutualiteitsbijdrage meer uitgekeerd krijg, maar gewoon mijn loon krijg van mijn nieuw werk) of kom ik daarmee in problemen?

alvast bedankt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 jul 2011 22:53

je hebt recht op je borstvoedingsverlof tot en met die 15e oktober.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”