ontslag nemen, onderling akkoord

Emmy87
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag nemen, onderling akkoord

#1 , 20 jan 2011 21:32

Ik ben in 2010 afgestudeerd en sinds augustus sta ik in wachttijd bij de vdab. Na een tijd naar werk te zoeken in de sector waar ik voor heb gestudeerd (de sociale sector) heb ik besloten een jaar naar het buitenland te vertrekken met een working holiday visum.

Toen kreeg ik te horen dat ze iemand nodig hadden in de supermarkt waar mijn moeder werkt. Ze hadden een vervanging nodig voor 3 maanden. Ik solliciteerde en kreeg de job. Nu duurt deze vervanging langer dan verwacht en moet ik dus ontslag nemen, want ik vertrek volgende maand. Mijn reis ligt al een hele tijd vast. Mijn baas en ik zijn onderling overeengekomen dat ik zou blijven tot eind januari. Ik moet dit schriftelijk bevestigen. Hij vertelde me ook dat hij er voor zou zorgen dat er geen sprake zal zijn van opzegtermijn.

Nu zit ik dus eigenlijk nog in proeftijd (proeftijd van 6 maanden), en zou het niet uitmaken wanneer ik maandag mijn ontslag indien, dan heb ik een opzegtermijn van 7 dagen, dus dat maakt weinig uit. Maar ik maak me nu zorgen over het effect op mijn wachttijd en werkloosheidsuitkering.

Ben ik dan 'verwijtbaar werkloos? Wanneer ik terugkom binnen een jaar, en ik dien alle nodige attesten van alle jobs die ik heb gedaan, waardoor mijn wachttijd dus voorbij zal zijn, heb ik dan recht op een wachtuitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jan 2011 21:59

eerste probleem: als je naar het buitenland gaat, loopt je wachttijd niet door

Emmy87
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 jan 2011 17:16

Ja, dat is waar. Die begint weer te lopen eens ik terugben. Ik veronderstel dat mijn wachttijd na mijn terugkomst langer zal duren dan gepland.

Ik heb zaterdag mijn ontslag genomen. Als ik aan een job geraak in Australië, dan moet ik van de rva attesten van die jobs (begindatum en einddatum) kunnen voorleggen. Dan tellen die dagen of weken mee als wachttijd. Maar ik denk dat dit pas meetelt als ik een dag gewerkt heb in België.
Ik maak er gewoon het beste van wanneer ik terugkom.

Sorry dat ik laat reageer, ik heb geen bericht ontvangen dat er werd geantwoord. :)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”