tijdskrediet als overgang tss prive en onderwijs

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

tijdskrediet als overgang tss prive en onderwijs

#1 , 19 jan 2011 20:43

Nav dit draadje : http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=26213" onclick="window.open(this.href);return false; is plots ook de optie tijdskrediet opgedoken om de overstap van privé naar onderwijs te maken. Het blijft mij echter nog onduidelijk hoe ik dat zo “vlot” mogelijk laat verlopen zodat ik ondertussen nog in orde blijf met sociale zekerheid enzo en toch ook niet volledig zonder inkomen val. Ik heb volgend scenario voor ogen. Graag had ik vernomen of er zaken zijn die ik over het hoofd zie ? En ook, indien mogelijk, een antwoord op zoveel mogelijk van mijn vragen onderaan.
Alvast bedankt !

Situatie :
Bediende (9 jaar anciënniteit, contract 4/5) doet aanvraag voor (voltijds) tijdskrediet voor 6 maand (15 maart tot 15 september). Tijdens de periode tussen aanvraag en effectief ingaan van het tijdskrediet wordt zoveel mogelijk van het resterend verlof opgenomen.
Tijdens de verlofdagen en tijdskrediet start de werknemer een lerarenopleiding. 4,5 maand voor het aflopen van het tijdskrediet neemt de bediende ontslag, zodanig dat het einde van de opzegperiode samenvalt met het einde van het tijdskrediet (nl 15 september).
Op 1 september start de bediende een deeltijdse/interim baan in het onderwijs.

Vragen :
1) Is het een probleem als de bediende in het onderwijs aan de slag gaat VOOR het tijdskrediet afgelopen is ?
2) Is het een probleem als de werknemer VOOR het einde van de opzegperiode in het onderwijs aan de slag gaat ?
3) Kan de werkgever weigeren akkoord te gaan met de 4,5 maand opzeg ?
4) Wat gebeurt er financieel tijdens de opzegperiode ? Blijft de uitkering van de RVA verder lopen ? Of is het de werkgever die tijdens de opzegperiode weer betaalt ? Of vervalt de volledige uitkering van de RVA, aangezien de werknemer geen volledig blok van 3 maand “puur” tijdskrediet neemt, maar al in de opzegperiode belandt ? Of …. ?
5) Kan de bediende de 6 resterende maanden tijdskrediet later nog gebruiken ?
6) Indien op vraag (5) een “nee “ het antwoord is, neem ik dan niet beter onmiddellijk een volledig jaar tijdskrediet ? Het is immers niet zeker dat ik vanaf 1 september aan de slag zal kunnen gaan. Of maakt dat niet uit, aangezien mijn opzegperiode (en dus ook automatisch tijdskrediet ?) toch afloopt op 15 september ? Of kan ik in dat geval dan ook beter pas mijn opzeg geven op het moment dat ik zeker ben van een job in het onderwijs (en uiteraard ten laatste 4,5 maand voor het aflopen van het tijdskrediet) ?
7) Wat gebeurt met het verlof dat nog niet opgenomen is ?
8) Wat gebeurt er indien de bediende nog voor de start van de opzeg in het onderwijs aan de slag zou gaan (vb interim-opdracht nog dit schooljaar) ?
9) Als ik inga op een (deeltijdse) interim-opdracht en die is afgelopen, wat gebeurt dan ? Heb ik dan recht op een uitkering ? Wat indien dit in de periode van tijdskrediet zou gebeuren (voor, tijdens of na opzeg) ?

Het is een ganse boterham :? . Ik hoop dat de vragen duidelijker zijn dan de warboel in mijn hoofd momenteel en dat ik toch wat meer inzicht kan krijgen in de opties/tekortkomingen/… in het bovenstaande. Ik wil in alle geval niet voor verrassingen komen te staan …

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jan 2011 21:09

1. Nee
2. Nee
3. Ja, afhankelijk van uw inkomen
4. Uitkering blijft lopen, tot je ander inkomen hebt natuurlijk
5. Uitkering zal per blok aflopen, als je niet verlengt, blijf je de resterende blokken ebhouden.
7. Gaat verloren, wel oppassen: als je werkloos bent tegen het einde van het jaar, zal je ze moeten opnemen.
8. kan je problemen hebben met recht op uitkering, tijdskrediet op zich blijft behouden.
9. Ja, maar vraag es aan de RVA hierover info, is niet zo simpel.

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 20 jan 2011 08:08

bij vraag 3 : mijn loon ligt in de kategorie waarbij je onderling overeen kan komen met een max van 4,5 maand.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jan 2011 10:47

dan is eht max 4,5 maand en kan er niet hoger gegaan worden dan dat.

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 20 jan 2011 12:39

mijn vraag richt zich eigelijk in de andere richting. Stel ik geef mijn ontslag met die 4,5 maand opzegperiode, kan mijn werkgever dan eisen dat die periode korter is ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 jan 2011 16:20

't is in onderling overleg overeen te komen. Als hij 1 maand voorstelt en jij 4,5 maanden, zit je met een probleem ;). In dit geval kan de rechtbank uitsluitsel brengen.

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 20 jan 2011 18:37

eigenlijk kan het mij niet echt veel schelen hoeveel die termijn is, maar het is wel vervelend dat je het op voorhand niet weet, kwestie van aflopen tijdskrediet (of starten in nieuwe job) en einde opzegperiode netjes samen te laten vallen ;).

Carolleke
Berichten: 6

#8 , 31 jan 2011 14:34

Hallo,

Ik heb identiek hetzelfde "probleem".

Ik heb er een nieuw onderwerp over gemaakt, dacht dat dit handiger zou zijn, zodat we nog weten welk antwoord voor wie is ;)

Carolleke
Berichten: 6

#9 , 31 jan 2011 14:54

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=26641" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de link :)

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 18 aug 2011 18:27

We zijn nu zoveel maand verder en de situatie is als volgt:

ik ben sinds 1 april in volledig tijdskrediet voor 1 jaar en mag op 1 september full time in het onderwijs beginnen (enkel nog maar mondeling overeengekomen, pas volgende week vrijdag echt officieel op papier denk ik, maar ik vermoed nog later). Ik bel deze morgen naar de RVA met de vraag welke formaliteiten ik moest vervullen. Wat ik hoorde, strookt dus niet met hoe ik dacht dat het ging:

ik dacht: ik kan zonder probleem tijdens mijn tijdskrediet in het onderwijs beginnen, en eens mijn contract volledig rond is (zal vermoedelijk NIET VOOR de start van de opdracht in het onderwijs zijn), geef ik mijn onstlag op mijn huidig werk (liefst gewoon met onderlinge toestemming en zonder opzegtermijn, maar indien er een opzegtermijn is, dan loopt die gewoon verder tijdens mijn tijdskrediet en dus ook tijdens de opdracht in die school, dus geen probleem en geen haast, eens opzegtermijn gedaan, vervalt automatisch ook het tijdskrediet) wel de RVA hiervan ASAP op de hoogte stellen en vermoedelijk de uitkeringen die ik in juli en augustus gekregen heb moeten terugbetalen en uiteraard geen verdere uitkeringen meer (heb ik geen probleem mee trouwens, het is mij echt niet om het geld te doen)

ik hoor: mijn arbeidscontract met mijn huidige werkgever moet verbroken zijn VOOR ik in het onderwijs aan de slag kan.
Klopt dit ? Dat zou de zaken een heel pak moeilijker maken uiteraard, want ik wil echt 100% zeker zijn dat die job in het onderwijs in orde is, voor ik mijn job/tijdskrediet opzeg.

Iemand die mij uitsluitsel kan geven ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”