ontslag op eerste dag na zwangerschapsverlof

inedegros
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag op eerste dag na zwangerschapsverlof

#1 , 18 jan 2011 15:37

Hallo, ik werd gisteren ontslagen op mijn eerste werkdag na mijn zwangerschapsverlof en dit omwille van persoonlijke conflicten. Wat zijn mijn rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2011 10:58

Wat is er exact gebeurd bij die "persoonlijke conflicten"?

Wat staat op je otnslagbrief (die je waarschijnlijk nu toch al zou moeten hebben ontvangen)? Ben je ontslagen om dringende reden?

Wanneer is je kind geboren, wanneer is de exacte datum van je (theoretische) werkhervatting?

killerboy
Berichten: 95

#3 , 21 jan 2011 13:40

Heb altijd gedacht dat men beschermd was tot 1 maand na de bevallingsrust. Maar in dit geval gebruikt dus de werkgever een uitzonderingsregel nl persoonlijke conflicten. Als ik me niet vergis moet de werkgever dit dan ook kunnen bewijzen. Of zijn de regels ondertussen veranderd. JPV zal hier dus wel meer over weten denk :)

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 jan 2011 14:42

je bent niet altijd beschermd tot één maand na de bevallingsrust. Alles hangt af van de omschrijving van de reden tot ontslag.
Maar wat je zeker moet verzamelen en meedelen aan je vakbond (of advocaat)
- laatste evaluatieverslag van je werkgever
-laatste verslag van funcionneringsgesprekken

want als die verslagen niet wijzen in de richting van de reden die uiteindelijk als ontslag veroorzaakten,
is er iets dat niet klopt en kan je dat mogelijk naar voor schuiven als niet-coherent en onwaar.

- als de verslagen wel gewag maken van die redenen. Is er een afsprakenplan afgesproken tijdens het functionneringsgesprek om aan die problemen te werken?
- Heeft de werkgever een tweede "kans gegeven mbt die persoonlijke conflicten: is er een feedbackmoment geweest VOOR het ontslag waar nogmaals op die probleme werd gewezen en dat ze niet opgelost waren?


Het is bovendien moreel tamelijk laakbaar iemand te ontslaan de eerste dag na zwangerschapsverlof...
sterkte ine,
van de andere kant lijkt het me een zéér vrouw/mens/onvriendelijke werkgever waar je als moeder met kind maar beter van af bent.
Maar durf gerust je ontslagvergoeding te eisen (berekend op jaren dienst, volgens de formule van XX, ben de naam vegeten) ....bovenop de wettelijke.
Als wat er gebeurde, niet helemaal koosjer verlopen is en hij weet dat je het weet, komt hij daar zeker mee over de brug :-)

xena

#5 , 21 jan 2011 15:30

Hallo, ik werd gisteren ontslagen op mijn eerste werkdag na mijn zwangerschapsverlof en dit omwille van persoonlijke conflicten. Wat zijn mijn rechten?
http://www.securex.eu/be/lex-go.nsf/vwA ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#6 , 21 jan 2011 15:37

en nog een bedenking,

als het bedrijf een beetje groot genoeg is, is "persoonlijke conflict" dus een beperkt "persoonsgebonden" probleem tussen jou en die leidinggevende die zowel jouw als zijn beperkingen illustereren.
Een persoonlijk conflict trekt jouw professionele kwaliteiten dus niet in twijfel.
Je kan vragen om naar een andere dienst overgeplaatst te worden.
Een persoonlijk conflict is strikt genomen géén profesioneel conflict en ligt evengoed in het kamp van de leidinggevende...
Je hebt eveneens recht op een debriefinggedsprek (neem dat maar op met de GSM ;-)
waar je duiding vraagt over die "persoonlijke conflicten"
mét de leidinggevende én vernatwoordelijke van HRM.
Laat ze maar wat zweten :-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”