Tuchtsancties zonder arbeidsreglement

cryptonight
Topic Starter
Berichten: 5

Tuchtsancties zonder arbeidsreglement

#1 , 16 jan 2011 14:22

Ik werk bij defensie als burger (m.i. verandert dit echter niets aan het arbeidsrecht).

Bij mijn aanvang zou ik voor 2 weken actief geweest zijn in mijn functie, de werkgever vond het niet nodig om mij voor deze korte periode het arbeidsreglement te geven. Ondertussen werk ik hier echter al 8 maanden.

Ik ben in die 8 maanden 2 maal te laat geweest, één maal in augustus en één maal onlangs.

Mijn werkgever heeft mij hiervoor 2 tuchtsancties gegeven: een schorsing van telkens 3 werkdagen.

Het gesprek rond die sancties heeft achter gesloten deuren plaatsgevonden. Ik was dan ook verbaasd om te horen dat het nu meteen het algemene gespreksonderwerp is op het werk.

Mijn vragen:

- Klopt het dat een tuchtsanctie gegeven moet worden binnen een x aantal dagen nadat het feit heeft plaatsgevonden?
- Kan men je een tuchtsanctie geven als je nooit het arbeidsreglement hebt ontvangen. Ik viel immers uit de lucht over dergelijke manier van werken.
- Kan men bij 2 maal te laat te zijn verspreid over acht maanden spreken van een ernstige fout of opzettelijke nalatigheid?
- Kan men je verplichten om onbetaald te werken tijdens je schorsing? Ik werk als nachtwaker en zit dus met arbeid verspreid over 2 dagen. Dus in theorie valt er een deel van mijn werk. Van middernacht tot acht uur 's ochtends samen met een datum waarop ik in theorie geschorst ben.
- Over het roddelen wil ik in theorie niets zeggen tegen mijn werkgever maar wat zegt de wet over het verspreiden van vertrouwelijke informatie tussen werkgever en werknemer? Valt een gesprek achter gesloten deuren hier onder?

Veel vragen, mijn excuses hiervoor, maar het concept van tuchtsanctie is nieuw voor mij (en ik werk toch al redelijk lang). Ik vind er ook weinig informatie rond. Meestal gaat het over geldbedragen maar dat is hier niet het geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2011 16:14

Werk je daar contractueel of statutair?

cryptonight
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 jan 2011 16:37

Contractueel...

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2011 20:04

1. Normaal is er een hele procedure die gevolgd wordt vooraleer een tuchtsanctie kan worden opgelegd. Zeggen ze dat het gaat om een tuchtsanctie of is het een ordemaatregel? Het lijkt mij een tuchtsanctie gezien de reikwijdte.
2. Er moet geen arbeidsreglement worden opgesteld voor de personeelsleden van Landsverdediging
3. Neen
4. Mijn inziens niet. Normaal is de wet op de arbeidsovereenkomsten van toepassing. Als uw arbeidsovereenkomst wordt geschorst, moet je niet werken. Op wat baseren ze hun eigenlijk om dergelijke maatregel op te leggen?
5. Daar kan ik niet direct, zonder de nodige opzoekingen een antwoord op geven.

Hier speelt het vooral een rol in welke mate de statuten van toepassing kunnen zijn op contractuelen binnen Defensie. Ben je aangesloten bij de vakbond?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”