ontslag vs ancienniteit enkele vraagjes

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

ontslag vs ancienniteit enkele vraagjes

#1 , 16 jan 2011 00:50

Ik ben van plan om mijn ontslag te geven bij mijn huidige werkgever (privé, bediendecontract onbepaalde duur, 4/5) om een lerarenopleiding te volgen en naar het onderwijs over te stappen. Het is praktisch niet erg haalbaar om die "studie" te combineren met mijn job/gezin en vooral, ik heb het er echt gezien en kan mezelf totaal niet meer motiveren om er nog (veel) langer energie in te steken. Aangezien ik op 15 februari net 10 jaar bij mijn huidige werkgever zou werken, heb ik volgende vragen :
1) tellen ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof, onbetaald borstvoedingsverlof en borstvoedingspauzes gewoon mee voor "anciënniteit" ?
2) als ik mijn opzeg eind deze maand (januari) geef, om die 1 februari te laten ingaan, wordt mijn opzegperiode ook nog meegerekend voor mijn "ancienniteit" bij mijn huidige werkgever ?
3) is het (naar later toe, evt pensioen of anciënniteit elders (je weet nooit wat de toekomst nog brengt) of weet ik veel) belangrijk om die kaap van 10 jaar effectief genomen te hebben ?
4) mocht vraag (2) een "ja" zijn en vraag (3) ook een "ja", wat gebeurt er dan als de werkgever vb liever heeft dat ik ook daadwerkelijk niet meer kom werken vanaf 1 februari ? Telt die "opzegperiode" dan ook nog mee ? Of is het in dat geval beter om nog een maandje te wachten ? Kan ik "weigeren" om ook effectief al van 1 februari te stoppen (en eventueel verlof opnemen tot die 15 februari om die 10 jaar toch rond te hebben ?)
5) aangezien ik de stap naar het onderwijs wil maken, en ook al lessen ervoor wil volgen, heb ik dan recht op betaald educatief verlof (CAO bij mijn werkgever staat BEV toe voor opleidingen die ervoor in aanmerking komen, ook voor mensen die 4/5 werken) en/of sollicitatieverlof tijdens mijn opzegperiode ?

Heel wat vragen :oops: maar alle input is welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2011 07:55

1. ja
2. nee
3. nee
4. NVT
5. je hebt recht op BEV én solliciatieverlof, alleen kan men het BEV niet eenzijdig nemen. Het kan dus zijn dat hij het nemen van dat BEV eventueel uitstelt. Sollicitatieverlof is in overleg, strikt genomen moet je wel kunnen bewijzen dat je effectief werk zoekt. Er zijn al mensen daarvoor veroordeeld omdat duidelijk was dat ze géén job zochten.

sofievt
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 17 jan 2011 08:36

heel erg bedankt voor de antwoorden !

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”